Είστε εδώ:ΑΡΧΙΚΗ>Άρθρα - Σχόλια>Τα Πάθη της φθοράς & η Ανάσταση της ψυχής

Τα Πάθη της φθοράς & η Ανάσταση της ψυχής

GionisΓράφει ο Νίκος Γκιώνης: Εκπαιδευτικός - Φιλόλογος Υπ. Διδάκτορας Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας, ΕΚΠΑ

Bαδίζοντας στη Μεγάλη Εβδομάδα, όλοι οι χριστιανοί νιώθουν την ανάγκη για μικρές ή μεγάλες εσωτερικές αναζητήσεις. Άνθρωποι όλων των ηλικιών που ασπάζονται τη χριστιανική πίστη και διδασκαλία, φτάνουν στο αποκορύφωμα ενός πνευματικού αγώνα, που φτάνει στην κορύφωσή του με τις ακολουθίες της εκκλησιαστικής λατρείας που αφορούν τα Πάθη του Θεανθρώπου και ολοκληρώνεται με τη σωτηρία των ανθρώπων μέσα από την Ανάστασή Του.

Η Μεγάλη Εβδομάδα των πιστών είναι η κορύφωση μιας σωματικής και πνευματικής άσκησης, μιας συνολικής πορείας 48 ημερών και μιας ιδιαίτερης κατάληξης έξι ημερών από τη Μεγάλη Δευτέρα έως το Μέγα Σάββατο. Άσκηση του σώματος που αρνείται τη φθορά και στερείται την απόλαυση για να εξυψώσει τη ψυχή και το πνεύμα ως κυρίαρχα στοιχεία της ανθρώπινης υπόστασης. Άσκηση πνευματική που αρνείται τον κακό λόγο, την κακόπιστη κριτική και τη φιλοδοξία. Πνευματική μάχη με σκοπό την πραότητα και την απελευθέρωση της ψυχής από τα δικά της πάθη, από τις τύψεις, τη λύπη, τον φόβο και τη ματαιοδοξία.

Φτάνει, λοιπόν, αυτή η μάχη στην κορύφωση αλλά όχι στο τέλος. Γιατί το τέλος αν κερδίσει κάποιος τη μάχη με μόνο του όπλο την ειλικρινή μετάνοια δεν υπάρχει, αλλά η ψυχή του συνεχίζει αιώνια την πορεία της αναπαυμένη στην ειρήνη για όσα έπραξε ο άνθρωπος με τα έργα και με τον νου του. Στην κορύφωση βρίσκεται η πορεία προς το Πάθος. Μια πορεία που ξεκινά από την ιστορία της υποκρισίας των Φαρισαίων και περνά από την εγρήγορση που απαιτεί η σωτηρία μέσα από την παραβολή των δέκα παρθένων και από την πραγματική μετάνοια που επέδειξε η πόρνη. Μια διαδρομή που βρίσκεται στην ακμή της με τον Μυστικό Δείπνο, την κληρονομιά που άφησε ως Θεία Ευχαριστία ο Χριστός, την προδοσία του Ιούδα και την άρνηση του Πέτρου. Ένας ανηφορικός δρόμος που φτάνει στο τέλος του με τα ραπίσματα, τον εξευτελισμό, τη μαστίγωση και τον προσωρινό θρίαμβο του υλικού κόσμου από τον μαρτυρικό θάνατο του Ιησού στον Σταυρό.

Ο θρήνος είναι προσωρινός γιατί ο θρίαμβος είναι αιώνιος και είναι θρίαμβος της Ζωής κατά του Θανάτου. Είναι η νίκη της συνέχειας της ψυχής ενάντια στο τέλος της ματαιότητας της ύλης. Ο θάνατος ηττάται. Η Ένδοξη Ανάσταση δείχνει την αρχή μιας νέας πορείας χωρίς φθορά, χωρίς πόνο, χωρίς θάνατο. Μιας αρχής που έχει ανάγκη ο άνθρωπος για να πορεύεται ηθικά στη ζωή και για να παίρνει θάρρος για έναν αγώνα που συνεχώς δίνει μέσα σε έναν κύκλο ζωής με περιορισμένη διάρκεια.

Η πορεία αυτή του ανθρώπου προς τον Θεό συνεχίζεται μετά από αυτή την αρχή. Ο πιστός μέσα από την εκκλησιαστική ζωή περνά από τον θάνατο στη ζωή και από τον αγώνα στην απόλαυση της καινούριας διαθήκης. Μια απόλαυση που αφορά όλους όσους πίστεψαν με μικρό ή μεγάλο αγώνα και χωρίς διάκριση. Αυτή η απόλαυση συμπυκνώνεται στον κατηχητικό λόγο του Ιωάννου του Χρυσοστόμου στο τέλος της αναστάσιμης λειτουργίας: «Γιατί ο Κύριος δίνει πλουσιοπάροχα τις δωρεές Του. Γι’ αυτό δέχεται και τον τελευταίο, με την ίδια προθυμία που είχε δεχτεί και τον πρώτο».

Καλή Ανάσταση!

Περισσότερα στην κατηγορία ΑΡΘΡΑ - ΣΧΟΛΙΑ >

Διαβάστε επίσης

ΑΜΑΡΥΣΙΑ Πληροφορίες

ΑΜΑΡΥΣΙΑ Επικοινωνία

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΑΜΑΡΥΣΙΑ

Διεύθυνση: Αμαρυσίας Αρτέμιδος 27,Μαρούσι
ΤΚ: 151 24
E-mail: info@amarysia.gr

Τηλέφωνο: 210 8066507, 210 8066485
Fax: 210 8052013

Χάρτης