Με στόχο την αποτελεσματικότερη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, ο υφυπουργός Εσωτερικών Χρήστος Ζώης, προχώρησε στον καθορισμό δεικτών μέτρησης αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας, των δεκατριών Περιφερειών της χώρας, καθώς και των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Αιτωλοακαρνανίας, Δράμας, Δωδεκανήσων, Ηρακλείου, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Λάρισας, Μεσσηνίας και Πειραιά.
Πώς ορίζονται
Ως δείκτες μέτρησης ορίζονται τα μέσα που χρησιμοποιούνται για την αποτίμηση της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες, κατά τις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες. Σκοπός της μέτρησης είναι η αξιολόγηση των υπηρεσιών της διοίκησης, προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη, η επαύξηση της εμπιστοσύνης και του βαθμού ικανοποίησης των αναγκών του από τη διοίκηση, η ενίσχυση της διαφάνειας, η πληρέστερη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων και γενικότερα, η άσκηση της Διοίκησης προς όφελος του πολίτη. Το μέτρο εντάσσεται στο Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης.
Διοίκηση στόχων
Συγκεκριμένα με το Ν. 3230/04 καθιερώνεται το σύστημα διοίκησης στόχων, με το οποίο επιδιώκεται η αποτελεσματικότερη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών και η ανταπόκριση του ανθρώπινου δυναμικού στις σύγχρονες ανάγκες και τα πρότυπα διοίκησης.
Με τον ίδιο νόμο ορίζεται, ότι η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητα των υπηρεσιών, μετρώνται με βάση γενικούς και ειδικούς δείκτες που αφορούν τους τομείς της διοίκησης, της εποπτείας των ΟΤΑ, της αστικής κατάστασης και της μετανάστευσης, της έρευνας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας, της ανάπτυξης, των οικονομικών πόρων, του περιβάλλοντος, της προστασίας των δασών, της γεωργικής ανάπτυξης, των φυσικών πόρων, των μεταφορών και των διαπεριφερειακών – διακρατικών συνεργασιών.
Στις περιφέρειες
Οι Γενικοί Δείκτες για τις Περιφέρειες είναι οι ακόλουθοι:
1) Αριθμός οργανικών μονάδων που επικοινωνούν ηλεκτρονικά με τους.
2) Αναλογία Η/Υ ανά θέση εργασίας.
3) Ποσοστό υπαλλήλων με πρόσβαση στο internet.
4) Αριθμός Οργανικών Μονάδων με εσωτερική δικτύωση intranet.
5) Αριθμός επισκεπτών της ιστοσελίδας της Περιφέρειας.
6) Μέσος χρόνος ανταπόκρισης στα αιτήματα των πολιτών.
7) Μέσος χρόνος απάντησης της Επιτροπής του άρθρου 5 του ν. 2690/1999, όπως ισχύει, στα αιτήματα των πολιτών
8) Αριθμός Οργανικών Μονάδων που έχουν πιστοποιηθεί κατά ISO.
Όσον αφορά τους Ειδικούς δείκτες για τις Περιφέρειες, αναλυτικότερα για τον τομέα της Διοίκησης, συνίστανται μεταξύ άλλων στον αριθμό δικαιολογητικών που αναζητήθηκαν αυτεπάγγελτα από τις yπηρεσίες της Περιφέρειας, στο σύνολο των υπαλλήλων της Περιφέρειας, στο ποσοστό υπαλλήλων που συμμετείχαν σε πιστοποιημένη επιμόρφωση, καθώς και στο ποσοστό υλοποίησης των μέτρων βελτίωσης που προέκυψαν από την εφαρμογή του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης. Στον τομέα της εποπτείας των ΟΤΑ, οι δείκτες συμβάλλουν για παράδειγμα, στη μέτρηση του ποσοστού πράξεων του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας, που ακυρώθηκαν κατόπιν άσκησης προσφυγής.