Σας είχαμε προειδοποιήσει ότι θα γελάσουμε. Η… φυλή των «δημοσιογράφων του ειδικού Τύπου» αποφάσισε να δείξει τις ικανότητές της (πέραν των «copy paste» κειμένων, γνωστών και ως «clopy paste»!) και στον τομέα της… βράβευσης των «καλύτερων» αυτοκινήτων! Έτσι, συντάχθηκαν σε… δύο γκρουπ –των «πρωτοκλασάτων» και των «δευτεροκλασάτων»- και ξεκίνησαν την… αμερόληπτη εξέταση των… θυμάτων τους. Τα ίδια αυτοκίνητα, που λειώνουν στα χέρια τους σε μόνιμη βάση, τώρα παραδόθηκαν άνευ όρων στις «δοκιμές» τους!
Γελάγαμε προκαταβολικά. Όμως η πραγματικότητα απέδειξε ότι ούτε καν είχαμε φανταστεί τον βαθμό αυτής της γελοιότητας! Τα «αποτελέσματα» (που με τόση αγωνία περίμενε σύσσωμο το παγκόσμιο αυτοκινητικό στερέωμα!!!) δεν μας δικαίωσαν απλώς.
Επιβεβαίωσαν ότι εξακολουθεί να μας διακατέχει ένας απίστευτος ουμανισμός, απέναντι στα «κακομαθημένα» του κλάδου και όσους τους στηρίζουν με κάθε πρόσφορο μέσο!
Δεν ξέρουμε ποια θα είναι η συνέχεια αυτής της φάρσας. Δεν μπορούμε να προβλέψουμε αν θα υπάρξουν κάποιοι σώφρονες, που θα σταματήσουν τον κατήφορο, πριν διαλυθεί εντελώς όλος ο καλοστημένος μύθος. Είναι άγνωστες οι αντιδράσεις εκείνων των ολίγων «αυτοκινητανθρώπων», που θα μπορούσαν να εμποδίσουν την περαιτέρω απαξίωση της «αυτοκινούμενης δημοσιογραφίας». Το ίδιο αφορά και στη στάση των ολίγων έμπειρων και σοβαρών στελεχών των εισαγωγικών εταιρειών.
Δωρεάν προσφορά!
Όσον αφορά στην ταπεινότητά μας, που ψάχνει στα νεκροταφεία αυτοκινήτων της Γερμανίας και της Ελλάδας από το 1966 για το κέφι και μόνο, θ’ αφιερώσουμε σε όσους εμπνεύστηκαν και στήριξαν αυτή τη φαρσοκωμωδία μια απλή, κατανοητή και λογική λίστα, που ίσως βοηθήσει στην αυτοκριτική τους και –πράγμα μάλλον απίθανο- το ξύπνημά τους!
Στη λίστα αυτή περιλαμβάνονται συγκεκριμένα μοντέλα και ολόκληρες εταιρείες, που απουσιάζουν από τις «επιλογές» των «ειδικών». Οι οποίοι θα πρέπει να εξηγήσουν τα κριτήρια που τους οδηγήσουν σ’ αυτούς τους ανεξήγητους αποκλεισμούς.
Όσο για τα «στελέχη» των εισαγωγικών; Ας δούμε έστω και έναν (ή… μία), που ν’ αντιδράσει, με σαφή και κατηγορηματικό τρόπο, κι ας πεθάνουμε! Ορισμένοι, μάλιστα, παραβρέθηκαν στις διάφορες φάσεις των «επιλογών» και όλοι (όσων τα μοντέλα «επιλέχθηκαν») παρέδωσαν τα αυτοκίνητά τους, δίκην… Ιφιγενειών, στα χέρια των δημίων!
Πουν’ τα, πουν’ τα;
Όπως είπαμε, οι δύο καταστάσεις των «βραβευθέντων» μοντέλων αποτελούν μαγικές εικόνες. Οι «απουσίες» είναι θεαματικές, αλλά και η «σειρά επιλογής» των περισσοτέρων «βραβευθέντων».
Πριν ξεκινήσουμε, είναι απαραίτητο, για τη διευκόλυνση των αναγνωστών και την κατανόηση των σχολίων μας, να δείξουμε τις δύο λίστες των «βραβευθέντων». Για την ευκολία της συζήτησης και μόνο, βαφτίζουμε την πρώτη ομάδα (κυρίως «περιοδικά του κλάδου») ως «πρωτοκλασάτους» και τη δεύτερη (κάποιες εφημερίδες, τα υπόλοιπα περιοδικά και κάποιοι «αναρχοαυτόνομοι», ίσως «τιμής ένεκεν»…) ως «δευτεροκλασάτους».
Οι τίτλοι δεν έχουν να κάνουν με την «ποιότητα» των «εκλεκτόρων». Όλοι ίδιοι είναι!!!
Περιοδικά
Leon (39)
207 (24)
S-Max (22)
Corsa (18)
RAV (16)
Clio (16)
Note (15)
Terios (13)
G-Punto (8)
Civic (4)
Εφημερίδες
Leon (78)
Corsa (65)
S-max (56)
207 (54)
Civic (50)
Terios (44)
SX4 (38)
Clio (35)
Eos (34)
G-Punto (15)
Yaris (11)
Το πρώτο απαραίτητο σχόλιο που πρέπει να κάνουμε είναι ότι ο «νικητής» (κατά παράδοξο τρόπο ίδιος και στις δύο ομάδες…), δηλαδή το Seat Leon, είναι ένα καταπληκτικό αυτοκίνητο. Οι πιο προσεκτικοί από τους αναγνώστες μας θα θυμούνται τα εγκωμιαστικά σχόλια που είχαμε γράψει, αμέσως μετά την πρώτη δοκιμή (στη Χαλκίδα, που ήταν και η μοναδική μέχρι σήμερα πρόσκληση από την Technocar, να βρεθούμε ανάμεσα στις «κορυφές» του κλάδου…), αλλά και σε όλες τις επόμενες δοκιμές Leon. Έτσι, δεν έχουμε κανένα λόγο να σχολιάσουμε αρνητικά τη συγκεκριμένη επιλογή.
Όμως, από εκεί και πέρα αρχίζουν τα… όργανα! Όπως γνωρίζουν οι κάπως… σχετικοί, όλοι οι θεσμοί «επιλογών» και «συγκρίσεων» βρίσκονται μονίμως στο στόχαστρο κριτικής και αμφισβήτησης. Αυτά για τους διεθνείς θεσμούς. Βασικά επιχειρήματα των κατηγόρων τους είναι η υποκειμενικότητα των επιλογών και η έλλειψη κατηγοριών, δηλαδή η «σύγκριση» εντελώς ανόμοιων αυτοκινήτων. Τι σχέση έχει ένα cabrio μ’ ένα SUV ή ένα πολυμορφικό μ’ ένα GT;
Και «στο Ελλάντα»!
Κι όμως, οι τολμηροί μας φίλοι αποφάσισαν να ρισκάρουν, διαλέγοντας το «κορυφαίο αυτοκίνητο της χρονιάς». Και, πρώτα-πρώτα, κατάφεραν να διασπαστούν και να δημιουργήσουν τρεις κατηγορίες: οι δύο που «επέλεξαν» και η τρίτη με αυτούς που έμειναν απ’ έξω. Σημειωτέον ότι η τρίτη κατηγορία είναι και η πολυαριθμότερη!
Δεν θα σας κουράσουμε με τις διαδικασίες «επιλογής». Απλά θα πούμε ότι στην κατηγορία των «περιοδικών» το καθένα είχε διαθέσιμες 25 ψήφους, οι οποίες θα έπρεπε να σπάσουν τουλάχιστον στα πέντε, αλλά η πρώτη «επιλογή» μπορούσε να εισπράξει έως και 10 ψήφους. Αν σκεφθείτε ότι το πρώτο αυτοκίνητο πήρε 39 και το δεύτερο 24 ψήφους, είναι πολύ εύκολο να καταλάβετε ότι δύο περιοδικά θα μπορούσαν να κρίνουν το «αυτοκίνητο της χρονιάς», ανάλογα με τα όποια «κριτήριά» τους!
Και τώρα η σύντομη ανάλυση των «απουσιών», για όσους είναι κυρίως οπτικοί τύποι:
1. Οι εταιρείες που δεν είδαν ούτε ένα αυτοκίνητό τους στις «λίστες» είναι τουλάχιστον δεκατέσσερις (14!) Ανάμεσά τους οι θεωρούμενες «κορυφαίες», δηλαδή η BMW, η Mercedes, η Porsche, η Lexus (με το πρωτοποριακό RX 400h…), η Audi, η Saab, και η Volvo! Όλες τους διέθεταν νέα και εντυπωσιακά μοντέλα, παραγωγής 2006! Αναφέρουμε ως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα το καταπληκτικό C70 της Volvo, που όλα τα «αστέρια» της παραδημοσιογραφίας δοκίμασαν με τις συνήθεις διαδικασίες: ταξιδάκι στο εξωτερικό, ταξιδάκι στο εσωτερικό, πολυήμερη δοκιμή (επίσημη) και συνεχείς «έκτακτες» δοκιμές, όπως τα φοβερά «συγκριτικά»! Κι όμως, το C70 δεν βρέθηκε σε καμία απ’ τις δύο λίστες των… Σίντλερ!
2. Συνεχίζουμε με… αλφαβητική σειρά. Απούσα η Alfa Romeo, που φαίνεται ότι δεν συγκίνησε τους… δύσκολους «δημοσιογράφους», με το Brera ή την 159 Q!
3. Ούτε η «ευρωπαϊκή» Cadillac, με την πολύ καλή BLS, με μόλις δίλιτρο κινητήρα και πολύ «κανονική» τιμή και επιδόσεις, δεν πέρασε τα δύσκολα «κριτήρια» των απίθανων!
4. Η παγκόσμια πρωταθλήτρια WRC Citroen δεν ήταν δυνατόν να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των «εκλεκτόρων», παρά τις άπειρες ενδιαφέρουσες εκδόσεις του C4 και του C2.
5. Φυσικά δεν θα μπορούσαν να βρεθούν στις απαιτητικές λίστες αυτοκίνητα από… υποανάπτυκτες χώρες, όπως η… Κορέα. Τι κι αν το γκρουπ Hyundai είναι ένα απ’ τα τρία μεγαλύτερα και –κυρίως- το οικονομικά ανθηρότερο, μετά την Toyota; Τι κι αν οι δύο εταιρείες είχαν προσφέρει, πάντα μέσα στο 2006, εκπληκτικά μοντέλα, όπως το Santa Fe και τον μόνιμο πρωταθλητή πωλήσεων, το πολύ καλό νέο Accent; Ούτε τα δυο «SUV του λαού» της Kia, τα πολύ επιτυχημένα Sorento και Sportage πέρασαν τις εξετάσεις…
6. Απούσα και η Mazda αν και έχει καταπλήξει με τα νέα της μοντέλα, όπως το «κανόνι» 3 MPS και το πρότυπο MX5 roadster!
7. Μικροαπουσίες θεωρούνται τα μοντέλα της Mitsubishi, δηλαδή τα Colt (σε τρεις, τουλάχιστον, ενδιαφέρουσες εκδόσεις) ή το Tribeca της Subaru.
Ποια «κριτήρια»;
Θα αποφύγουμε τα πολλά σχόλια για τα μοντέλα που βρέθηκαν στις λίστες. Όμως, δεν θα παραλείψουμε τα πιο καίρια:
1. Είναι λυπηρή η «περιφρόνηση» ή «τιμωρία» ή όπως αλλιώς θέλετε, του Grande Punto. Εισέπραξε δύο προτελευταίες θέσεις, τη στιγμή που αποτελούσε τον μοναδικό εκπρόσωπο του μοναδικού ιταλικού γκρουπ και βασική του ελπίδα για έξοδο από την κρίση! Καλύτερα να μην το είχαν συμπεριλάβει στους ψευτοτελικούς, παρά να το απαξιώσουν με τέτοιο τρόπο. Και να σκεφθεί κανείς πόσα τράβηξαν στα χεράκια τους τα «δοκιμαστικά» Πουντάκια…
2. Το ίδιο ισχύει (ειδικά για τα «περιοδικά») και σε ό,τι αφορά στο Civic. Μόνον 4 ψήφους, για ένα αυτοκίνητο με πρωτοποριακή εμφάνιση και άριστη συμπεριφορά! Αλλά είπαμε, «οι ειδικοί ξέρουν»…
3. Απαξίωση και για την Toyota που είδε το υπέροχο νέο RAV της στη μέση της μιας (μόνο…) «βαθμολογίας» και το πάντα καλό νέο Yaris στον… πάτο της άλλης!
4. Αδικημένα, επίσης, θα πρέπει να θεωρούνται και το Terrios με το Clio, ενώ… την έκπληξη έκανε το Note! Να πεις ότι δεν είχε άλλα αυτοκίνητα η Nissan, όπως το πολύ καλό Micra C+C ή το «σούπερ» 350Ζ…
Κακές παρέες…
Ας τους καμαρώνουν τώρα οι υπεύθυνοι δημοσίων σχέσεων, που τους είχαν πάντα στα όπα όπα! Αν εξαιρέσουμε τη Seat, που έχει (υπό… προϋποθέσεις) τη δυνατότητα να εκμεταλλευτεί εμπορικά τις δύο «πρωτιές», όλες οι άλλες εταιρείες έμειναν στον άσσο! Τι να πει, π.χ. η Ford (γεια σου κυρία «καθηγήτρια της αυτοκίνησης»!), σε ενδεχόμενη διαφήμιση;
«Βγήκαμε δύο φορές τρίτοι, στους δύο διαγωνισμούς, που έκανε ένα μικρό μέρος όσων δηλώνουν δημοσιογράφοι αυτοκίνησης»;
Όχι βέβαια. Η ελληνική Ford δεν αρκείται επ’ ουδενί στις… δύο τρίτες θέσεις και έτσι διαφημίζει το S-max της ως «αυτοκίνητο της χρονιάς», αφού έτσι επέλεξαν οι Ευρωπαίοι ειδικοί!
Τότε, θα πει κάποιος με στοιχειώδη λογική, γιατί συμμετείχαν και στους δυο ελληνικούς «διαγωνισμούς»;
Αν, βέβαια, γνωρίζει τα πρόσωπα, τότε απλά δεν θα ρωτήσει τίποτε…
Κι όμως, να δείτε που κανείς, το ξαναλέμε, δεν θα πει τίποτε επίσημα. Να δείτε που ή ίδια κατάσταση, σε ό,τι αφορά στις «παροχές» κάθε είδους, θα συνεχιστεί αναλλοίωτη. Να δείτε που τα περιφερειακά ΜΜΕ (όπως οι επαρχιακές εφημερίδες, με… άπειρο αριθμό αναγνωστών…) θα μείνουν και πάλι στα αζήτητα. Σκοπός είναι να λειτουργεί ο γνωστός φαύλος κύκλος, δίχως κανένα κέρδος για τις ίδιες τις εταιρείες και –κυρίως- για τους καταναλωτές.
Οι απείρου κάλλους διαδικασίες για «αυτοκίνητο της χρονιάς» είχαν την εξέλιξη που περιμέναμε. Ακόμα και αν τίποτε δεν αλλάξει, αποτελεί μεγάλη ικανοποίηση η επιβεβαίωση κάποιων σκέψεων, που κάποτε θεωρούνταν «αιρετικές». Επομένως, αφού τη δουλειά αυτή την κάνουμε από αγάπη και μόνο προς το αυτοκίνητο, δεν μπορεί παρά να είμαστε άκρως ικανοποιημένοι…
Χρήστος Φωτιάδης