Οι προγραμματισμοί του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ προβλέπουν ότι οι κοινοπραξίες που θα κατασκευάσουν τους νέους αυτοκινητόδρομους θα αναλάβουν την είσπραξη των διοδίων στους ήδη γνωστούς σταθμούς της εθνικής οδού. Τα ετήσια έσοδα από τους 17 σταθμούς που λειτουργούν σήμερα στο δίκτυο ανέρχονται στα 130 εκατ. ευρώ.
Στον αυτοκινητόδρομο από τη Μεταμόρφωση Αττικής ως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας λειτουργούν σήμερα πέντε σταθμοί, τρεις κεντρικοί (Αφίδνες, Σχηματάρι, Τραγάνα) και δύο τοπικοί (Πολυδένδρι, Οινόφυτα), με διόδιο 2 ευρώ. Για τη διαδρομή αυτή και με επιστροφή ο οδηγός Ι.Χ. πληρώνει σήμερα 6 ευρώ, ενώ από τον Μάιο θα πληρώνει 7,30 ευρώ. Για τους 20 πρώτους μήνες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ έχει ανακοινώσει ότι η τιμή των διοδίων θα μειωθεί για τις κοντινές διαδρομές, π.χ. ως τη Χαλκίδα. Στο ίδιο διάστημα η κατασκευάστρια κοινοπραξία έχει δικαίωμα να καταργήσει κάποιους σταθμούς, πιθανότατα αυτούς στις Αφίδνες και το Σχηματάρι, αλλά να δημιουργήσει νέους, στη Θήβα και τον Άγιο Κωνσταντίνο. Όλα αυτά θα συνοδεύονται από δεύτερη αύξηση στα διόδια.
Με τη σταδιακή παράδοση των έργων οι ανάδοχοι είναι υποχρεωμένοι να εκσυγχρονίσουν τους σταθμούς και να εφαρμόσουν τη χιλιομετροχρέωση, ώστε τα διόδια να είναι ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει ο οδηγός στον αυτοκινητόδρομο.
Η τιμή βάσης για ένα Ι.Χ. έχει οριστεί στα 0,040 ευρώ ανά διανυόμενο χιλιόμετρο, αλλά θα χρειαστεί επικαιροποίηση, αφού αυτή δεν περιλαμβάνει ΦΠΑ ούτε την τιμαριθμική αναπροσαρμογή από τον Ιανουάριο του 2003, οπότε και είχαν υποβληθεί οι αρχικές προσφορές των ενδιαφερόμενων ομίλων.
Οι κατασκευαστές, από τον Ιανουάριο του 2009, είναι επίσης υποχρεωμένοι να εφαρμόσουν τα ηλεκτρονικά διόδια χωρίς σύνορα, όπως προβλέπει η κοινοτική οδηγία. Παράλληλα, θα υπάρχει και μια «παραδοσιακή» χειροκίνητη δίοδος σε κάθε σταθμό. Στόχος είναι να γίνεται αυτόματη χρέωση των οδηγών που θα μπορούν πλέον να κινούνται σε ολόκληρο το βασικό ευρωπαϊκό δίκτυο αυτοκινητόδρομων, ενώ ο λογαριασμός θα τους αποστέλεται στη μόνιμη κατοικία τους. Η πληρωμή θα γίνεται μέσω του τραπεζικού συστήματος ή με αυτόματη χρέωση, ενώ οι παραβάτες θα τιμωρούνται με πρόστιμο που θα είναι 20πλάσιο σε σχέση με την οφειλή.
Το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), που έχει την ευθύνη των διοδίων, καταργείται ως το τέλος του χρόνου και οι 562 υπάλληλοι, από τους οποίους 238 είναι μόνιμοι και οι υπόλοιποι αορίστου χρόνου, θα μπορούν να προσληφθούν κατά προτεραιότητα στις κατασκευάστριες κοινοπραξίες, να μεταταγούν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου ή να συνταξιοδοτηθούν.