Συμβουλές για το πώς θα γίνουμε καλύτεροι οδηγοί έδωσαν στους πολίτες του Ηρακλείου, ειδικοί προσκεκλημένοι στην Ημερίδα που οργάνωσε το Σώμα Εθελοντών του Δήμου.
Συμβουλές για σωστή οδική συμπεριφορά και προστασία από τα τροχαία ατυχήματα έλαβαν από ειδικούς, δεκάδες πολίτες του Ηρακλείου που παραβρέθηκαν στην Ημερίδα για την Κυκλοφοριακή Αγωγή και την Οδική Ασφάλεια, που διοργάνωσε το Σώμα Εθελοντών Ηρακλείου Αττικής στο πολιτιστικό πολύκεντρο «Ηλέκτρα Αποστόλου».
Οι καλεσμένοι σε μια ακόμα πρωτοβουλία του Σώματος Εθελοντών που στόχο έχει την ενημέρωση των πολιτών για σημαντικά ζητήματα της καθημερινότητας, μίλησαν για τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς, μέτρα προστασίας, την ανάγκη εκπαίδευσης και ενίσχυσης της Παιδείας αναφορικά με την κυκλοφοριακή αγωγή, αλλά και την διαχείριση των μετατραυματικών αντιδράσεων, έπειτα από την εμπλοκή μας σε κάποιο τροχαίο ατύχημα, καταστάσεις που οι περισσότεροι πολίτες έχουν σε κάποιο βαθμό βιώσει.
Την έναρξη της εκδήλωσης έκανε ο συντονιστής του Σώματος Εθελοντών, Πέτρος Ελευθεριάδης, ο οποίος πριν από όλα έκανε μια αναφορά και στην Παγκόσμια Ημέρα για το σύνδρομο Down, που συνέπεσε με την εκδήλωση, τονίζοντας με πολλή αγάπη πως «σαν εθελοντές του Δήμου Ηρακλείου, είμαστε κοντά στους ανθρώπους αυτούς, με τους οποίους η μόνη διαφορά που μας χωρίζει, είναι το υπέροχο χαμόγελό τους».
Στη συνέχεια, έκανε μια σύντομη ενημέρωση για το Σώμα Εθελοντών του Δήμου, εξηγώντας την μορφή και το ιστορικό του και εξιστορώντας εν συντομία τις δράσεις του τα χρόνια που προηγήθηκαν, αναφερόμενος ιδιαίτερα στην στενή συνεργασία με τον Δήμο και κυρίως την Κοινωνική Υπηρεσία, η οποία, όπως ανέφερε, είναι σε πολύ καλό επίπεδο.
Ανάμεσα σε αυτές, είναι οι δράσεις για την ενίσχυση του Κοινωνικού Παντοπωλείου του Δήμου μέσω διαφόρων εκδηλώσεων (πχ συλλογή τροφίμων έξω από τα σούπερ μάρκετ της περιοχής, συλλογή χρημάτων από δωρεές και η μετατροπή τους σε δωροεπιταγές για ευπαθείς οικογένειες), η οργάνωση δράσεων και ομιλιών για την ενημέρωση των πολιτών για θέματα υγείας, οδικής ασφάλειας κλπ, η συλλογή καπακιών για την μετατροπή τους σε αναπηρικά αμαξίδια.
Προανήγγειλε δε την επόμενη δράση που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 29 Απριλίου με θέμα την ανακύκλωση με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.Αναφερόμενος στο περιεχόμενο της συγκεκριμένης εκδήλωσης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η παρουσίαση ήταν εντυπωσιακή. Όλοι πήραμε μηνύματα που αν τα προσέξουμε θα μας βοηθήσουν να γίνουμε καλύτεροι οδηγοί.»
Επτά λέξεις που σώζουν ζωές
Πρώτος από τους καλεσμένους μίλησε ο αξιωματικός Τροχαίας Ν. Ιωνίας, υπαστυνόμος Νίκος Ντέντες, ο οποίος μίλησε με απλά λόγια για το τι έχει συναντήσει μέχρι σήμερα στα χρόνια που βρίσκεται στην υπηρεσία από το 1990. « Έχω επιληφθεί στην διάρκεια της καριέρας μου 5.000 τροχαία εκ των οποίων τα 800 περίπου ήταν θανατηφόρα. Τους μισούς τους πρόλαβα μέσα στο αυτοκίνητο, τους άλλους στο νοσοκομείο, δυστυχώς. Οι νεαροί θεωρούν ειδικά το καλοκαίρι να μη φορέσουν κράνος γιατί ζεσταίνονται, δεν θέλουν να χαλάσουν τα μαλλιά τους. Οδηγοί λένε δικαιολογίες για να μην φορέσουν ζώνη. Τηρούμε την προτεραιότητα, την ταχύτητα, την απόσταση ασφαλείας. Η πείρα μου έχει δείξει ότι το κινητό είναι σοβαρή αιτία ατυχήματος. Οι πιο πολλές εκτροπές-προσκρούσεις, που είναι το χειρότερο από τα τροχαία ατυχήματα, γιατί δεν υπάρχει η ταλάντωση που μειώνει την ένταση, αφορούν άτομα από 18-25 ετών. Σε σπάνιες περιπτώσεις – εκτός αν είναι μεθυσμένοι – ένας άνθρωπος μεγαλύτερης ηλικίας θα φύγει από τον δρόμο και θα πέσει σε άλλο όχημα. Οι πεζοί δεν χρησιμοποιούν μέτρα ασφαλείας (χρήση φωτεινού γιλέκου). Το θεωρούν αστείο. Ο οδηγός δεν σέβεται τον πεζό, ο πεζός δεν σέβεται τον οδηγό. Έχουμε πολλά ατυχήματα από ανθρώπους μεγάλης ηλικίας και από παιδιά μικρής ηλικίας. Θα σας πω μερικές λέξεις, που αν τις θυμάστε, θα μειώσετε σοβαρά την πιθανότητα να τρακάρετε: Κράνος, ζώνη, απόσταση ασφαλείας, προτεραιότητα, αλκοόλ, ταχύτητα, κινητό. Αν τα θυμόμαστε, θα είμαστε πιο ασφαλείς», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Ντέντες.
Μετατραυματικό σοκ: Συμπτώματα και επούλωση
Στη συνέχεια, πήρε τον λόγο η ειδική ψυχολόγος σε θέματα τροχαίων ατυχημάτων, Νατάσα Σουρέτη, η οποία είναι ειδική συνεργάτης της ΕΛ.ΑΣ. και εξειδικεύεται και στο μετατραυματικό κομμάτι, καθώς είναι μια κατάσταση που συναντά συχνά στο Σώμα. Η. κ. Σουρέτη μίλησε για την συμπτωματολογία που μπορεί κάποιος να περιμένει μετά από ένα Τροχαίο και γενικότερα από τραυματικά γεγονότα εξηγώντας με επιστημονικό τρόπο τι σημαίνουν οι όροι καθώς και πως δεν αναπτύσσουν όλα τα άτομα διαταραχή.
«Τραύμα σημαίνει πληγώνομαι σε επίπεδο σωματικό κι ψυχικό. Είναι μια στρεσογόνα κατάσταση που προκύπτει από γεγονότα που θεωρούνται τραυματικά, όπως: Αυτοκινητιστικό τροχαίο, ληστεία, σεξουαλική κακοποίηση, σεισμός, αεροπορικό δυστύχημα, πόλεμος», εξήγησε.
Παράλληλα, έδωσε καθημερινά παραδείγματα μετατραυματικών καταστάσεων και τραυματικών γεγονότων που συναντούμε συχνά και οδηγούν στην ανάπτυξη της συμπτώματα διαταραχής, εξέθεσε τα συμπτώματα που εμφανίζονται σε μεγαλύτερη συχνότητα από αυτά τα βιώματα. «Αν αυτά τα συμπτώματα συμβούν σε σύντομο χρονικό διάστημα από το συμβάν (περίπου έναν μήνα), θεωρείται κάτι φυσιολογικό, αν ωστόσο η διάρκεια είναι μεγαλύτερη, χρειάζεται παρακολούθηση», ανέφερε.
Σύμφωνα με τα στατιστικά, σχεδόν όλοι οι άνθρωποι έχουν βιώσει ένα τραυματικό γεγονός και περίπου το 66% αναπτύσσει τα συμπτώματα, το 1/3 εκ των οποίων αναπτύσσει διαταραχή. Για τα Τροχαία συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι το 9% θα αναπτύξει διαταραχή μετατραυματικού στρες. «Τα περισσότερα άτομα αυτοθεραπεύονται σε 6 μήνες έως έναν χρόνο, με κάποιες περιπτώσεις να χρειάζονται λίγο περισσότερο χρόνο. Μια κατηγορία ανθρώπων είναι πιο ευάλωτοι», σημείωσε η κ. Σουρέτη.
Ο Μίτσελ και η απόφαση για ζωή
Κλείνοντας την ομιλία της, θέλοντας να δώσει το σύνθημα της διαχείρισης των μετατραυματικών εμπειριών και της επιστροφής στην ζωή, αφηγήθηκε την ιστορία του Μίτσελ, εργοδηγού στα τρένα, ο οποίος είχε μεγάλη αγάπη για τις μηχανές. Έχοντας αγοράσει μια καινούρια μηχανή, βγήκε στον δρόμο και είχε ένα πολύ σοβαρό τροχαίο με μια νταλίκα, ενώ ταυτόχρονα ένα πρόβλημα στην μηχανή του, έφερε ανάφλεξη και ο ίδιος έπαθε πολλά εγκαύματα μαζί με τα σωματικά τραύματα. Η εταιρεία αναγνώρισε το λάθος και του έδωσε μια καλή αποζημίωση που τον βοήθησε να κάνει θεραπείες και πλαστικές. «Αυτή είναι η δυνατότητά μου να ζήσω τη ζωή μου», δήλωσε και προσπάθησε να το κάνει πράξη. Έκανε μαθήματα να γίνει πιλότος, πήρε δίπλωμα και μαζί με δυο συνεταίρους άνοιξαν μια εταιρεία που πήγε πολύ καλά. Η τύχη του, όμως, επεφύλασσε και άλλες δυσκολίες, καθώς σε μια διαδρομή με το αεροπλάνο του έπεσε και παρέλυσε από τη μέση και κάτω. Ο ίδιος είπε: «Πριν από το ατύχημα υπήρχαν 10.000 πράγματα που μπορούσα να κάνω. Τώρα υπάρχουν 9.000 πράγματα. Μπορώ να σκέφτομαι αυτά τα 1.000 πράγματα που δεν μπορώ να κάνω ή να επικεντρωθώ στα 9.000 που έχουν μείνει». Ο Μίτσελ ως κινητοποιητικός ομιλητής κάνει σήμερα διαλέξεις και προσπαθεί να παρακινήσει τον κόσμο να αναζητήσει μέσα του τον τρόπο να κάνει μια καινούρια αρχή. Όπως ανέφερε στο συμπέρασμά της η κ. Σουρέτη, «τα τροχαία μπορεί να γίνονται, αλλά αυτό που μένει είναι πώς εμείς θα αντιμετωπίσουμε και πώς θα πάρουμε τη ζωή μας πάλι πίσω».
Χάνεται ένα χωριό κάθε χρόνο!
Τελευταίος ομιλητής ήταν ο κ. Αντώνης Ζερβάκη, εκπαιδευτής οδηγών, συνεχιστής μιας οικογενειακής παράδοσης που κρατά περισσότερα από 60 χρόνια, ο οποίος μίλησε με την σκληρή γλώσσα των αριθμών για την κατάσταση που επικρατεί στην χώρα μας. «Οι στατιστικές λένε πως κάθε χρόνο στην χώρα μας περίπου 1.000 άνθρωποι αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο. Το 1/3 είναι παιδιά. Σαν να διαγράφεται κάθε χρόνο ένα μεγάλο χωριό από τον χάρτη. Τα θανατηφόρα ατυχήματα είναι πολύ συνήθη στην εποχή μας. Η Ελλάδα είναι δεύτερη θέση στην ΕΕ στα θανατηφόρα ατυχήματα πίσω μόνο από την Πορτογαλία. Υπολογίζεται πως 131 νέοι το χρόνο ηλικίας 18-24 ετών σκοτώνονται, ενώ υπολογίζονται 25 νεκροί ηλικίας 15-17 ετών από τροχαία. Επιπλέον, για κάθε έναν που χάνεται αντιστοιχούν 4 μόνιμα κινητικά ανάπηροι, 8 σοβαρά τραυματίες και 50 ελαφρά τραυματίες», ανέφερε.
Όπως εξήγησε, οι σημαντικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν την οδική ασφάλεια είναι το περιβάλλον οδήγησης (δρόμοι και σήμανση), προτρέποντας όπου εντοπίζουμε κάποιο πρόβλημα, να το αναφέρουμε στην αρμόδια Αρχή, η ασφάλεια των Μέσων κυκλοφορίας, συμβουλεύοντας να διατηρήσουμε τα οχήματά μας στην καλύτερη δυνατή κατάσταση (σέρβις, ελαστικά, ΚΤΕΟ, κάρτα καυσαερίων), ενώ τόνισε πως ο σημαντικότερος όλων είναι ο ίδιος ο άνθρωπος. «Σύμφωνα με τα στοιχεία, από το σύνολο περίπου 700 δυστυχημάτων, μόνο 2 οφείλονται στο όχημα. Τα άλλα είναι ευθύνη του ανθρώπινου παράγοντα. Ο μεγαλύτερος παράγοντας πρόκλησης ατυχημάτων η υπερβολική ταχύτητα», σχολίασε.
Μια σημαντική επίσης παράμετρος είναι και η κυκλοφοριακή αγωγή των πεζών. «Δεν είναι άμοιροι ευθυνών στα ατυχήματα. Σύμφωνα με στοιχεία, στο 1/3 των ατυχημάτων στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής εμπλέκονται και πεζοί. Είναι σημαντικό να γνωρίζει ο πεζός πότε έχει προτεραιότητα».Η Παιδεία είναι και σε αυτή την περίπτωση η πιο σημαντική αφετηρία για μια καλύτερη κατάσταση, ωστόσο, όπως ανέφερε ο έμπειρος εκπαιδευτής οδηγών, δεν αρκεί από μόνο του το… ευχολόγιο.
«Για την ανάπτυξη της Παιδείας στην οδική ασφάλεια, είναι απαραίτητη η συμμετοχή όλων μας. Τίποτα δεν θα αλλάξει, αν πρωτίστως δεν αλλάξουμε εμείς. Απαιτείται συνεργασία όλων των κοινωνικών φορέων. Στρατηγικός στόχος είναι η μείωση των τροχαίων κατά 50% ως το 2020. Σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να βοηθήσουν όλοι οι φορείς. Η Πολιτεία και οι Δήμοι πρέπει να φροντίζουν την υποδομή και να εφαρμόζουν προγράμματα ενημέρωσης. Στα σχολεία να εκπαιδεύονται οι μαθητές πάνω σε ζητήματα κυκλοφοριακής αγωγής, μέσω διαθέσιμων προγραμμάτων που μπορούν να ενσωματωθούν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Οι σχολές οδηγών οφείλουν να συμβάλουν τα μέγιστα στο θέμα της ολικής εκπαίδευσης και οδηγικής παιδείας. Και τέλος, πιο σημαντικό όλων, οι γονείς που πρέπει να δίνουν το καλό παράδειγμα οδηγώντας σωστά και τηρώντας τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας», κατέληξε ο κ. Ζερβάκης.
Ο δεκάλογος του καλού οδηγού
-Φοράει ζώνη ασφαλείας ή κράνος
-Τηρεί τα όρια ταχύτητας
-Δεν καταναλώνει αλκοόλ ή φάρμακα
-Δεν ασχολείται με το κινητό του τηλέφωνο
-Οδηγεί αμυντικά
-Προσέχει τους πεζούς
-Βάζει τα παιδιά στο πίσω κάθισμα και τα συγκρατεί με τα κατάλληλα μέσα
-Ακολουθεί τον Κ.Ο.Κ.
-Ελέγχει τακτικά την κατάσταση του αυτοκινήτου
-Έχει μαζί του πάντα τα απαραίτητα έγγραφα
Συμβουλές οδικής ασφάλειας για πεζούς
-Διασχίζουμε τους δρόμους από διαβάσεις με φωτεινούς σηματοδότες
-Σε διαβάσεις πεζών χωρίς φωτεινό σηματοδότη περνάμε με μεγάλη προσοχή
-Διασχίζουμε τον δρόμο κάθετα και όχι διαγώνια
-Δεν περνάμε κάθετα έναν δρόμο πάνω σε στροφές
-Περπατάμε στο πεζοδρόμιο όπου είναι διαθέσιμο
-Όταν δεν υπάρχει πεζοδρόμιο, οι πεζοί κινούμαστε σε στοίχους και με μέτωπο προς την κυκλοφορία