Έκπληκτος και συνάμα γεμάτος οργή και αγανάκτηση τονίζει στην «ΑΜΑΡΥΣΙΑ» ότι η μεθοδολογία της διαχειριστικής επάρκειας των τελικών δικαιούχων που επιλέγεται είναι προφανές ότι απευθύνεται σε ισχυρούς δήμους που αντιπροσωπεύουν μικρό ποσοστό στην αυτοδιοίκηση και στο νομό Αττικής. «Πρόκειται για διαδικασίες που εκ προοιμίου αφήνουν πολίτες αποκλεισμένους από τα κοινοτικά αγαθά γιατί έτυχε να είναι ενταγμένοι σε μικρό δήμο ή κοινότητα».
Μάλιστα ο κ. Στεργίου – Καψάλης προχωρεί και ένα βήμα παραπέρα, καταγγέλλοντας «ισχυροποίηση των μεσαζόντων και της διαπλοκής», αλλά και απαξίωσης για μια ακόμα φορά της αυτοδιοίκησης. «Με τέτοιες μεθοδολογίες στηρίζεται η γραφειοκρατία, ωφελούνται οι μεσάζοντες, ενισχύεται ο κομματοκεντρισμός και υποσκάπτεται η ανεξάρτητη τοπική αυτοδιοίκηση».
Ως αντίδοτο στις διαδικασίες αυτές ο δήμαρχος προτάσσει τον ισχυρό δήμο, γιατί διαφορετικά, όπως σημειώνει, «αύριο θα υπάρχουν μεγάλοι και πλουσιότεροι ΟΤΑ, αλλά και μικροί και φτωχότεροι δήμοι με τους πολίτες, αντιστοίχως, να ευνοούνται ή να καταδυναστεύονται».
Τέλος ο κ. Στεργίου – Καψάλης διατυπώνει και εγγράφως τη ριζική του αντίθεση στο ζήτημα αυτό προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, προς τον υφυπουργό Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γιάννη Παπαθανασίου, τον Περιφερειάρχη Αττικής, τους Προέδρους της ΚΕ∆ΚΕ και της ΤΕ∆ΚΝΑ, αλλά και προς τον αρμόδιο κοινοτικό επίτροπο για θέματα Περιφερειακής Πολιτικής.
Η επιστολή του δημάρχου
– Σας γνωρίζουμε ότι μετά την σύσκεψη για το θέμα και κατόπιν μελέτης των τελευταίων διευκρινιστικών εγκυκλίων που αφορούν στην Επιβεβαίωση ∆ιαχειριστικής Επάρκειας των τελικών δικαιούχων του ΕΣΠΑ, οι διαπιστώσεις μας είναι ότι με τον τρόπο που οι εγκύκλιοι αυτές δρομολογούν την επιβεβαίωση της διαχειριστικής μας επάρκειας:
α. ∆ημιουργούν ∆ήμους δύο ταχυτήτων όσον αφορά τη δυνατότητα απορρόφησης κονδυλίων από το πρόγραμμα και φυσικά όσον αφορά την πρόοδο των κοινωνιών μας, την ισονομία και τα ίσα δικαιώματα των πολιτών στην απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων, που αποτελούν θεμελιώδεις Αρχές της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Συντάγματος.
β. Το σύστημα αυτό βάλλει ευθέως κατά της ανεξαρτησίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αφού την οδηγεί σε διαδικασίες που περιορίζουν το αυτοδιοικητικό πνεύμα.
γ. Εξάλλου ο νόμος δεν προβλέπει διάκριση και αποκλεισμούς, άλλωστε και πως αυτό θα ήταν δυνατόν.
– Ως εκφραστές της ανεξάρτητης Τοπικής Αυτοδιοίκησης που στηρίζει και την ανεξαρτησία της και τον αυτοδιοικητικό της ρόλο θα περιμέναμε η υποχρέωση Επιβεβαίωσης ∆ιαχειριστικής Επάρκειας να σας οδηγήσει στον καθορισμό διαδικασιών και μεθόδων που θα ισχυροποιούσαν τη δομή, τη στελέχωση και τη λειτουργία των μικρών ∆ήμων και δεν θα βρίσκατε την εύκολη λύση της γραφειοκρατίας και του συγκεντρωτισμού των διαδικασιών προς τα πάνω.
– Η βεβαίωση της ∆ιαχειριστικής Επάρκειας με τη διαδικασία που αναλύεται στα σχετικά έχει ως συνέπεια:
α. Αύξηση της γραφειοκρατίας
β. ∆ημιουργία συνθηκών που ευνοούν τους μεσάζοντες που απομυζούν το λίγο ήδη αυτοδιοικητικό χρήμα.
γ. Ευνόηση της συνδιαλλαγής.
δ. Καθιστούν τους πλούσιους δήμους πλουσιότερους και τους πτωχούς πτωχότερους.
ε. Συρρικνώνει και εφησυχάζει τους ∆ήμους και δεν ευνοεί την ανάπτυξή τους σε λειτουργικό πλαίσιο ως αυτοδιοικητικών μονάδων.
– Η λύση των διαδημοτικών συνεργασιών, των Ανώνυμων και Αναπτυξιακών Εταιρειών και των Προγραμμάτων Συμβάσεων δεν είναι κατά την άποψη μας η καθαρή λύση αφού αυξάνει τις διαδικασίες που παρακάμπτει δομές και θεσμούς. Κατά την άποψή μας μόνη λύση ο ισχυρός ∆ήμος που οι διαδικασίες που προωθείτε δεν τον στηρίζουν.
– Παρακαλούμε από τούδε και μέχρις ότου να δούμε τι τελικά θα γίνει με την ∆ιοικητική Μεταρρύθμιση να στηρίξετε τουλάχιστον την άποψη ότι για τους ∆ήμους που η τεχνική τους υποστήριξη εξασφαλίζεται από την Τ.Υ.∆.Κ. των Περιφερειών υπάρχει η δυνατότητα Επιβεβαίωσης ∆ιαχειριστικής Επάρκειας (Τύπου Α). Εξάλλου από το Νόμο συνεπάγεται καταστρατήγηση της υπάρχουσας νομοθεσίας, που προβλέπει ότι οι ΟΤΑ αυτοί λειτουργούν με την Τ.Υ.∆.Κ. της Προϊσταμένης Αρχής ως ∆ιευθύνουσα Υπηρεσία. Το ζήτημα αυτό μάλιστα θα πρέπει να τύχει και της έγκρισης του Υπουργείου Εσωτερικών που είναι αρμόδιο για την άσκηση πολιτικής ∆ημόσιας ∆ιοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
– Αυτοδιοικητική ισχυροποίηση επιδιώκουμε και έτσι την αποδυναμώνουμε λειτουργικά, οικονομικά, θεσμικά, στελεχιακά.
Γιώργος Μπάλτας