17 μαθητές από πέντε χώρες θα βρεθούν στο σχολείο από τις 11 έως τις 17 Μαρτίου
Στο πλαίσιο του «ERASMUS+», εκπρόσωποι πέντε χωρών (37 άτομα, 17 εκ των οποίων παιδιά) θα βρεθούν από τις 11 έως τις 17 Μαρτίου στο 1ο Δημοτικό Μελισσίων για το πρόγραμμα με τίτλο «STAY 3E–Stay Eco-friendly, Entrepreneurial, European». Πρόκειται για ένα καινοτόμο και φημισμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τη νεολαία και τον αθλητισμό για την περίοδο 2014-2020. Αποτελεί την κορωνίδα των σύγχρονων εκπαιδευτικών προγραμμάτων που απευθύνεται και στις τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης και το οποίο στοχεύει στην ανάδειξη των δεξιοτήτων, της απασχολησιμότητας, καθώς και στον εκσυγχρονισμό των συστημάτων εκπαίδευσης, κατάρτισης και νεολαίας σε όλους τους τομείς της Διά Βίου Μάθησης.
Ήδη οι μαθητές του 1ου Δημοτικού Μελισσίων μετράνε αντίστροφα για την υποδοχή των παιδιών από την Πολωνία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Ρουμανία και την Γαλλία. Σε συνεργασία με τους γυμναστές, την καθηγήτρια μουσικής και τις δασκάλες έχουν ετοιμάσει ήδη χορευτικά και γιορτή καλωσορίσματος. Ετοιμάζουν έκθεση στους διαδρόμους του σχολείου, στα Αγγλικά. Έφτιαξαν λαχανόκηπο και σκιάχτρο, ενώ όταν θα έρθουν τα παιδιά από τις ξένες χώρες, έχουν ως στόχο κάθε απόγευμα να πηγαίνουν από κοινού περιπάτους για να θαυμάσουν τόσο την πόλη των Μελισσίων όσο και το ιστορικό κέντρο.
Βελισσάριος Ψυχογιός, Διευθυντής του σχολείου: «Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα στην καρδιά του Δήμου Πεντέλης»
Ο Διευθυντής του 1ου Δημοτικού Μελισσίων Βελισσάριος Ψυχογιός εξηγεί τι ακριβώς κάνει το πρόγραμμα «Erasmus +» σε ένα δημοτικό σχολείο: «Απευθύνθηκε αρχικά σε φοιτητές πανεπιστημίου για να γίνουν ανταλλαγές μέσω του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών της χώρας μας, μια ανταλλαγή φοιτητών με σκοπό να ανταλλαχθούν εκπαιδευτικά προϊόντα, έτσι ώστε όλο αυτό να δώσει νέα ώθηση στην εκπαίδευση και επαγγελματική αποκατάσταση. Επειδή είναι ένα πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα, το προώθησαν εκτός από την πανεπιστημιακή και στις δύο κατώτερες βαθμίδες, δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια και είδαν ότι είναι πολύ καλό να γίνει διάχυση και στις υπόλοιπες βαθμίδες. Το δικό μας σχολείο μπήκε τα τελευταία δύο χρόνια.
Όσον αφορά τα οφέλη αυτού του προγράμματος, ο κ. Ψυχογιός αναφέρει : «είναι πολλαπλά. Εκπαιδευτικοί και μαθητές έρχονται σε επαφή με ξένα εκπαιδευτικά συστήματα. Ανταλλάσσονται ενδιαφέρουσες διδακτικές πρακτικές μεταξύ των εκπαιδευτικών. Δημιουργούνται καινούργιες φιλίες, όχι μόνο μεταξύ των παιδιών και των εκπαιδευτικών, αλλά και μεταξύ των οικογενειών που φιλοξενούν και φιλοξενούνται. Γίνεται ένα συνολικό άνοιγμα του σχολείου στην τοπική αλλά και στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα. Τα παιδιά μένοντας σε οικογένειες μαθαίνουν τι κάνουν εκείνοι, πώς ζουν, πώς διαβάζουν. Βιώνουν καταστάσεις που τους προάγουν και στο γνωστικό, και στο συναισθηματικό, και στο επίπεδο δεξιοτήτων. Ο Δήμος έχει θέσει το πρόγραμμα υπό την αιγίδα του και φυσικά έχουμε τη στήριξη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων. Θα είναι μια χαρούμενη σχολική γιορτή, ένα φιλόδοξο πρόγραμμα που θα χτυπάει στην καρδιά του Δήμου Πεντέλης».
Ματίνα Κουρτίνα , δασκάλα Αγγλικών: «Ετοιμαζόμαστε να ζήσουμε μια εβδομαδιαία γιορτή»
Όσον αφορά το πρακτικό κομμάτι, η υποδιευθύντρια του σχολείου Ελένη Γιαννουλάκη τονίζει «έχει προηγηθεί αρκετή προεργασία. Οι εκπαιδευτικοί έχουμε φροντίσει να κάνουμε τις απαραίτητες συνεργασίες, να βάλουμε από κοινού τους στόχους του προγράμματος. Μάλιστα, υπάρχει μια πλατφόρμα στο Ε-twinning όπου έχουμε το προφίλ μας. Εκεί λέμε ο καθένας μας τι είναι, με τι ασχολείται, τι φτιάχνει στην τάξη, και από εκεί αρχίζουν και γίνονται οι συνεργασίες μετά από δική μας αναζήτηση συνεργατών από το εξωτερικό. Αντίστοιχη αναζήτηση κάνουν και οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι συνάδελφοί μας. Υπάρχει σχετική επικοινωνία μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών. Όταν κατασταλάξουμε ότι έχουμε πρόγραμμα που μπορούμε να το τρέξουμε και έχουν επιλεγεί οι ενδιαφερόμενοι συνεργάτες, αρχίζει και σχηματίζεται η ομάδα. Όλο αυτό απαιτεί τρομερή δουλειά. Το καθετί πρέπει να είναι τεκμηριωμένο».
Η δασκάλα των Αγγλικών και μια εκ των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών Ματίνα Κουρτίνα στην ερώτηση τι περιμένει να συμβεί από τις 11 Μαρτίου στο σχολείο, εξηγεί «ετοιμαζόμαστε να ζήσουμε μια εβδομαδιαία γιορτή. Θα υπάρξει μετατροπή του ωρολογίου προγράμματός και έχουν προγραμματιστεί δύο γιορτές -Δευτέρα και Παρασκευή- για όλο το σχολείο. Υπάρχει ένας οργασμός δραστηριοτήτων, από το πώς θα εξωραϊστεί το σχολείο, τι νέο εξοπλισμό θα αποκτήσει, πώς θα φτιάξουμε εργασίες για να στολίσουμε και να τους υποδεχτούμε, τι γιορτή θα κάνουμε… Ότι μένει είναι κέρδος για όλο το σχολείο. Και ένα κίνητρο, και για τα παιδιά και για τους γονείς και για τους δασκάλους που δεν το τόλμησαν την πρώτη φορά και ίσως το τολμήσουν την επόμενη».
Ματίνα Φριλίγκου, συντονίστρια εκπαιδευτικός: «Μια ωραία εμπειρία με πολλαπλά οφέλη»
«Ο ρόλος του συντονιστή είναι καθοριστικός, καθώς είναι αυτός που επιλέγει το πρόγραμμα, κάνει την αίτηση για επιλογή συνεργατών, βρίσκεται σε ανοικτή επικοινωνία με τους εταίρους από το εξωτερικό» μας εξηγεί η συντονίστρια εκπαιδευτικός του προγράμματος Ματίνα Φριλίγκου.
Όσον αφορά το ιστορικό του project που αγκαλιάζει μαθητές και εκπαιδευτικούς από όλα τα σημεία της Ευρώπης, η κ. Φριλίγκου μας ενημερώνει : «Είναι η πρώτη φορά που εμπλεκόμαστε σε πρόγραμμα ERASMUS. Στο παρελθόν έχουμε κάνει δυο προγράμματα E-twinning- μάλιστα για το ένα απ΄ αυτά βραβευτήκαμε. Τα Χριστούγεννα του 2014 ξεκίνησα να ψάχνω για συνεργάτες. Με το που μάθαμε ότι γίναμε αποδεκτοί, υποβάλαμε την αίτηση τον Μάρτιο του 2016. Τα αποτελέσματα μας ήρθαν το καλοκαίρι και από Σεπτέμβριο ξεκινήσαμε την δουλειά. Έχουν προηγηθεί τρία ταξίδια παιδιών του σχολείου μας, τα οποία επιλέχθηκαν μετά από κλήρωση. Ένα στην πόλη Carmagnola της Βόρειας Ιταλίας, ένα στην Aranjuez της Ισπανίας και άλλο ένα στη Pulawy της Πολωνίας. Αυτή θα είναι η τέταρτη συνάντησή μας μέσα σε δυο σχολικές σεζόν. Το τελευταίο μας ταξίδι- απολογισμός θα πραγματοποιηθεί στα τέλη Ιουνίου στη Brignoles της Γαλλίας».
Βελισσάριος Ψυχογιός – Διευθυντής 1ου Δημοτικού
«Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα στην καρδιά του Δήμου»
Ο διευθυντής του 1ου Δημοτικού Μελισσίων Βελισσάριος Ψυχογιός εξηγεί τι ακριβώς κάνει το πρόγραμμα «Erasmus +» σε ένα δημοτικό σχολείο:
«Απευθύνθηκε αρχικά σε φοιτητές πανεπιστημίου για να γίνουν ανταλλαγές μέσω του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών της χώρας μας, μια ανταλλαγή φοιτητών με σκοπό να ανταλλαχθούν εκπαιδευτικά προϊόντα, έτσι ώστε όλο αυτό να δώσει νέα ώθηση στην εκπαίδευση και επαγγελματική αποκατάσταση. Επειδή είναι ένα πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα, το προώθησαν εκτός από την πανεπιστημιακή και στις δύο κατώτερες βαθμίδες, δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια, και είδαν ότι είναι πολύ καλό να γίνει διάχυση και στις υπόλοιπες βαθμίδες. Το δικό μας σχολείο μπήκε τα τελευταία δύο χρόνια».
Όσον αφορά στα οφέλη αυτού του προγράμματος, αναφέρει: «Εκπαιδευτικοί και μαθητές έρχονται σε επαφή με ξένα εκπαιδευτικά συστήματα. Ανταλλάσσονται ενδιαφέρουσες διδακτικές πρακτικές μεταξύ των εκπαιδευτικών. Δημιουργούνται καινούργιες φιλίες, όχι μόνο μεταξύ των παιδιών και των εκπαιδευτικών, αλλά και μεταξύ των οικογενειών που φιλοξενούν και φιλοξενούνται. Γίνεται ένα συνολικό άνοιγμα του σχολείου στην τοπική αλλά και στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα. Τα παιδιά μένοντας σε οικογένειες μαθαίνουν τι κάνουν εκείνοι, πώς ζουν, πώς διαβάζουν. Βιώνουν καταστάσεις που τους προάγουν και στο γνωστικό, και στο συναισθηματικό, και στο επίπεδο δεξιοτήτων. Ο Δήμος έχει θέσει το πρόγραμμα υπό την αιγίδα του και φυσικά έχουμε τη στήριξη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων. Θα είναι μια χαρούμενη σχολική γιορτή, ένα φιλόδοξο πρόγραμμα που θα χτυπάει στην καρδιά του Δήμου Πεντέλης».
Όπως είναι φυσικό, τα παιδιά του 1ου Δημοτικού Μελισσίων ανυπομονούν να γνωρίσουν τους νέους τους φίλους. «Ετοιμάζουμε γιορτή καλωσορίσματος την Δευτέρα 12 Μαρτίου, ενώ θα έχει προηγηθεί το καλωσόρισμα του Δημάρχου σε μια εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί το βράδυ της Κυριακής 11 του μήνα στο Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας. Φυσικά, θα υπάρξουν δραστηριότητες τόσο εντός όσο και εκτός σχολείου, ενώ θα γίνουν και διδασκαλίες εκπαιδευτικών από το εξωτερικό σε τμήματα του σχολείου μας. Όλες οι δραστηριότητες θα είναι στα Αγγλικά που θα είναι η κοινή μας γλώσσα» ,μας λέει η κ. Φριλίγκου η οποία χαρακτηρίζει το project «μια ωραία εμπειρία με πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς και το ίδιο το σχολείο. Ουσιαστικά, το πρόγραμμα γίνεται για την ανταλλαγή καλών διδακτικών πρακτικών και έχουμε βαθύ αίσθημα ευθύνης γι’ αυτό που κάνουμε. Η διακρατική συνεργασία και επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών είναι πολύ καλή και ευελπιστούμε στα καλύτερα».
(ΒΟΧ1) Το πρόγραμμα «Stay 3E-Stay Eco-friendly, Entrepreneurial, European»
Το πρόγραμμα τιτλοφορείται «Stay 3E-Stay Eco-friendly, Entrepreneurial,European» δηλαδή «Μείνε φιλικός προς το περιβάλλον, πρωτοπόρος-υπέρμαχος της καινοτομίας και Ευρωπαίος». Όπως γίνεται κατανοητό από τον τίτλο, το περιεχόμενο του προγράμματος είναι πολυδιάστατο και αντικατοπτρίζει το νέο όραμα της σχολικής εκπαίδευσης. Το κύριο ζητούμενο στη σημερινή εκπαιδευτική πραγματικότητα είναι να μπορέσει το εκπαιδευτικό σύστημα να εξοπλίσει τις νέες γενιές με τις ικανότητες που θα τις καταστήσουν ικανές να βρεθούν ενταγμένες με επιτυχία στην αγορά εργασίας και θα εξαλείψει όλους εκείνους τους παράγοντες εξαιτίας των οποίων πολλοί μαθητές εγκαταλείπουν πρώιμα το σχολείο νιώθοντας αδυναμία να ακολουθήσουν με επιτυχία τις απαιτήσεις που τους θέλουν να κατευθύνονται αποκλειστικά προς την ακαδημαϊκή μόρφωση και καριέρα.
Η ιδέα σχεδιασμού και υλοποίησης του συγκεκριμένου προγράμματος βασίστηκε στα παραπάνω δεδομένα και στην ανάλυση των αναγκών και των ιδιαιτεροτήτων των μαθητών όλων των σχολείων-συνεργατών. Οι χώρες και οι πόλεις με τα σχολεία των οποίων συνεργάζεται το 1ο Δημοτικό Μελισσίων είναι οι ακόλουθες: *Πολωνία(συντονίστρια- πόλη Pulawy),
*Γαλλία(πόλη Brignoles),
*Ιταλία(πόλη Carmagnola)
*Ισπανία(πόλη Aranjuez)
*Ρουμανία(πόλη Iasi).
(ΒΟΧ2 ) Στόχοι του προγράμματος
–«Κύρια επιδίωξή μας είναι να αναπτύξουμε στους μαθητές την ικανότητα να μπορούν να μεταφέρουν τη σχολική γνώση στην πράξη και σε συνθήκες πραγματικής ζωής. Το πρόγραμμα φιλοδοξεί να προσφέρει πρακτικές λύσεις για την αρμονική ανάπτυξη των ικανοτήτων αυτών. Ενδιαφέρεται για τις ανάγκες όλων των μαθητών ανεξαρτήτως ηλικίας, γλωσσικού επιπέδου και σχολικής επίδοσης .Η ποικιλία των δραστηριοτήτων θα οδηγήσει προς την επιθυμητή κατεύθυνση. Θα τεθούν οι βάσεις για την ανάπτυξη δεξιοτήτων σχετικών με την επιχειρηματικότητα μέσω της επαφής των μαθητών με τοπικές επιχειρήσεις οι οποίες αξιοποιούν φυσικούς πόρους διαθέσιμους στην ευρύτερη περιοχή με τρόπο ευρηματικό και ταυτόχρονα φιλικό προς το περιβάλλον. Μέσω αυτής της επαφής, δίνονται τα απαραίτητα ερεθίσματα ώστε στο μέλλον τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν αυτή τη γνώση στην επιλογή της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας.
-Τα παιδιά θα εμπλακούν σε δραστηριότητες βιωματικού χαρακτήρα σε όλη τη διάρκεια εκπόνησης του προγράμματος(π.χ. φύτευση ,φροντίδα σχολικού κήπου, συλλογή και χρησιμοποίηση καρπών , λαχανικών, βοτάνων σε εύκολες και υγιεινές συνταγές). Θα μεταφέρουν γενική μαθηματική γνώση σε καταστάσεις πραγματικότητας όπως για παράδειγμα με μετρήσεις που θα πραγματοποιήσουν στην επιφάνεια του σχολικού κήπου, στο ζύγισμα τροφίμων, στη σύγκριση τιμών διαφόρων προϊόντων, μέτρηση θερμίδων ,ακριβείς εκτελέσεις συνταγών κ.ά. Ταυτόχρονα, μέσα από τη συνεχή επαφή με τα παιδιά από τα υπόλοιπα σχολεία θα γνωρίσουν, εκτός από την πολιτισμική κουλτούρα, τα κατά τόπους οικολογικά προϊόντα, τον τρόπο επεξεργασίας τους, οικολογικές φάρμες κλπ.
-Οι μαθητές μας θα αναπτύξουν ικανότητες συνεργατικής μάθησης αρχικά σε επίπεδο τάξης, σχολείου και ακολούθως με τα παιδιά από διαφορετικά σχολικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα. Η εμπλοκή τους σε κοινές δραστηριότητες θα τους βοηθήσει να κατανοήσουν ότι ,ανεξάρτητα από την απόσταση που τους χωρίζει ,υπάρχουν πολλά σημεία που τους ενώνουν. Θα μπορέσουν να δημιουργήσουν κοινά εκπαιδευτικά προϊόντα όπως βιβλίο μαγειρικής ή κάποιο συνεργατικό παραμύθι και θα αναπτύξουν νέες φιλίες.
-Θα εξοικειωθούν με τη σύγχρονη τεχνολογία χρησιμοποιώντας πρωτότυπα ψηφιακά εργαλεία με ευρηματικό τρόπο στις παρουσιάσεις του σχολείου ,της πόλης τους, στη δημιουργία κουίζ και ψηφιακών βιβλίων.
-Θα εξασκήσουν και θα βελτιώσουν το επίπεδο γνώσεων της αγγλικής γλώσσας μια που αυτή αποτελεί την κοινή γλώσσα επικοινωνίας μας με τους εταίρους μας και σε αυτήν θα παρουσιάζονται αρκετές παιδικές εργασίες.
-Στόχος των εκπαιδευτικών της παιδαγωγικής ομάδας του έργου είναι να συμμετέχουν όσο το δυνατόν περισσότερες τάξεις αλλά και ειδικότητες εκπαιδευτικών οι οποίοι θα καθοδηγούν και θα βοηθούν τους μαθητές στην πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων του προγράμματος».
(ΒΟΧ 3) Η ομάδα των εκπαιδευτικών
Συντονίστρια: Ματίνα Φριλίγκου
Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί: Bελισσάριος Ψυχογιός (διευθυντής), Ελένη Γιαννουλάκη (υποδιευθύντρια), Μαρία Βαρθαλάμη, Νίκη Παντελίδου, Γιώργος Δραγάζης, Παρασκευή Παναγοπούλου, Ματίνα Κουρτίνα, Σοφία Μπελόκα, Μαρία Τσικούρα, Κατερίνα Γναφάκη, Ελένη Μπλιούμη, Ηλίας Ζαχαρόπουλος, Βιβή Πουσπουρίκα, Μαριετίνα Γασπαράτου, Γιάννης Αναστόπουλος, Θάλεια Ησαΐα, Νίκη Κορομηλιά