Το αστυνομικό μυθιστόρημα του Λεονάρδο Παδούρα «Παρελθόν χαμένο στην ομίχλη» παρουσιάστηκε προ ημερών στην αίθουσα του 104 Κέντρου Λόγου και Τέχνης των Εκδόσεων Καστανιώτη. Ο πιο πολυμεταφρασμένος Κουβανός συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων, Λεονάρδο Παδούρα (στο μέσο της φωτογραφίας), επισκέφθηκε για πρώτη φορά την Ελλάδα, προσκεκλημένος των Εκδόσεων Καστανιώτη, του Ινστιτούτου Θερβάντες και της πρεσβείας της Κούβας. Όπως ομολόγησε, όταν ως φοιτητής μελετούσε Όμηρο, πάντα ονειρευόταν να επισκεφθεί την Αθήνα.
Το συγγραφέα παρουσίασε ο Πέτρος Μάρκαρης, ο οποίος δήλωσε ότι νιώθει «συγγενής» συγγραφικά με τον Κουβανό συνάδελφό του.
Ο Πέτρος Μάρκαρης, στην παρουσίασή του, στάθηκε ιδιαίτερα στη σχέση του Παδούρα με το μεσογειακό αστυνομικό μυθιστόρημα, παραθέτοντας τα πέντε σημεία στα οποία αυτή γίνεται εμφανής. Συγκεκριμένα: στη σχέση των συγγραφέων με το παρελθόν, στην τάση ειρωνείας που χαρακτηρίζει τους ήρωες των βιβλίων και η οποία λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας απέναντι στην πραγματικότητα, στο γεγονός ότι οι ήρωες των αστυνομικών μυθιστορημάτων ζουν ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν και αντιμετωπίζουν με κοινό τρόπο την πραγματικότητα, στην αίσθηση του ανήκειν στις πόλεις όπου ζουν και, τέλος, στο ότι η αφορμή ενός τυχαίου γεγονότος, που συχνά χρησιμοποιείται στα αστυνομικά μυθιστορήματα, και μοιάζει με συγγραφικό τέχνασμα, είναι η πεμπτουσία του μυθιστορήματος, που ενεργοποιεί τη σχέση παρελθόντος και παρόντος.
Ο Λεονάρδο Παδούρα αποδέχθηκε τη συγγένειά του με τους «αστυνομικούς» συγγραφείς της Νότιας Ευρώπης. Επισήμανε ιδιαίτερα την ανικανότητα του Τύπου στη χώρα του να αντανακλά το πραγματικό πρόσωπο της κοινωνίας, το οποίο εκείνος, ως συγγραφέας, είναι σε θέση να γνωρίζει μέχρι και την πιο σκοτεινή πτυχή του. Αντίθετα με το παλιότερο κουβανικό μυθιστόρημα, που έπρεπε να «κατασκευάζει» την εικόνα της χώρας, το σύγχρονο καλείται να αποκαλύψει την πραγματική εικόνα της Κούβας.
Αυτό το ρόλο επιθυμεί ο Λεονάρδο Παδουρα να διαδραματίσει το νέο του βιβλίο. Να καλύψει, με άλλα λόγια, ως μυθιστόρημα οξύτατης κοινωνικής κριτικής το κενό ανάμεσα στην εικόνα που μεταδίδεται από τον Τύπο και την πραγματική ζωή.
Από τις Εκδόσεις Καστανιώτη, κυκλοφορεί επίσης το μυθιστόρημά του με τίτλο «Αντιός, Χέμινγουεϊ», το οποίο βραβεύτηκε με το Διεθνές Βραβείο Χάμετ για το καλύτερο αστυνομικό μυθιστόρημα του 2006.