Έχω ασχοληθεί με το κυκλοφοριακό στην Κηφισιά ως επικεφαλής του σχετικού τομέα επί 8 χρόνια και συνεχίζω να ασχολούμαι ως Δημοτική Σύμβουλος παρακολουθώντας τις εξελίξεις στα έργα και τις δράσεις του Δήμου πάνω σε αυτό το εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα.
Λαμβάνοντας υπόψη την πραγματική κατάσταση της πόλης που χαρακτηρίζεται από
1) τρεις εισόδους από Εθνική Οδό (Καλυφτάκη, Ν. Κηφισιά, Βαρυμπόμπη),
2) τους άξονες διαμπερούς κυκλοφορίας που τέμνουν τον πολεοδομικό ιστό (Εθνική Οδός, Τατοΐου, Γ. Λύρα, Λ. Κηφισιάς, Χαρ. Τρικούπη) και
3) την ανάγκη προστασίας των πολεοδομικών ενοτήτων (γειτονιών) της Κηφισιάς από τη διαμπερή κυκλοφορία, διαπίστωσα την αναγκαιότητα εκπόνησης 14 κυκλοφοριακών μελετών για διαμόρφωση των γειτονιών που περικλείονται από άξονες, με διαμόρφωση δρόμων ήπιας κυκλοφορίας και πεζόδρομους, με μονοδρομήσεις και διαμορφώσεις με τεχνικά έργα που μειώνουν την ταχύτητα των οχημάτων στην πόλη, ενώ ταυτόχρονα εκτρέπεται η διαμπερής κυκλοφορία στους βασικούς άξονες, ούτως ώστε να αναδεικνύεται το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον και να υπάρχει ποιότητα ζωής στους κατοίκους που ζουν καθημερινά στην πόλη.
Λίγες από αυτές τις μελέτες έχουν υλοποιηθεί, με σημάνσεις κατά πλειοψηφία, ενώ στη παραδοσιακό κέντρο της πόλης μας και ειδικότερα από Λ. Κηφισιάς μέχρι Κεφαλάρι, υλοποιείται προσφάτως μία από τις πρώτες μελέτες που εκπονήθηκαν και εγκρίθηκαν από το Δημοτικό Συμβούλιο, αφού προηγουμένως κλήθηκαν και συμμετείχαν στη δημόσια συζήτηση της κάθε μελέτης οι άμεσα ενδιαφερόμενοι πολίτες και καταστηματάρχες. Ειδικότερα οι καταστηματάρχες είχαν επισημάνει το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης θέσεων στάθμευσης στο κέντρο και πρότειναν την ευρεία εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης, όπως αυτή είχε εφαρμοστεί με μεγάλη επιτυχία στο κέντρο παλαιοτέρα.
Εδώ πρέπει να τονιστεί ότι ένα έργο που αφορά στη διαμόρφωση του δημοσίου χώρου ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΔΙΑΦΟΡΕΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΧΡΗΣΤΩΝ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥΣ. ΔΟΥΛΕΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ, ΑΛΛΑ ΝΑ ΣΥΜΦΩΝΗΣΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΟΧΗΣ, ΑΦΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΕΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΛΑΒΕΙ ΥΠΟΨΗ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ.
Παράλληλα οφείλω να επισημάνω ότι όταν μιλάμε για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις έχουμε στο μυαλό μας ένα ολοκληρωμένο σύστημα μεταφορών, το οποίο περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες δράσεις για να λειτουργήσει σωστά. Τι εννοώ; Δεν καταργείς θέσεις στάθμευσης σε περιοχή, όπως το εμπορικό κέντρο της Κηφισιάς, χωρίς να έχεις φτιάξει ή εξασφαλίσει περιφερειακά χώρους στάθμευσης, πρώτον διότι θα ταλαιπωρηθούν οι γύρω γειτονιές περαιτέρω από την μεταφερόμενη στάθμευση των οχημάτων που εκδιώχθηκαν από το κέντρο και δεύτερον γιατί ο πολίτης δεν έχει άλλο μέσον να επισκεφτεί το κέντρο της Κηφισιάς παρά μόνο το αυτοκίνητο.
Και μιλώ και για τους πολίτες της Κηφισιάς, που από όλες τις γειτονιές της, για να πάνε στο κέντρο δεν μπορούν μέσω ανύπαρκτου δικτύου δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με φαρδιά πεζοδρόμια να περπατήσουν ασφαλείς, αλλά και για τους πολίτες των βορειότερων Δήμων που έρχονται στην Κηφισιά με τα ιδιωτικά τους αυτοκίνητα. Παράλληλα, το δημοτικό πάρκινγκ στην Εθνική Τράπεζα, ακόμα βρίσκεται στη διαδικασία εκπόνησης μελετών, ενώ τα μαγαζιά του κέντρου έχουν ανάγκη από ενίσχυση λόγω της οικονομικής κρίσης. Είναι κρίμα, ένα κέντρο που έσφυζε από ζωή, σήμερα να δίνει την εικόνα εγκατάλειψης. Εικόνα που σίγουρα δε θα ήταν πραγματική, αν η Δημοτική Αρχή φρόντιζε να έχει εφαρμόσει ΤΗΝ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ σε όλο το κέντρο, τουλάχιστον για όσο διάστημα απαιτείται μέχρι να κατασκευαστεί το δημοτικό πάρκινγκ και τότε θα μπορούσε να επανεξετάσει την πολιτική της ανάλογα με τα δεδομένα που θα διαμορφώνονταν στην αγορά.
Άποψή μου είναι, και το έχω ξαναπεί, ότι η ενιαία στάθμη οδοστρώματος – πεζοδρομίων αισθητικά είναι πλήρως αποδεκτή, όμως ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ ΤΑ ΚΟΛΩΝΑΚΙΑ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ Η ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ ΓΙΑ 2 ΩΡΕΣ ΤΟ ΠΟΛΥ ΜΕ 2 ΕΥΡΩ ΣΥΝΟΛΙΚΑ.
Η αισθητική πρέπει να συνδυάζεται με τη λειτουργικότητα και φυσικά με την άρτια τεχνικά κατασκευή για να υπάρξει αποδεκτό αποτέλεσμα. Και το έργο στο κέντρο πρέπει να ικανοποιεί όλους τους χρήστες, καταστηματάρχες και επισκέπτες, για να έχει αποτέλεσμα προς όφελος της πόλης.
Χριστίνα Κοσμά – Μανταφούνη
Δημοτική Σύμβουλος Δήμου Κηφισιάς