ΕΝΤΙΜΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΠΟΡΩΝ
Α. Έχει ακουστεί κι από άλλους συναδέλφους το φαινόμενο που εφηύρε το ελληνικό «δαιμόνιο». Αρκετοί δήμαρχοι μου εκμυστηρεύτηκαν το γιατί δεν ακολουθούσαν τις ορθές διαδικασίες στις δημοπρασίες έργων, συνέβαινε και δεν αποκλείεται να συμβαίνει ακόμη το εξής: «κάποιος εργολάβος είχε διασυνδέσεις με παράγοντες των παραγωγικών υπουργείων ίσως και Νομαρχιών και πήγαινε στο Δήμαρχο και του πρότεινε: θέλεις να κάνεις π.χ. αγωγούς όμβριων και να σου εξασφαλίσουμε τα κονδύλια; εσύ θα παρουσιάσεις έργο για την πόλη σου μόνο εάν βρεις τον τρόπο να το πάρει η εταιρεία μου με μικρό ποσοστό έκπτωσης. Οι αετονύχηδες είχαν έτοιμη και τη διαδικασία να αποφεύγουν τους καθαρούς διαγωνισμούς και να στήνουν παιχνίδια, όπως κατάτμηση έργων, συμφωνίες μεταξύ εργολάβων, στημένους άγονους διαγωνισμούς κ.λπ.
Κάπως έτσι καταργούνταν κάθε έννοια αντικειμενικής αξιολόγησης, κάπως έτσι φτάσαμε στη σημερινή πολύπλευρη κρίση. Αυτά τα φαινόμενα και άλλα ανάλογα με
τα κυκλώματα στα έργα και τις προμήθειες θα πρέπει να αποκλειστούν με διαδικασίες απόλυτης διαφάνειας και κοινωνικού ελέγχου στην ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ που μας αφορά.
Η παράταξή μας έχει προτείνει:
1) Διαπαραταξιακές επιτροπές ελέγχου, που θα ασκούν έλεγχο για κτίρια, προμήθειες και τεχνικά έργα.
2) Στις επιτροπές διαγωνισμών και εν γένει αναθέσεων έργων και προμηθειών καθώς και στις επιτροπές παραλαβής της Περιφέρειας Αττικής να συμμετέχουν υποχρεωτικά δύο Περιφερειακοί Σύμβουλοι από την πλειοψηφία και δύο από τη μειοψηφία (ένας από τη μείζονα αντιπολίτευση και ένας από την υπόλοιπη αντιπολίτευση). Οι παραπάνω Περιφερειακοί Σύμβουλοι θα κληρώνονται από το σύνολο των συμβούλων, που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν.
Η πρόταση αυτή κατά την ψήφιση του ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ έγινε αποδεκτή και προς τιμήν του από τον Περιφερειάρχη και αποτελεί πολιτική απόφαση του ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ, απομένει η ενσωμάτωση στον νέο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ και η εφαρμογή της.
Β) Η αποδοτικότητα του διοικητικού μηχανισμού είναι οικονομία χρήματος και φυσικών πόρων. Η αποδοτικότητα έχει σχέση με την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, τα κίνητρα δημιουργικότητας και τον δημοκρατικό έλεγχο. Αυτά είναι προϋπόθεση και για την ποιότητα των τεχνικών έργων που μεταφράζεται σε οικονομία συντήρησης, οικονομία ενέργειας και μεγάλη διάρκεια ζωής κάθε έργου.
Θα φέρω ένα παράδειγμα γραφειοκρατίας στην Περιφέρεια Αττικής, μια γνωστή μου ομογενής από την Αμερική που ζει στην Ελλάδα, πήγε να θεωρήσει το δίπλωμα οδήγησης που έφερε από τις ΗΠΑ και εκτός των άλλων πιστοποιητικών της ζήτησαν και επίσημη μετάφραση από το Υπ. Εξωτερικών της κάρτας του διπλώματος. Δηλαδή της ζητήσανε να μετάφραση το όνομα Ελένη Παπαδοπούλου που ήταν με λατινικά στοιχεία.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ.
Να διαπραγματευτούμε (με διαπαραταξιακή επιτροπή) τα μισθώματα ακινήτων. Να μη συνεχίζουμε να πληρώνουμε μισθώματα 22 ευρώ /m2 , όπως συμβαίνει. Να γίνει μείωση όχι μόνο 20%, σε πολλά κτίρια μπορεί να γίνει τουλάχιστον 50%.
Στην μίσθωση η αγορά νέων ακινήτων να τηρηθούν κανόνες απόλυτης διαφάνειας, με δημοσίευση σε πολλές εφημερίδες και ιδιαίτερα αυτών που έχουν αγγελίες ακινήτων (όχι αυτό που συμβαίνει να γίνεται δημοσίευση σε μία από τις ελάχιστης κυκλοφορίας εφημερίδα και σε μια τοπική). Να ισχύει πάντα η διαπαραταξιακή σύνθεση των επιτροπών και οι επιτροπές να είναι ανοιχτές.
Η Οικονομική Επιτροπή να μην δέχεται διαγωνισμούς έργων και προμηθευτών που φαίνεται ότι είναι στημένοι όπως συνέβη σε μια συνεδρίαση που συμμετείχαν σε ένα διαγωνισμό για έργο οδοποιίας υπήρχε συμμετοχή μόνο δυο εργολάβων και έκπτωση 3% σε έργα που συνήθως είναι 30% ή και παραπάνω. Να δώσουμε σήμα στις υπηρεσίες και όπου αλλού χρειάζεται ότι ΔΕΝ ΕΓΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ που μυρίζουν συμφωνίες εργολάβων ή στημένα παιχνίδια.
Να στείλουμε κείμενο στους Δήμους που να δείχνει τον προσανατολισμό που έχει θέσει η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ για τα έργα, τότε μόνο θα γίνονται αποδεκτές προτάσεις.
Να προβλεφθεί στον προϋπολογισμό κονδύλι της τάξεως των 1.000.000 ευρώ για μελέτη αξιοποίησης και διαχείρισης των υδάτινων πόρων.
Να προβλεφθεί κονδύλι 1.000.000 ευρώ για μελέτες ενεργειακής αναβάθμισης κτηρίων, έλεγχου στατικής επάρκειας και μοντέλου αναπλάσεων.
Να αυξηθούν τα κονδύλια σίτισης και ενίσχυσης απόρων.
Να γίνει έλεγχος και ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων που χρησιμοποιεί η Περιφέρεια. (π.χ. τα φώτα δεν κλείνουν ανά γραφείο στο κεντρικό κτίριο).
Να μειωθούν οι δαπάνες για οδοποιία και τα μισθώματα των κτηρίων.
Να αναπροσαρμοστεί ο προϋπολογισμός σε βιώσιμη και κοινωνική (όχι φιλανθρωπικού χαρακτήρα αλλά χαρακτήρα κοινωνικής αλληλεγγύης και συμμετοχής ,όπως δημιουργία κοινωνικών παντοπωλείων ανταλλακτηρίων ειδών κ.λπ.
Τέλος η ΑΤΤΙΚΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ σημειώνει ότι ο προϋπολογισμός είναι έξω από τις οικολογικές προτεραιότητες αλλά και τις επιταγές της κρίσιμης εποχής που βιώνουμε.
Η ΑΤΤΙΚΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ καταψηφίζει τον προϋπολογισμό και το πρόγραμμα έργων.