Σιωπηλός μάρτυς – Rear window (1958)
Πρωταγωνιστούν: Τζέιμς Στιούαρτ, Γκρέις Κέλι
Υπόθεση: Επαγγελματίας φωτογράφος καθηλώνεται σπίτι του, λόγω του σπασμένου του ποδιού και περνάει την ώρα του παρατηρώντας τους γείτονες με τον τηλεφακό της μηχανής του, από το πίσω παράθυρο, που βλέπει σε πολυκατοικία αρκετών διαμερισμάτων. Ώσπου θα γίνει μάρτυρας ενός εγκλήματος, κατά τα φαινόμενα. Ποιος θα τον πιστέψει όμως, όταν δεν έχει άλλες αποδείξεις εκτός από το γεγονός ότι κρυφοκοίταζε; Έτσι, αναλαμβάνει να αποκαλύψει το υποτιθέμενο έγκλημα, χρησιμοποιώντας την όμορφη φίλη του, που τον επισκέπτεται πότε – πότε. Το κακό είναι ότι ο ύποπτος για το φόνο, αντιλαμβάνεται τις κινήσεις τους και αντιδρά.
* * *
Στη σκιά των τεσσάρων γιγάντων – North by Northwest (1959)
Πρωταγωνιστούν: Γκάρι Γκράντ, Εύα Μαρί Σεντ, Τζέιμς Μέισον, Μάρτιν Λάνταου
Υπόθεση: Ένα στέλεχος διαφημιστικής εταιρίας πέφτει θύμα απαγωγής από ανθρώπους που τον πέρασαν για άλλον και θέλουν να του αποσπάσουν ένα μυστικό. Δεν τους πείθει και έτσι τον μεθούν, τον βάζουν σε ένα αυτοκίνητο και τον σπρώχνουν σε έναν κακοτράχαλο δρόμο για να τον ξεφορτωθούν. Θα καταφέρει να διασωθεί και θα συλληφθεί για επικίνδυνη οδήγηση. Δεν θα πιστέψουν την ιστορία του, θα τον αφήσουν και στην προσπάθειά του να βγάλει άκρη, θα βρεθεί ένοχος για μια δολοφονία που δεν έχει κάνει.
* * *
Ψυχώ – Psycho (1960)
Πρωταγωνιστούν: Άντονι Πέρκινς, Τζάνετ Λι, Βέρα Μάιλς, Τζον Γκαβιν, Μάρτιν Μπάλσαμ
Σχόλιο: Είναι διατριβή πάνω στην αγωνία, τον τρόμο και τη φρίκη. Είναι ασπρόμαυρη με ένα ευρηματικό σενάριο γεμάτο ανατροπές μέχρι την τελευταία στιγμή. Ουσιαστικά είναι μια ταινία μελέτη της κινηματογραφικής εικόνας, αφού στηρίζεται περισσότερο στα πλάνα και στο καλό μοντάζ παρά στους διαλόγους, που είναι και ελάχιστοι. Δεν διαθέτει φανταστικές ερμηνείες. Δεν έχει χαρακτήρες που μένουν αξέχαστοι, αλλά έχει δυνατές εικόνες. Η σκηνή με τη δολοφονία μέσα στο μπάνιο, παραμένει αξέχαστη όπως και η μουσική που τη συνοδεύει, η οποία είναι χαρακτηριστική και θεωρείται «ήχος αναφοράς» για σκηνές τρόμου, σε πάρα πολλές παρωδίες, δυστυχώς. Είναι από τις ταινίες που δεν μπορείς να αφηγηθείς την υπόθεση γιατί χάνουν τη μαγεία τους. Στο διαφημιστικό τρέιλερ, εμφανιζόταν ο ίδιος ο Χίτσκοκ και ξεναγούσε τους θεατές στο εφιαλτικής όψεως σπίτι του ψυχοπαθούς Άντονι Πέρκινς, χωρίς όμως να λέει τίποτα για την υπόθεση της ταινίας.
Ο Φρανσουά Τρυφώ είχε πει γι’ αυτήν ότι είναι «κατά 50% μια βωβή ταινία», ενώ ο Χίτσκοκ παραδέχεται ότι χρησιμοποίησε την κάμερα «για να παραπλανήσει το κοινό».
* * *
Τα πουλιά – The birds (1963)
Πρωταγωνιστούν: Ροντ Τέιλορ, Τίπι Χέντρεν, Σούζαν Πλέζετ, Τζέσικα Τάντι
Υπόθεση: Μια νεαρή κοπέλα, φτάνει στο Μποντέγκα Μπέι με δυο παπαγαλάκια για να τα κάνει δώρο σε ένα κοριτσάκι και γοητεύεται από το μεγάλο αδερφό του κοριτσιού, ένα κυνικό δικηγόρο. Μόλις φτάνει, της επιτίθεται ένας γλάρος και αναγκάζεται να φιλοξενηθεί στο σπίτι του δικηγόρου, του οποίου η μητέρα είναι αυταρχική, ζηλιάρα και απότομη. Την επόμενη μέρα, γλάροι επιτίθενται σε παιδικό πάρτι γενεθλίων και εισβάλλουν στο σπίτι του δικηγόρου. Ενώ η κοπέλα και ο δικηγόρος δένονται συναισθηματικά, οι επιθέσεις πουλιών γενικεύονται σκορπώντας πανικό στους κατοίκους.
Άγγελος Πολύδωρος