Λίγες ώρες πριν την ψήφιση στη Βουλή του Νομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών για τη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης «Κλεισθένης Ι», ο επί 20 χρόνια Δήμαρχος Πεντέλης Δημήτρης Στεργίου-Καψάλης σε άρθρο-παρέμβασή του επισημαίνει τις παθογένειες του συστήματος που οδήγησαν την Αυτοδιοίκηση σε «τέλμα» και καταγράφει τις ενστάσεις και τους προβληματισμούς του επί συγκεκριμένων άρθρων του Νομοσχεδίου.
Αναλυτικά, το άρθρο του Δημάρχου Πεντέλης:
«Η Αυτοδιοίκηση Α΄ βαθμού, η βάση της Διοίκησης και της λειτουργίας του κράτους σε τοπικό επίπεδο, εφαλτήριο κοινωνικής συνοχής και ασφάλειας, η εξουσία κοντά στον πολίτη και τα προβλήματά του, είναι και πάλι τις μέρες μας στο επίκεντρο με την προώθηση για ψήφιση στη Βουλή από την Κυβέρνηση του Νομοσχεδίου ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι.
Είναι μόλις οκτώ (8) χρόνια που η μεταρρύθμιση του Καλλικράτη άλλαξε ριζικά το αυτοδιοικητικό σύστημα διακυβέρνησης με βαθιά τομή στις δομές και τις λειτουργίες του. Ο Καλλικράτης κατά γενική αυτοδιοικητική και κοινωνική ομολογία ήταν μία πετυχημένη αυτοδιοικητική τομή, η οποία ανέδειξε ισχυρούς και αποτελεσματικούς μεσαίους και μεγάλους Δήμους, χωρίς βέβαια να μην διαπιστώνονται κενά και να απαιτούνται παρεμβάσεις:
-Στην καταστατική θέση των αιρετών.
-Στα όρια ευθύνης αιρετών και υπηρεσιακών παραγόντων.
-Στο χωροταξικό.
-Στην καθημερινότητα του πολίτη.
-Στον εσωτερικό έλεγχο.
-Στους αυτοδιοικητικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς.
-Στο εκλογικό σύστημα ανάδειξης των αιρετών.
-Στις δομές και στις λειτουργίες και σε άλλα, με βάση όμως ένα σύστημα, τον Καλλικράτη που λειτούργησε, δοκιμάστηκε και πέτυχε με τα λάθη του που πρέπει να διορθωθούν.
Γιατί ο Κλεισθένης; Γιατί όπως πάντα έτσι και τώρα η Κυβέρνηση, η εκάστοτε κυβέρνηση, λειτουργεί με κυρίαρχο γνώμονα τον έλεγχο της αυτοδιοίκησης και την απόκτηση κομματικού οφέλους από τις όποιες παρεμβάσεις της σε αυτή.
Δε γίνεται βέβαια κάτι καινούργιο, γίνεται αυτό που έκαναν και οι προηγούμενοι και που έδωσε την παντοκρατορία στην αυτοδιοίκηση τα τελευταία τριάντα (30) χρόνια τουλάχιστον στις κυβερνήσεις που πέρασαν. Μία από τα ίδια λοιπόν με αυτοδιοίκηση που παίζει ανελεύθερη, χωρίς κανένα ισχυρό θεσμικό και οικονομικό πλαίσιο το παιχνίδι της εκάστοτε κεντρικής κυβέρνησης με κύριο στόχο το κομματικό συμφέρον των κυβερνόντων, με μόνιμο θύμα τον πολίτη δημότη αφού όποτε και όταν θέλει η εκάστοτε κυβέρνηση ισχυροποιεί ή αποδυναμώνει κατά το δοκούν τον αυτοδιοικητικό ρόλο στην κοινωνία.
Να λοιπόν που χάθηκε η ευκαιρία να διορθωθούν τα λάθη του Καλλικράτη και να φύγει ισχυρότερη μπροστά η αυτοδιοίκηση.
Η αυτοδιοίκηση, το αιρετό στελεχιακό και συνδικαλιστικό δυναμικό της, μπροστά σε αυτή την κατάσταση «λέει και κρίνει», αδύναμη να προωθήσει και να επιβάλει προτάσεις και λύσεις στα σοβαρά προβλήματα που την απαξιώνουν, δέσμια του κομματοκεντρισμού, της ευκαιριακής λειτουργίας στελεχών της, πολλές φορές σε κύριες συνδικαλιστικές θέσεις του κακού θεσμικού πλαισίου της αξιακής και οικονομικής απαξίωσης του αιρετού στελεχιακού δυναμικού της.
Όλη αυτή η αυτοδιοικητική κατάσταση σε θεσμικό πλαίσιο, κρατική αντιμετώπιση της αυτοδιοίκησης, καταστατική και οικονομική κατάσταση των αιρετών της αυτοδιοίκησης, αποτελεσματικότητα λειτουργίας της, μέθοδος προώθησης του έργου της, έχουν δυστυχώς σαν συνέπεια να μην ασχολούνται με την αυτοδιοίκηση πολλές φορές ικανά και ανιδιοτελή στελέχη της προσφοράς.
Γιατί γενικά σήμερα ένας πολίτης με φάκελο ζωής και αυτοδημιουργίας να θέλει να προσφέρει στα κοινά σε τοπικό επίπεδο από την όποια αιρετή, αυτοδιοικητική, διοικητική θέση;
-Αν είναι συνταξιούχος χάνει τη μικρή σύνταξή του ή την πενιχρή αυτοδιοικητική αντιμισθία, όντας υποχρεωμένος να προσφέρει επί 24ώρου βάσεως σοβαρό έργο ευθύνης.
-Τα χρόνια εργασίας του δεν αποτελούν συντάξιμο υπηρεσία.
-Η δικαστική και η ελεγκτική διοικητική διαδικασία του κράτους είναι πάντοτε έτοιμη εκεί, όπως άλλωστε και πρέπει, για να τον καταδικάσει και δεν αναφέρομαι στην παρανομία του, αλλά στην όποια αμέλεια ή παράλειψή του.
-Μόνος λόγος η αγάπη για τον τόπο του και για την προσφορά σ’αυτόν και μόνη του πληρωμή ο καλός λόγος του συμπολίτη του για την προσφορά του, για την κατάθεση ζωής και ψυχής που κάνει καθημερινά.
-Σε αντίθεση με αυτή την μερίδα ανθρώπων της προσφοράς που το Κράτος αντιμετωπίζει για τις υποχρεώσεις του σαν να μην υπάρχουν. Υπάρχουν όμως οι «τυχάρπαστοι» που με κανένα φάκελο ζωής και αυτοδημιουργίας ζητούν να πλανέψουν τις κοινωνίες και να τις οδηγούν σε περιπέτειες με κύριο στόχο το «ίδιον» ή της «παρέας» συμφέρον.
-Εδώ λοιπόν ΜΟΝΗ ΛΥΣΗ ο πολίτης και η υπεύθυνη στάση του»».
«Ανασυγκρότηση μέσα από τη διάλυση δεν επιτυγχάνεται»
«Σε αυτό το άυλο και ασαφές αυτοδιοικητικό τοπίο που αποδεικνύει ότι το άρθρο 120 του Συντάγματος για το αυτοδιοίκητο των ΟΤΑ γράφτηκε για να γραφτεί, παρουσιάστηκε και ο Κλεισθένης στα πλαίσια της σταθερής στόχευσης της κεντρικής εξουσίας για έλεγχο της αυτοδιοίκησης και κομματοκεντρικό όφελος εις βάρος της κοινωνίας και των πολιτών.
-Ναι Κλεισθένης αλλά για βελτίωση του αυτοδιοικητικού τοπίου και όχι διάλυσή του.
-Ναι αναλογικότερη εκλογή των αιρετών της αυτοδιοίκησης χωρίς καταστροφή της κυβερνησιμότητας των Δήμων.
-Όχι στη δημιουργία μετά τις εκλογές νέων συνδυασμών των Ανεξαρτήτων Συμβούλων ή αλλοίωση της ψήφου των δημοτών με ευκαιριακές προσαρτήσεις σε συνδυασμούς ανεξαρτικοποιούμενων Δημοτικών Συμβούλων βάσει διαπλοκής και σκοτεινών συνδιαλλαγών.
-Όχι είσοδο Συμβούλων στο Δημοτικό Συμβούλιο χωρίς όριο εκλογής συνδυασμών (3 ή 5%).
-Όχι δύο (2) κάλπες στις αυτοδιοικητικές εκλογές. Ένταξη των Τοπικών Συμβουλίων (για πάνω από πεντακόσιους δημότες) στα ψηφοδέλτια των Συνδυασμών.
-Όχι στο τέλος πρασίνου. Οι κοινωνίες δεν αντέχουν και άλλο τέλος.
-Όχι στο 10% προσαύξηση των υποψηφίων στα ψηφοδέλτια των συνδυασμών αλλά τουλάχιστον 40% προσαύξηση.
-Όχι στα διοικητικά μέτρα για τους Δημάρχους που παραπέμπονται για κακούργημα, αλλά σε μέτρα μετά την τελεσίδικη καταδίκη τους όπως ισχύει για όλους τους πολίτες.
-Το αρμόδιο Υπουργείο που εισηγείται τον Κλεισθένη εκτιμά ότι τα σοβαρά θέματα που απασχολούν σήμερα τους Δήμους είναι αυτά που προτείνει και δεν είναι:
-Η καταστατική θέση των αιρετών.
-Το χωροταξικό σε πολλές περιπτώσεις.
-Οι Δήμοι σφραγίδες
-Ο Ελεγκτικός Μηχανισμός.
-Ο ανύπαρκτος Προληπτικός Έλεγχος.
-Ο ανύπαρκτος Εσωτερικός Έλεγχος.
-Η ανυπαρξία πρότυπων Οργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.) αντιπροσωπευτικών για μικρούς, μεσαίους και μεγάλους Δήμους.
-Τα ανύπαρκτα όρια ευθύνης αιρετών και υπηρεσιακών παραγόντων.
-Η ανυπαρξία πρότυπων κανονισμών οργάνωσης και λειτουργίας Κοιμητηρίων, Γυμναστηρίων, Κολυμβητηρίων, Κοινωφελών Επιχειρήσεων, Νομικών Προσώπων, Σχολικών Επιτροπών και δομών των ΟΤΑ που θα διευκόλυναν το έργο τους.
-Η οργάνωση της εκπαίδευσης των αιρετών και των υπηρεσιακών στελεχών της αυτοδιοίκησηςκ.ά.
Ανασυγκρότηση μέσα από τη διάλυση δεν επιτυγχάνεται. Στην προώθηση ψήφισης του Κλεισθένη ο διάλογος και η διαβούλευση απαξιώθηκαν αφού και οι δύο πλευρές ταμπουρώθηκαν πίσω από τις θέσεις τους. Ο Διάλογος για ένα τόσο σοβαρό θέμα επιβάλλει τη διπλή θεώρηση της κάθε άποψης και αυτό δεν έγινε, με αποτέλεσμα να χάσει η αυτοδιοίκηση και η κοινωνία και ο πολίτης ευρύτερα και το μόρφωμα «Κλεισθένης», κατά γενική ομολογία ένα κακό προσχέδιο νόμου για την αυτοδοιήκηση, να προωθηθεί για ψήφιση με πολλά λάθη.
Είναι καιρός πλέον η καθαρότητα, η γνώση, η εμπειρία να συνεργαστούν σε αυτοδιοικητικό επίπεδο και να ζητήσει η αυτοδιοίκηση από την Κεντρική Εξουσία να διαβουλευτεί μαζί της και με την κοινωνία μία νέα πρόταση ριζικής εξόδου της αυτοδιοίκησης από το τέλμα».
Ο Δήμαρχος Πεντέλης
Δημήτριος Στεργίου – Καψάλης