Μαθητές, γονείς, γιαγιάδες, παπούδες και σύσσωμο το προσωπικό του Εργαστηρίου Ειδικής Αγωγής «Μαργαρίτα» γέμισαν τους χόρους του
Εργαστηρίου, στη γιορτή για τη λήξη της φετινής σχολικής χρονιάς, την Πέμπτη 4 Ιουνίου.
Οι παριστάμενοι θαύμασαν και αγόρασαν προϊόντα των καταρτιζόμενων, δοκίμασαν τις σπεσιαλιτέ τους και ευχήθηκαν «καλό καλοκαίρι» και «καλές διακοπές». Ο διευθυντής του Εργαστηρίου Ιωάννης Μπίστας ήταν πανταχού παρών να απαντά στις ερωτήσεις και να δέχεται τα συγχαρητήρια όλων για το φετινό έργο.
Η «Μαργαρίτα» εξυπηρετεί συνολικά 100 καταρτιζόμενους και τις οικογένειές τους. Πρόκειται για ένα εξειδικευμένο Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης για νέους και νέες με νοητική υστέρηση. Ιδρύθηκε το 1979 με την πρωτοβουλία μιας μητέρας παιδιού με αναπηρία. Είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και είναι αναγνωρισμένο ως Φιλανθρωπικό Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο.
Προσφέρει εκπαίδευση και κατάρτιση σε προστατευμένα εργαστήρια για άτομα με ελαφρά και μέση νοητική υστέρηση. Στα δώδεκα εργαστήρια του Κέντρου, οι σπουδαστές εξασκούνται στις δεξιότητες ζωής (π.χ. μαγειρική, κυκλοφοριακή αγωγή κ.ά.), σε γενικές επαγγελματικές δεξιότητες (π.χ. συνέπεια, ωράριο, παραγωγικότητα, συνεργατικότητα κ.ά.) και σε ειδικές επαγγελματικές δεξιότητες (π.χ. χρήση μηχανημάτων και εργαλείων, δημιουργικότητα κ.ά.).
Η «Μαργαρίτα» απευθύνεται σε νέους με νοητική υστέρηση ηλικίας μεταξύ 14 έως 21 ετών. Επίσης, ενήλικοι με νοητική υστέρηση έως 35 ετών, που επιθυμούν να εργαστούν στην ανοικτή αγορά, μπορούν να ενταχθούν σε διετές πρόγραμμα προώθησης στην απασχόληση. Η εισαγωγή στα προγράμματα του Κέντρου γίνεται μετά από αξιολόγηση από διεπιστημονική ομάδα, που αποτελείται από ψυχίατρο, ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, ειδικό παιδαγωγό, ενώ φοίτηση παρέχεται δωρεάν.
Ελλείψεις στην χρηματοδότηση
Δυστυχώς δεν λειτουργούν όλα «ρολόι», όπως δήλωσε στην «Α» ο κ. Μπίστας, μιας και η «Μαργαρίτα», που μετρά φέτος 30 χρόνια λειτουργίας, χρηματοδοτείται από τη Νομαρχία, τα Ασφαλιστικά Ταμεία, το υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα και από δωρεές και πλέον αντιμετωπίζει πρόβλημα χρηματοδότησης: «Είναι λίγα τα ευρωπαϊκά προγράμματα τον τελευταίο καιρό που χρηματοδοτούν δράσεις μας και τα κονδύλια από το κράτος δεν αρκούν. Έχουμε ελλείψεις σε προσωπικό, ενώ πρέπει να φροντίζουμε διαρκώς για τη συντήρηση του χώρου».
Στα θετικά σημεία για το Κέντρο, η καλή συνεργασία του με τους όμορους Δήμους: «Συνεργαζόμαστε με τον Δήμο της Νέας Πεντέλης, όπου βρίσκεται και το Κέντρο, αλλά και με τον Δήμο Μελίσσιων. Έχουμε πραγματοποιήσει ημερίδες, ενώ απόφοιτοί μας έχουμε βρει εκεί εργασία».
«Φιλοσοφία» του Κέντρου
Σε όλες τις δραστηριότητες και τα προγράμματα του Κέντρου, δίνεται έμφαση στην ανάπτυξη της κρίσης, τη δυνατότητα του ατόμου να αξιολογεί σωστά τις κοινωνικές καταστάσεις και να κάνει ορθές επιλογές για τον εαυτό του. Συγχρόνως, οι βασικοί κανόνες της κοινωνικής συναλλαγής, όπως ο σεβασμός του άλλου και η προσωπική ευθύνη για τις πράξεις μας, διέπουν όλες τις εκδηλώσεις της καθημερινής ζωής του ΕΕΑ «Μαργαρίτα». Τα Τμήματα Εκπαίδευσης και Κατάρτισης για άτομα με νοητική υστέρηση συνδυάζουν την άσκηση στις δεξιότητες ζωής με την επαγγελματική κατάρτιση. Βασικός σκοπός της εκπαίδευσης είναι η επίτευξη του μεγαλύτερου δυνατού βαθμού αυτονομίας για τους σπουδαστές, με έμφαση στην φροντίδα του εαυτού, την κυκλοφοριακή αγωγή, την απασχόληση στην ανοικτή αγορά ή στα προστατευμένα εργαστήρια του Κέντρου.
Απόφοιτοι
Έως σήμερα, το ΕΕΑ «Μαργαρίτα» έχει συμβάλει στην προώθηση των ατόμων με νοητική υστέρηση στην ανοικτή αγορά εργασίας: 38 άτομα έκαναν πρακτική άσκηση σε 43 πλαίσια «μαθητείας» (εργασιακούς χώρους) και 20 άτομα τοποθετήθηκαν σε θέσεις απασχόλησης.
Πρόγραμμα Επαγγελματικοί Δρόμοι
Το 2004 δημιουργήθηκε το πρόγραμμα «Επαγγελματικοί Δρόμοι», λαμβάνοντας υπόψη τις ελλείψεις για προγράμματα, που απευθύνονται σε νέους και νέες που έχοντας ολοκληρώσει την εκπαίδευσή τους και έχοντας καταρτιστεί στο ΕΕΑ «Μαργαρίτα» ή σε άλλους συναφείς φορείς, αναζητούν εργασία στην ελεύθερη αγορά. Βασικός στόχος του προγράμματος για τους σπουδαστές είναι η απόκτηση γνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, που σχετίζονται με το ρόλο ενός ενηλίκου ως εργαζόμενος σε πραγματικές συνθήκες εργασίας. Το πρόγραμμα αυτό, διετούς διάρκειας, δίνει τη δυνατότητα στους σπουδαστές να καταρτιστούν σε δεξιότητες εστίασης.