Επανήλθε στο θέμα του διαγωνισμού δημιουργίας νέου παιδικού σταθμού στο Ο.Τ. 328 ο συνδυασμός «Νέα Αρχή» του Γιώργου Οικονόμου, απαντώντας στο σχόλιο της παράταξης «Αγία Παρασκευή η Πόλη μας» του δημάρχου Βασίλη Ζορμπά, με την τελευταία να ανταπαντά στη συνέχεια.
Η ανακοίνωση της παράταξης του Γ. Οικονόμου
«Η δημοτική Αρχή να μην κρύβεται πίσω από την θετική ψήφο της αντιπολίτευσης, αλλά να δώσει απαντήσεις. Ο επικεφαλής της Νέας Αρχής στην τηλεδιάσκεψη της Ο.Ε. επεσήμανε τους φωτογραφικούς όρους και απαίτησε την αλλαγή τους, γεγονός που όπως φαίνεται αποδέχθηκε μερικώς η δημοτική αρχή και χωρίς στην συνέχεια να ακολουθήσει την νόμιμη διαδικασία του άρθρου 76 παρ.2 ν. 4412/2016. Ήδη ζητήθηκαν τα ηχογραφημένα πρακτικά της Ο.Ε. και θα δώσουμε στην δημοσιότητα τα σχετικά αποσπάσματα.
Ας αφήσει επομένως ο δήμαρχος την διαστρέβλωση και τις εξυπνάδες και ας δώσει στην δημοσιότητα απάντηση, αν μπορεί, στην επιστολή της ΠΕΔΜΕΔΕ. Γιατί εδώ υπάρχει ένα τεράστιο θέμα νομιμότητας και διαφάνειας με δημόσια καταγγελία. Και μην προσπαθεί να ταυτίζει άλλους με τους «κακούς εργολάβους». Ο ίδιος στο έργο της ανάπλασης του Αη Γιάννη, που ήθελε να ακυρώσει, συνταυτίστηκε με τους εργολάβους, ενώ τώρα τους αποκηρύσσει. Σε ποιους νομίζει ότι απευθύνεται; Όλα τα άλλα που αναφέρει στην ανακοίνωσή του, είναι μικροπολιτικές ανοησίες που ανακυκλώνει για να αποπροσανατολίσει την συζήτηση χωρίς κανένα σεβασμό, στον θεσμικό ρόλο της αντιπολίτευσης και στην λαϊκή ετυμηγορία. Δεν μπορούμε όμως να αφήσουμε αναπάντητο το γεγονός ότι όταν ο ίδιος έβαλε πρώτη φορά υποψηφιότητα για Δήμαρχος, παρά το ότι είχε διατελέσει αντιδήμαρχος και χρόνια γιατρός του τοπικού ΙΚΑ, ήλθε προτελευταίος και καταϊδρωμένος με 6% και όχι τρίτος με16%, που τώρα προσπαθεί να απαξιώσει.
Για να μην αναζητά φαντάσματα, τον ενημερώνουμε ότι αυτοί που στην πραγματικότητα επιβουλεύονται τα έργα του Δήμου μας δεν είναι οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης, αλλά η δική του εμμονή, ασχετοσύνη και ανεπάρκεια που στην περίπτωση του Νέου Δημαρχείου εμποδίζουν την εκκίνηση του έργου 5 μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης!!! Ο δήμαρχος των εκατοντάδων απευθείας αναθέσεων και των διαγωνισμών του ενός, της κατασπατάλησης, της αλαζονείας και της ευνοιοκρατίας, δεν μπορεί να γίνεται τιμητής των πάντων.
Το χαμηλό πρόστιμο των 250 ευρώ για τις «αυθαιρεσίες» που διέπραξε στο Νέο Δημαρχείο το πλήρωσε μεν από την « τσέπη του», τις δεκάδες χιλιάδες των μισθωμάτων από τις καθυστερήσεις δικής του υπαιτιότητας, θα τις πληρώσει ο ίδιος ή ως συνήθως θα τις φορτώσει στους δημότες; Θα αναλάβει την ευθύνη αν ακυρωθεί ο διαγωνισμός του έργου «Νέος Διώροφος Δημοτικός Παιδικός Σταθμός με υπόγειο, Δήμου Αγίας Παρασκευής στο Ο.Τ 328»; Θα κάνει τις απαιτούμενες ενέργειες για να εξασφαλίσει την απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κατόπιν γνώμης του Τμήματος Κατασκευών του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων της ΓΓΥ»; Μέχρι να δώσει απαντήσεις είναι καλύτερο να σιωπά».
Το σχόλιο του δημάρχου Βασίλη Ζορμπά
Ο επικεφαλής της δημοτικής Αρχής απάντησε και στην τελευταία ανακοίνωση της παράταξης του Γιώργου Οικονόμου, τονίζοντας αναλυτικά:
«Α. Ως προς τον ισχυρισμό της Νέας Αρχής περί μη σύννομων διαδικασιών και απαίτησης προηγούμενης απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών για τα κριτήρια της διακήρυξης:
O κ. Οικονόμου, παρότι δηλώνει μηχανικός, και συστηνόμενος παντού ως βαθύς γνώστης των διαδικασιών δημοσίων έργων, δεν μπορεί να ξεχωρίσει τα «κριτήρια επιλογής» που προβλέπονται στο άρθρ. 75 του ν. 4412/2016, από «τους επιπλέον όρους» του άρθρ. 76 παρ. 2 του ν. 4412/2016 για τους οποίους πράγματι απαιτείται απόφαση Υπουργού.
Τον ενημερώνουμε, λοιπόν, ότι τα κριτήρια που ετέθησαν ως κριτήρια οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας και ως κριτήρια τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας δεν αποτελούν «πρόσθετες απαιτήσεις» ειδικού έργου, όπως αβάσιμα ισχυρίζεται, αλλά κριτήρια επιλογής.
Αυτό δεν το λέμε επειδή το γνωρίζουμε από τη βαθιά γνώση μας στα δημόσια έργα, την οποία κατέχει μάλλον μόνο αυτός και κανείς άλλος, αλλά επειδή έχει κριθεί δικαστικά και αποτελεί πάγια πλέον πρακτική η προσθήκη κριτηρίων, ανάλογων, πάντα, με το αντικείμενο της εκάστοτε Διακήρυξης. Σας αναφέρω ενδεικτικά τις 457/2018 και 1244/2019 αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με τις οποίες, η αναθέτουσα αρχή είναι ελεύθερη να επιλέγει τα κριτήρια επιλογής και να συμπληρώνει σχετικά τα άρθρα του πρότυπου τεύχους διακήρυξης.
Επομένως, νομίζω, κ. Οικονόμου, ότι πρέπει να επικαιροποιήσετε τις γνώσεις σας στον τομέα ενασχόλησής σας, ιδίως, μάλιστα, όταν αυτά που λέτε εναντιώνονται σε δικαστικές αποφάσεις, αλλά και στη συνήθη πρακτική, και να μην πετάτε λάσπη αποβλέποντας στη διαστρέβλωση της πραγματικότητας.
Β. Ως προς τον ισχυρισμό της Νέας Αρχής περί φωτογραφικών όρων:
Εντύπωση προκαλεί και ο συγκεκριμένος ισχυρισμός του κ. Οικονόμου, όχι μόνον διότι ο ίδιος ψήφισε τους όρους και μάλιστα αντιπρότεινε ως προς το θέμα της κερδοφορίας τις δύο στις τρεις, αντί τις τρεις στις τέσσερις κερδοφόρες χρήσεις, αλλά και επειδή, μόνον όταν έλαβε γνώση του εγγράφου της ΠΕΔΜΕΔΕ, άρχισε να θέτει ζήτημα δήθεν φωτογραφικών όρων.
Ας πάμε, λοιπόν, και στην ουσία του ζητήματος:
Τα κριτήρια επιλογής ετέθησαν προκειμένου να εξασφαλισθεί αφενός ποιότητα κατασκευής, αφετέρου η αξιοπιστία των υποψηφίων οικονομικών φορέων ως προς την ύπαρξη οικονομικής επάρκειας, ώστε το έργο να ολοκληρωθεί στην προβλεπόμενη προθεσμία και να μην καθυστερήσει λόγω έλλειψης ρευστότητας του αναδόχου, όπως συχνά συμβαίνει. Χρειαζόμαστε σοβαρές και υγιείς εταιρείες που θα σέβονται το δημόσιο χρήμα και όχι εταιρείες που ευκαιριακά λυμαίνονται το χώρο των δημοσίων έργων.
Όπως δε έχει κριθεί και δικαστικά, με δεδομένο ότι το κριτήριο ανάθεσης είναι αποκλειστικά η χαμηλότερη τιμή, τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής έχουν ύψιστη σημασία, αφού συνιστούν το μόνο στοιχείο διασφάλισης επάρκειας και καταλληλότητας της προσφοράς. (Πρβλ. ΣτΕ ΕΑ 573/2009).
Σας λέω, λοιπόν, κ. Οικονόμου, ο διαγωνισμός θα γίνει, η ανάδοχος εταιρεία θα είναι υγιής, σοβαρή και κατάλληλη, όχι επειδή έτυχε, αλλά επειδή εμείς φροντίσαμε να το εξασφαλίσουμε».
«Νέα Αρχή»: «Ποιος χρειάζεται επειγόντως …Φροντιστήριο»
Η παράταξη του Γιώργου Οικονόμου απάντησε, λίγες μέρες αργότερα, σημειώνοντας: «Είμαστε ικανοποιημένοι που η δημοτική αρχή μετά από δύο σχεδόν χρόνια, αποφάσισε πρώτη φορά να απαντήσει επί της ουσίας των καταγγελλομένων και όχι να κρύβεται πίσω από πολιτικές αναφορές, αντεγκλήσεις και προσωπικές ύβρεις για να μην γίνεται ουσιαστική συζήτηση. Θα είμασταν μάλιστα ευτυχείς αν στην απάντησή τους απέφευγαν τους μειωτικούς υπαινιγμούς και αν είχαν την γνώση και το πολιτικό θάρρος να αποτυπώσουν την αλήθεια και την πραγματικότητα.
Ο επικεφαλής της Νέας Αρχής στην τηλεδιάσκεψη του Δημοτικού Συμβουλίου έδωσε με στοιχεία την απάντηση στην τελευταία ανακοίνωσή τους, με μνεία αποφάσεων της ΑΕΠΠ η οποία δημιουργεί δεδικασμένο, αλλά ποιος να ακούσει και ποιος να ασχοληθεί. Ένα όμως είναι σίγουρο, ότι αυτοί που πρέπει να επικαιροποιήσουν τις γνώσεις τους και χρειάζονται επειγόντως φροντιστήριο, είναι οι παχυλά αμειβόμενοι Σύμβουλοι, « Γραμματείς …και Φαρισαίοι» (καθώς και άλλοι άτυποι) καρεκλοκένταυροι της δημοτικής αρχής που παίρνουν αποφάσεις. Γιατί αυτές οι εσφαλμένες αποφάσεις, βάζουν πολλές φορές σε περιπέτειες τον Δήμο μας.
Η Απόφαση 418/2018 της ΑΕΠΠ (μία από τις πολλές με το ίδιο σκεπτικό) αποδεικνύει ότι η επίμαχη Διακήρυξη του Δήμου μας που καταγγέλθηκε από την ΠΕΔΜΕΔΕ ως φωτογραφική και περιορίζουσα τον υγιή ανταγωνισμό:
«….αξιώνει χωρίς ειδική αιτιολόγηση και δυσανάλογα, σε σχέση με τη φύση και το οικονομικό αντικείμενο του υπό δημοπράτηση έργου, αυξημένη οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια και τεχνική και επαγγελματική ικανότητα – πλέον των ελαχίστων προβλεπομένων για την κατάταξη στην πρώην καλούμενη (4η) τάξη στην καλούμενη κατηγορία (οδοποιία) του Μ.Ε.ΕΠ για το υπό δημοπράτηση έργο, σύμφωνα με τις συνδυασμένες διατάξεις του άρθρου 100 παρ. 8β) και του άρθρου 99 παρ. 2δ) του Ν. 3669/2008 (Α΄116) – περιορίζοντας υπερβολικά τον κύκλο των εργοληπτικών επιχειρήσεων, οι οποίες, μόνες αυτές, κατά περιορισμό του ανταγωνισμού στο οικείο πεδίο, δύνανται να αναλάβουν το έργο (βλ. και υπ΄ αριθμ. 455, 456 και 457/2018 Αποφάσεις VI Τμήματος ΕλΣυν). Περαιτέρω, η προσθήκη των επίμαχων όρων τεχνικής ικανότητας και οικονομικής επάρκειας, δεν αιτιολογείται ειδικώς στα έγγραφα της σύμβασης, ενώ θα έπρεπε προηγουμένως να έχει εκδοθεί σχετική Απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, ύστερα από γνώμη του Τμήματος Κατασκευών του Συμβουλίου Δημόσιων Έργων της Γενικής Γραμματείας Υποδομών (άρθρο 53 παρ. 7 β του Ν. 4412/2016). Συνεπώς, με βάση τα προεκτεθέντα, οι προσβαλλόμενες απαιτήσεις τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας και οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας είναι μη νόμιμες και πρέπει εκ του λόγου αυτού, να ακυρωθούν…» Μνημονεύει μάλιστα και αποφάσεις του Ελ. Συν. που η δημοτική αρχή συμπεριέλαβε στην ανακοίνωσή της για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα.
Για να γίνει με απλά λόγια αντιληπτό: Μπορεί η αναθέτουσα αρχή να συμπληρώνει το αντίστοιχο πεδίο της Πρότυπης Διακήρυξης με όρους τεχνικής ικανότητας και οικονομικής επάρκειας, αλλά αυτοί οι όροι δεν μπορούν να υπερβαίνουν τους προβλεπόμενους για την κατάταξη των εταιρειών στην αντίστοιχη κατηγορία του ΜΕΕΠ. Περαιτέρω προσθήκη όρων απαιτεί να αιτιολογείται ειδικώς στα έγγραφα της σύμβασης, ενώ θα πρέπει προηγουμένως να έχει εκδοθεί σχετική Απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, ύστερα από γνώμη του Τμήματος Κατασκευών του Συμβουλίου Δημόσιων Έργων της Γενικής Γραμματείας Υποδομών (άρθρο 53 παρ. 7 β του Ν. 4412/2016).
Επομένως εδώ υπάρχει θέμα νομιμότητας και διαφάνειας για τις επιπτώσεις του οποίου ευχόμαστε να μην πληρώσουν οι δημότες και η σχολική στέγη, ευελπιστώντας ότι η αναμενόμενη μικρή συμμετοχή στον διαγωνισμό, να μην έχει σοβαρές συνέπειες στο οικονομικό αποτέλεσμα ή νομικές εμπλοκές στον προσυμβατικό έλεγχο. Θα αναλάβει όμως ο Δήμαρχος την ευθύνη, αν εξ αιτίας των παραπάνω ακυρωθεί οδιαγωνισμός του έργου «Νέος Διώροφος Δημοτικός Παιδικός Σταθμός με υπόγειο, Δήμου Αγίας Παρασκευής στο Ο.Τ 328»;
Δείτε επίσης: Διήμερο κάλεσμα συνάντησης στον κήπο της βίλας Ιόλα