Γράφει η
Φανούλα Αργυρού
Ερευνήτρια / δημοσιογράφος
Μετά από 2024 χρόνια και καθώς ο Χριστιανισμός παγκοσμίως γιόρτασε για ακόμα μια φορά τη γέννηση του Θεανθρώπου για τη σωτηρία αυτού του κόσμου, ο ίδιος πνέει τα λοίσθια στη γειτονική Συρία, πολύ πλησίον στον ίδιο τον τόπο της γέννησής του!
Καταστρέφονται με μανία ιστορικά μνημεία, δολοφονούνται συστηματικά Χριστιανοί και κουφαίνουν παγκοσμίως οι σημερινοί «ηγέτες»… Παντού πανηγυρικά στολίζονται βιτρίνες καταστημάτων, δρόμοι και λεωφόροι, στις πολιτισμένες και «χριστιανικές» πρωτεύουσες για «Χριστούγεννα», ξοδεύονται δισεκατομμύρια για χριστουγεννιάτικες ρεβεγιόν, εν ονόματι του νεογέννητου Ιησού Χριστού (εξού και Χριστούγεννα), αλλά ο Χριστιανισμός βρίσκεται υπό εξόντωση… Ακούει κανείς;
Ο Καθολικός Αρχιεπίσκοπος Συρίας Jacques Mourad της Αρχιεπισκοπής Homs της Συρίας, εξιστόρησε με πόνο ψυχής, κραυγή, αγωνία και απελπισία, τις κακουχίες των προσφύγων που τρέχουν να σωθούν από τη βαρβαρότητα στο Χαλέπι και την επικείμενη καταστροφή της Χριστιανοσύνης στην περιοχή.
Σε συνέντευξή του στο Agenzia Fides, (6 Δεκεμβρίου 2024) τον ειδησεογραφικό σταθμό που ανήκει στο Βατικανό, είπε μεταξύ άλλων ο Καθολικός Αρχιεπίσκοπος της Συρίας: «Πραγματικά κουραστήκαμε, έχουμε πραγματικά εξαντληθεί, και έχουμε επίσης τελειώσει, από κάθε άποψη, αυτό είναι το τέλος της μεγάλης ιστορίας των Χριστιανών στο Χαλέπι».
«Γιατί βασανίζεται τόσο το Χαλέπι; Γιατί θέλουν να καταστρέψουν αυτή τη ιστορική πόλη για όλο το κόσμο;» διερωτήθηκε ο Αρχιεπίσκοπος. Μετά από 14 χρόνια πολέμου, θρήνησε για τις συνεχιζόμενες κακουχίες, μιζέρια, και θανάτους που υπέστη ο συριακός λαός, τόνισε το δημοσίευμα. Και πρόσθεσε ότι οι συνεχιζόμενες βίαιες πράξεις στο Χαλέπι των πρόσφατων ενόπλων ομάδων τζιχαντιστών και τα αντίποινα από τις συριακές και ρωσικές δυνάμεις, άφησαν τους Σύρους σε κατάσταση σοκ.
Ο Αρχιεπίσκοπος της Συρίας επέρριψε ευθύνες για τη τραγωδία όχι μόνο στην κυβέρνηση της Συρίας και τις ομάδες ανταρτών αλλά επίσης στις ξένες δυνάμεις, περιλαμβανομένων των ΗΠΑ, Ρωσίας και Ευρώπης.
«Όλοι φέρουν απευθείας ευθύνες για το τι συμβαίνει στο Χαλέπι» είπε, χαρακτηρίζοντας την κατάσταση ένα «έγκλημα» που βάζει σε κίνδυνο την ευρύτερη περιοχή, περιλαμβανομένης της Hama και Jazira. Καταδίκασε τα πολιτικά παιχνίδια της διεθνούς κοινότητας, που έχουν εμβαθύνει τα βάσανα των Σύριων.
«…Όλα τελείωσαν πλέον γι’ αυτούς. Στο Χαλέπι προσπαθούν να τελειώσουν την πλούσια, υπέροχη και μοναδική ιστορία των Χριστιανών», είπε ο Αρχιεπίσκοπος Jacques Mourad…
«Γιατί μας έχουν εγκαταλείψει τόσο σ΄αυτό το κόσμο, σε αυτή την ανυπόφορη αδικία;» διερωτήθηκε.
Για την ίδια τραγωδία και το άρθρο του κ. Ανδρέα Γρ. Ορφανίδη* στη «Σημερινή» 8/12/24 «Ελληνορθόδοξες κοινότητες της Συρίας: Υπό απειλή και εγκατάλειψη».
«Οι Ελληνορθόδοξοι της Συρίας έστειλαν επιστολή στη ελληνική κυβέρνηση (η οποία δημοσιεύτηκε πρόσφατα) με μια δραματική έκκληση για βοήθεια. Η οποία (επιστολή) αναδεικνύει, την αίσθηση εγκατάλειψης και τη συνεχιζόμενη απειλή για την ύπαρξή τους…»
Πρόσθεσε μεταξύ άλλων:
«Οι Ελληνορθόδοξοι της Συρίας είναι μια από τις αρχαιότερες χριστιανικές κοινότητες της Μέσης Ανατολής, με ρίζες που ανάγονται στους πρώτους αιώνες του Χριστιανισμού… Η κραυγή αγωνίας των Ελληνορθόδοξων της Συρίας είναι μια υπενθύμιση της ευθραυστότητας των θρησκευτικών και πολιτιστικών κοινοτήτων σε περιοχές συγκρούσεων…»
* Καθηγητής – Ανθρωπολόγος στο Philips University, πρώην Πρύτανης και πρώην Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ιδρυμάτων Ανώτερης Εκπαίδευσης (EURASHE).
Αρχιεπίσκοπος Κύπρου
κ. Γεώργιος Α’
Ταυτόχρονα θα πρέπει να ακούσουμε και τη φωνή του Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ. Γεωργίου Α’, και τις δικές του προειδοποιήσεις και την κραυγή αγωνίας για το μέλλον της δικής μας μικρής πατρίδας, που κινδυνεύει και αυτή να είναι το επόμενο θύμα. O Αρχιεπίσκοπος Νέας Ιουστινιανής και πάσης Κύπρου, Γεώργιος, ήταν φιλοξενούμενος στο TSOUROULLIS «Uncensored».
Ο Μακαριώτατος μίλησε για διάφορα θέματα αλλά κρατάω την αγωνία του για την ύπαρξη του Ελληνισμού στην Κύπρο που, αφού κατάφερε να επιζήσει τόσους κατακτητές, σήμερα κινδυνεύει με εξαφάνιση.
«Το κυριότερο που με απασχολεί είναι η πορεία του Ελληνισμού στον τόπο τούτο. Που πρέπει να βρεθεί ο κατάλληλος που να τη βάλει στην πορεία ανόδου, γιατί μια πορεία 35 αιώνων σ’ αυτόν το τόπο κινδυνεύει σήμερα να φθάσει στο τέρμα της. Έχουμε πολλούς που επιβουλεύονται την παραμονή μας σ’ αυτόν τον τόπο».
Σε ερώτηση αν έχουμε σήμερα έλλειψη ηγεσίας ή έλλειψη στόχων, απάντησε:
«Νομίζω και τα δυό. Χωρίς ευκρινείς στόχους δεν μπορεί και η κατάλληλη ηγεσία να οδηγήσει το λαό αλλά και δίχως κατάλληλη ηγεσία όσο και να υπάρχουν στόχοι, δεν μπορείς να καταφέρεις πάλι εκείνα που επιδιώκεις».
Όσο για τη θέση της Εκκλησίας για όσους επικαλούνται ότι είναι ακραία θέση ανέφερε:
«Μα είναι ακραία θέση να επιζητούμε να μείνουμε ως Ελληνισμός στον χώρο τούτον που είμαστε εδώ και 35 αιώνες; Ποια είναι η ακραία θέση να υπάρξουν συνθήκες ανθρωπίνων δικαιωμάτων στον 21ο αιώνα; Δεν ζητήσαμε την καταπάτηση των δικαιωμάτων κανενός… μήπως ζητούμε κάτι περισσότερο απ’ ότι απολαμβάνουν όλοι οι Ευρωπαίοι στην Ευρώπη, ελεύθερη διακίνηση ελεύθερη εγκατάσταση και απόκτηση περιουσίας;
Επιτρέπεται σε όποιον Ευρωπαίο θέλει να πάει να αποκτήσει κατοικία σε όποια χώρα θέλει της Ευρώπης και εμείς δεν μπορούμε να επιστρέψουμε στα σπίτια μας! Είναι ακραία θέση;»
Και πρόσθεσε:
«Είναι η Εκκλησία, που μέσα στους αιώνες κράτησε και τη γλώσσα μας, και τη θρησκεία μας και τη συνείδησή μας και γι αυτό έχει λόγο στα εθνικά θέματα».
Και για τη νέα πρωτοβουλία στο Κυπριακό πιστεύει ότι «θα καταλήξει σε ναυάγιο και θα μας μείνουν και νέες υποχωρήσεις… Αυτός ο δρόμος οδηγεί στην τουρκοποίηση».
Οι προειδοποιήσεις του Αρχιεπισκόπου κ. Γεωργίου φέρνουν στο νου:
α) το ερώτημα του κ. Κώστα Ν. Χατζηκωστή στο βιβλίο του «Έξι Προεδρικά Πορτραίτα»:
«Αφήνεται στον αναγνώστη η δυνατότητα να προβληματιστεί και να ερμηνεύσει το πλέον εξουθενωτικό και καταθλιπτικό γεγονός της νεότερης κυπριακής Ιστορίας. Πώς με 300 χρόνια τουρκικής κατοχής (1571-1878) η Κύπρος βγήκε ελληνική και με πενήντα χρόνια ελεύθερης πολιτειακής ζωής, με Έλληνες ηγέτες, πορεύεται προς την τουρκοποίηση!»
και
β) τη δήλωσή του:
«Δεν μπορεί να είναι εθνικισμός η άρνηση της υποταγής».
(Ομιλία του στη Θεσσαλονίκη στο συνέδριο με θέμα «Άμβλυνση των εθνικισμών στα Βαλκάνια» που οργάνωσε τον Μάιο του 1993 η Ένωση Συντακτών Μακεδονίας – Θράκης).