Γράφει η Καδιανή Μαρματάκη, εκπαιδευτικός και προϊσταμένη στο 4ο Νηπιαγωγείο Αγίας Παρασκευής.
Ως εκπαιδευτικός και προϊσταμένη του 4ου Νηπιαγωγείου Αγίας Παρασκευής, που λειτουργεί με την πρακτική της συστέγασης με το Δημοτικό Σχολείο, αισθάνομαι την ανάγκη να μοιραστώ μαζί σας μια βαθιά πεποίθηση: Η συγκατοίκηση αυτή δεν είναι απλώς μια λύση χωροταξική, αλλά μια εκπαιδευτική πρακτική που μεγιστοποιεί τα οφέλη για τα παιδιά μας.
Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στην Πρώτη Δημοτικού είναι ένα από τα σημαντικότερα ορόσημα στη ζωή ενός παιδιού, και η συστέγαση λειτουργεί ως ο πιο ομαλός και φυσικός «διάδρομος» προς αυτή τη νέα εποχή. Στην πραγματικότητα, η σχολική μας μονάδα έχει μετατραπεί σε ένα μικρό, ζεστό «σχολείο ζωής», όπου η αλληλεγγύη και η γνώση ρέουν ανεμπόδιστα μεταξύ των δύο βαθμίδων.
Τα αμέτρητα οφέλη της συστέγασης
Η λειτουργία του Νηπιαγωγείου μέσα στο Δημοτικό Σχολείο δημιουργεί ένα ζωντανό εκπαιδευτικό οικοσύστημα γεμάτο ευκαιρίες:
1. Συνεργασία μαθητών και δράσεις: Η εγγύτητα επιτρέπει στους μικρούς μαθητές μας να συμμετέχουν σε κοινά εκπαιδευτικά προγράμματα, αθλητικές δραστηριότητες και Ετήσια Σχέδια Δράσης με τα μεγαλύτερα παιδιά του Δημοτικού. Βλέπουν τη μάθηση ως μια ενιαία, συναρπαστική συνέχεια. Μάλιστα, η συνεργασία σε γιορτές ,σε εικαστικά εργαστήρια, σε εκπαιδευτικά προγράμματα, μετατρέπει τους μαθητές σε μία μεγάλη, ενωμένη ομάδα.
2. Ψυχοκοινωνική ανάπτυξη: Το πιο συγκινητικό κομμάτι είναι η καθημερινή κοινωνική επαφή. Τα νήπια έχουν την ευκαιρία να παίξουν με τους μεγαλύτερους «φίλους» τους, να συναντήσουν τα αδέρφια τους στο διάλειμμα και να επισκεφθούν τις τάξεις του Δημοτικού. Η ζεστή αυτή αλληλεπίδραση αποτελεί ένα φυσικό σχολείο κοινωνικών δεξιοτήτων. Παρατηρούμε τα νήπια να αναζητούν την επιβεβαίωση των μεγάλων παιδιών, ενισχύοντας την αυτοεκτίμησή τους.
3. Εκπαιδευτική συνεργασία και ποιότητα: Η στενή συνεργασία των Εκπαιδευτικών των δύο βαθμίδων είναι ανεκτίμητη. Μέσα από τη διάχυση στην κοινότητα, την ανταλλαγή υλικού, απόψεων και εμπειριών, εξασφαλίζεται η βέλτιστη προετοιμασία των νηπίων. Οι Νηπιαγωγοί ενημερώνουν τους Δασκάλους του Δημοτικού για τις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών και οι Δάσκαλοι παρέχουν πολύτιμη ανατροφοδότηση για το τι χρειάζεται έμφαση, δημιουργώντας ένα αδιάσπαστο παιδαγωγικό νήμα.
4. Ομαλή Προσαρμογή: Το μεγαλύτερο και αναμφισβήτητο όφελος είναι η εύκολη προσαρμογή στο Δημοτικό. Όταν έρχεται η πολυπόθητη Πρώτη Δημοτικού, το περιβάλλον είναι γνώριμο και οικείο. Δεν υπάρχουν φόβοι, δεν κλαίνε την πρώτη μέρα. Τα παιδιά γνωρίζουν ήδη τον χώρο, τους μεγάλους μαθητές και τους Εκπαιδευτικούς. Ιδιαίτερα τα παιδιά με ιδιαίτερες ικανότητες ή ανάγκες προσαρμόζονται με εκπληκτική ευκολία, καθώς ο δρόμος έχει ήδη «στρωθεί»
ψυχολογικά.
Η διαφορά του Νηπιαγωγείου
Είναι κρίσιμο να τονιστεί ότι το Νηπιαγωγείο (συστεγαζόμενο ή όχι) διαφέρει ουσιαστικά από τον Παιδικό Σταθμό. Ενώ και οι δύο δομές είναι σημαντικές και οι Παιδικοί Σταθμοί εφαρμόζουν φυσικά Εκπαιδευτικά προγράμματα και δραστηριότητες, το Νηπιαγωγείο είναι η πρώτη βαθμίδα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
Λειτουργεί με πιστοποιημένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και παιδαγωγικό πλαίσιο που αποσκοπεί στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού (γνωστική, συναισθηματική, κοινωνική).
Στο νηπιαγωγείο εφαρμόζονται Καινοτόμα Εκπαιδευτικά Προγράμματα, Ετήσια Σχέδια Δράσης, Δράσεις για την ανάπτυξη της ενεργού Πολιτειότητας, καθώς και Εργαστήρια Δεξιοτήτων του Ι.Ε.Π. και κάθε χρόνο Αξιολογούνται από τους αρμόδιους φορείς, θέτοντας γερά θεμέλια για τη μετέπειτα σχολική του ζωή του παιδιού.. Ενώ ο Παιδικός Σταθμός εστιάζει στη φροντίδα και τις βασικές δεξιότητες για μικρότερες ηλικίες, εμείς εδώ προετοιμάζουμε συνειδητά τον αυριανό πολίτη και μαθητή, με βάση το Επίσημο Κρατικό Πρόγραμμα Σπουδών.
Διαχείριση προβληματισμών με κατανόηση
Αναγνωρίζω πλήρως τις ανησυχίες και σέβομαι τους προβληματισμούς των γονέων. Η ενημέρωση είναι το κλειδί. Όπως σε κάθε ζωντανό οργανισμό, έτσι και στη συστέγαση, προκύπτουν μικρές δυσκολίες, τις οποίες αντιμετωπίζουμε.
Για παράδειγμα, ενώ οι τουαλέτες του Νηπιαγωγείου είναι αυτόνομες, η γειτνίαση με αυτές του Δημοτικού μπορεί να φανεί αρχικά δύσκολη για τους μικρότερους μαθητές. Ωστόσο, η εμπειρία μας δείχνει ότι πολύ σύντομα τα νήπια προσαρμόζονται και εξοικειώνονται με το περιβάλλον. Επίσης, η διαχείριση των εξωτερικών χώρων είναι συνεχής πρόκληση: Αν και το Νηπιαγωγείο διαθέτει τη δική του ξεχωριστή αυλή, η κοινή χρήση της αυλής του Δημοτικού συχνά προκρίνεται για λόγους ασφάλειας και υγιεινής.
Συγκεκριμένα, η αυλή του Νηπιαγωγείου μπορεί να παρουσιάζει προβλήματα όπως ακαθαρσίες (π.χ. από αδέσποτα) ή να είναι εκτεθειμένη σε ακραίες καιρικές συνθήκες (έντονο κρύο και υγρασία) τις μέρες του χειμώνα. Η αυλή του Δημοτικού, όντας συχνά πιο προστατευμένη και υπό συνεχή επίβλεψη, εξασφαλίζει έτσι ένα ασφαλές, καθαρό και πιο φιλόξενο περιβάλλον παιχνιδιού για όλους τους μικρούς μας μαθητές.
Συμπερασματικά, η συστέγαση του Νηπιαγωγείου με το Δημοτικό είναι ένα μοντέλο που πρέπει να αγκαλιάσουμε. Δεν είναι απλώς πρακτικό. Είναι παιδαγωγικά προοδευτικό, καθώς προσφέρει στα παιδιά μας το δώρο της ομαλής μετάβασης, της συνεργασίας και της ποιοτικής εκπαίδευσης σε ένα περιβάλλον που τους επιτρέπει να μεγαλώσουν με ασφάλεια, χαρά και αυτοπεποίθηση. Ας σταματήσουμε να βλέπουμε το Νηπιαγωγείο ως ξεχωριστή οντότητα και ας το δούμε ως την αφετηρία ενός ενιαίου, υπέροχου σχολικού ταξιδιού! Θερμή ευχή μας είναι να υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες, ώστε όλα τα Νηπιαγωγεία να λειτουργούν με τον τρόπο της συστέγασης, μεγιστοποιώντας τα οφέλη για κάθε παιδί.
Ειδήσεις από την Αγία Παρασκευή στο amarysia.gr
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook