Νέες προσλήψεις προσωπικού στους Δήμους προανήγγειλε ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος μιλώντας στην έκτακτη γενική συνέλευση της ΚΕΔΕ με θέμα τον Νέο Κώδικα της Αυτοδιοίκησης που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα την Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου, πριν αυτός τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τον ερχόμενο Ιανουάριο.
Ο υπουργός τόνισε ότι «τις επόμενες ημέρες ανοίγει ένα ειδικός κύκλος αιτημάτων προσλήψεων για ανταποδοτικές υπηρεσίες για μόνιμο προσωπικό που θα αφορά σε καθαριότητα, ηλεκτροφωτισμό, ΔΕΥΑ, υπηρεσίες ύδρευσης και τους ΦοΣΔΑ», σημειώνοντας ότι «οι θέσεις εργασίας αυτές θα έχουν εντοπιότητα σε όσες περιπτώσεις προβλέπεται από το νόμο».
Στον τομέα του δημοτικού προσωπικού ο Θ. Λιβάνιος τόνισε χαρακτηριστικά ότι «κάναμε ρεκόρ προσλήψεων στις ανταποδοτικές υπηρεσίες και γίνεται τιτάνιος αγώνας να επιταχυνθούν διαγωνισμοί ΑΣΕΠ με νέα πληροφοριακά συστήματα», ενώ έκανε ξεχωριστή αναφορά στο κριτήριο εντοπιότητας για τους νέους εργαζόμενους σε μικρούς δήμους νησιωτικούς και ηπειρωτικούς και στην υποχρέωση δεκαετούς παραμονής τους στις θέσεις τους.
Αναφερόμενος στο θέμα των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) τόνισε ότι «μπαίνουν κανόνες, μπαίνουν στο παρατηρητήριο, μπαίνουν στην υποχρέωση ισοσκελισμένων προϋπολογισμών, δίνεται δυνατότητα αύξησης της εισπραξιμότητάς τους» και συμπλήρωσε ότι «οι σύνδεσμοι ύδρευσης θα ενσωματωθούν σε ΔΕΥΑ και λύνεται το ζήτημα των ενεργειακών οφειλών των ΔΕΥΑ προς τους ενεργειακούς παρόχους με αντιστάθμισμα ύψους 200 εκατ. ευρώ, ενώ παρουσίασε σειρά χρηματοδοτικών εργαλείων προς αυτή την κατεύθυνση αυτή».
Ως προς τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) και τις κινητοποιήσεις των δημάρχων και των αιρετών που διαμαρτύρονται για υποχρηματοδότηση ο υπουργός υποστήριξε ότι το πλαίσιο των ΚΑΠ όταν αυτοί θεσπίστηκαν το 2010 είναι διαφορετικό. «Φανταστείτε ότι μέσα είναι 1 δισ. τα προνοιακά 500 εκατ. ευρώ, ο 13ος και ο 14ος μισθός που έχει αφαιρεθεί από το μισθολογικό κόστος και ήταν φτιαγμένος σε ένα άλλο δημοσιονομικό πλαίσιο». Ως προς τη μη διανομή του υπερπλεονάσματος που διατυπώνει η ΚΕΔΕ ξεκαθάρισε ότι «αυτό ήταν 1,76 δισ. ευρώ και μοιράστηκε»
«Ο νέος Κώδικας δίνει τέλος στον κατακερματισμό»
Αναφερόμενος στο ξεκίνημα της τοποθέτησής του στον νέο Κώδικα Αυτοδιοίκησης στο σύνολό του, ο Θ. Λιβάνιος τόνισε ότι «δεν αποτελεί έναν ακόμη νόμο, αλλά ένα ενιαίο, συνεκτικό και καθαρό πλαίσιο που επιχειρεί να απαντήσει στο θεμελιώδες ερώτημα: τι αυτοδιοίκηση θέλουμε και πόσο ισχυρή και αποτελεσματική μπορεί να είναι».
Στη συνέχεια χαρακτήρισε ως «βασική παθογένεια» το γεγονός ότι η αυτοδιοίκηση λειτουργούσε επί χρόνια «με διάσπαρτη και συχνά αντικρουόμενη νομοθεσία, καθώς σχεδόν ένα στα δύο ή ένα στα τρία νομοσχέδια έχει διάταξη για την αυτοδιοίκηση, με επικαλύψεις, ασάφειες και διαδικασίες που οδηγούν σε γραφειοκρατική παράλυση», υποστηρίζοντας ότι «ο νέος Κώδικας επιχειρεί να βάλει τάξη, να μειώσει τις «αχρείαστες καθυστερήσεις» προκειμένου ένα έργο για να φτάσει στη δημοπράτηση.
«Δεν μιλάμε για συρραφή διατάξεων», υπογράμμισε ο Θ. Λιβάνιος και πρόσθεσε: «Ο νέος Κώδικας έχει σαφή αρχιτεκτονική και στρατηγικό στόχο, με προτεραιότητες την ενίσχυση των δήμων, τον σαφή προσδιορισμό των ορίων ευθύνης και τη δημοκρατική νομιμοποίηση».
Παράλληλα, εξήγησε ότι ο Κώδικας δεν λύνει «κάθετες» πολιτικές (π.χ. πολεοδομία, λιμάνια, δημόσια υγεία), οι οποίες θα συνεχίσουν να ρυθμίζονται από ειδικά νομοθετήματα. «Το αντικείμενο του Κώδικα», όπως ανέφερε, «είναι να ρυθμίσει συνολικά το οικοσύστημα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αντιμετωπίζοντας οριζόντια προβλήματα που συναντούν όλοι στην πράξη».
Τέλος ο υπουργός αναφέρθηκε στην διαβούλευση για τον νέο Κώδικα, λέγοντας ότι «ξεκίνησε ουσιαστικά από το συνέδριο της Ρόδου και το πλαίσιο των 20 προτάσεων που τέθηκαν ως βάση», ενώ χαρακτήρισε ως «πρωτοφανή» τον διάλογο με επιτροπές, ειδικούς, μέσω της πλατφόρμας διαβούλευσης στην ΚΕΔΕ για μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς και κατά την κοινή συνεδρίαση ΚΕΔΕ–ΕΝΠΕ τον περασμένο Απρίλιο. «Το αποτέλεσμα είναι ένα συνολικό κείμενο με δομή και συνέπεια», κατέληξε.
Επίθεση στην παράταξη Δούκα για την απλή αναλογική
Αναφερόμενος στην κριτική της αντιπολίτευσης για τον εκλογικό νόμο και συγκεκριμένα απευθυνόμενος στην παράταξη της ΚΕΔΕ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΩΡΑ με επικεφαλής τον δήμαρχο Αθηναίων Χάρη Δούκα, αναφέρθηκε στον δήμαρχο Αιγάλεω Δημήτρη Μπίρμπα, ο οποίος παράθεσε τις θέσεις και ανέλυσε τον εκλογικό νόμο, θυμίζοντας ότι «προέρχεται από τις τάξεις του ΣΥΡΙΖΑ και ήταν ο εμπνευστής της απλής αναλογικής, η οποία κρίθηκε το 2019-2023 όταν οι Δήμοι δίχως απόλυτη πλειοψηφία εδρών κλήθηκαν να διαχειριστούν δεκάδες προβλήματα όπως η πανδημία, το ΕΣΠΑ, οι φυσικές καταστροφές κ.λπ., με ένα εκλογικό σύστημα που κέρδιζες από την πρώτη Κυριακή και δεν είχες απόλυτη πλειοψηφία εδρών. Αυτό ήταν το πρωτοφανές σύστημα, άμεση εκλογή δημάρχου σε σύστημα 2 γύρων με το 50% και την ίδια στιγμή απλή αναλογική στις έδρες».
Ως προς το προωθούμενο νέο εκλογικό σύστημα ο υπουργός τόνισε: «Ο δεύτερος γύρος θολώνει τη δημοκρατική νομιμοποίηση λόγω παραδοσιακά της μικρότερης συμμετοχής, ενώ δημιουργούσε συμμαχίες ανάγκης και δίχως προγραμματικές συμφωνίες. Η πραγματική βούληση εκφράζεται την πρώτη Κυριακή όταν υπάρχει πλήρης συμμετοχή και δεν έχουν μεσολαβήσει συναλλαγές μεταξύ πρώτης και δεύτερης Κυριακής».
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι διατηρείται η πλειοψηφία του δημάρχου των 3/5 και διατηρείται η πλειοψηφία του νικητή στις μεγάλες κοινότητες άνω των 2.000 κατοίκων, τονίζοντας ότι «ακούω με προσοχή το αίτημα της ΚΕΔΕ για επέκταση σχετικών ρυθμίσεων και σε κοινότητες που εκλέγουν πολυμελή συμβούλια».
Για το σενάριο των πρόωρων εκλογών ανέφερε ότι είναι επιλογή του δημάρχου, λέγοντας: «Αν ο δήμαρχος κρίνει ότι δεν μπορεί να κυβερνήσει, δεν έχει πλειοψηφία και είναι εκβιαζόμενος από συμβούλους του και δεν μπορεί να περάσει προϋπολογισμό, τεχνικό πρόγραμμα, η περιβόητη φράση ότι “στη δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα” δε μας κάνει σε αυτή την περίπτωση».
«Μεγάλες αλλαγές στα οικονομικά»
Αναφερόμενος στα οικονομικά ο υπουργός έκανε λόγο για «μεγάλες αλλαγές και απεμπλοκή από παρωχημένες διατάξεις – ακόμη και σε καθαρεύουσα», όπως:
-Κατάργηση του σταδίου που δημιουργούσε καθυστερήσεις/προσφυγές στους βεβαιωτικούς καταλόγους, ώστε να βεβαιώνονται τα τέλη ταχύτερα
-Μεγαλύτερη δυνατότητα αξιοποίησης δημοτικής περιουσίας και μισθώσεων
-Αλλαγές στον τρόπο κατάρτισης προϋπολογισμού, ώστε έργα με ένταξη να μπορούν να ξεκινούν διαδικασίες χωρίς διαδοχικές αναμορφώσεις,
-Απλοποίηση και κωδικοποίηση διαδικασιών δημοτικών τελών,
-Ενοποίηση του ΤΑΠ με τον φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων σε «τέλος τοπικής ανάπτυξης», με μεγαλύτερη ευελιξία στους δήμους (και προσαρμογή στη φοροδοτική ικανότητα).
Επιπλέον, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγκη ενίσχυσης της δυνατότητας είσπραξης μέσω ενός Κέντρου Διαχείρισης Δημοτικών Εσόδων, στο οποίο όπως είπε «πιστεύω πάρα πολλοί». «Σήμερα ο πολίτης δεν γνωρίζει συνολικά τι οφείλει στην αυτοδιοίκηση και πρέπει να επικοινωνεί με πολλούς Δήμους, ενώ μπορεί να το αντιληφθεί μόνο όταν μπλοκάρει η ενημερότητα». Το νέο εργαλείο, όπως υποστήριξε, «θα αποτελεί ουσιαστική ψηφιακή τομή: διευκόλυνση πολιτών και ισχυρότερη εισπραξιμότητα για τους Δήμους».








































































































