Oι σημαντικότερες ρυθμίσεις που εισάγονται, είναι:
- Η χρηματοδότηση των δαπανών συνδυασμών και υποψηφίων θα προέρχεται από φυσικά πρόσωπα και η διακίνηση των ποσών, που αναφέρονται σε έσοδα και δαπάνες, για το σύνολό τους θα γίνεται μέσω τραπεζικών λογαριασμών, μέχρι ύψους 95% της δαπάνης, ενώ μόνο το 5% μπορεί να διακινηθεί εξωτραπεζικά.
- Επιτρέπεται η ανάπτυξη δραστηριοτήτων πολιτικών κομμάτων, υπέρ συνδυασμών και υποψηφίων, προς τους οποίους έχουν δημόσια εκφράσει την υποστήριξή τους, υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι οι δραστηριότητες αυτές δεν συνιστούν άμεση ή έμμεση χρηματοδότησή τους.
- Με εξαίρεση, μόνο, για τους επικεφαλής των συνδυασμών και τους άμεσα αιρετούς αντιπεριφερειάρχες, οριοθετείται ο αριθμός των επιτρεπτών εμφανίσεων των υποψηφίων σε ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής, περιφερειακής ή τοπικής εμβέλειας: Μία φορά για τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας και δύο για περιφερειακής, ενώ χωρίς όριο είναι οι εμφανίσεις για τους επικεφαλής των συνδυασμών με την προϋπόθεση ότι στη συζήτηση συμμετέχουν τουλάχιστον τρεις συνυποψήφιοί τους μέχρι την ανακήρυξη των συνδυασμών και μετά τουλάχιστον τα 2/3 των ανακηρυχθέντων. Τυχόν υπέρβαση των επιτρεπτών ορίων εμφανίσεων ή άλλη άμεση ή έμμεση προβολή, εφόσον αποδειχθεί, ότι συντελέσθηκε με οικονομικό αντάλλαγμα, για μεν τους υποψήφιους συνεπάγεται έκπτωση από το αιρετό αξίωμα, για δε τους ιδιοκτήτες ή νόμιμους αντιπροσώπους των οικείων φορέων συνιστά ποινικό αδίκημα, το οποίο τιμωρείται με ποινή φυλάκισης, τουλάχιστον, ενός έτους.
- Καθίσταται υποχρεωτικός ο ορισμός διαχειριστή των οικονομικών των συνδυασμών, προκειμένου για τις περιφερειακές εκλογές, καθώς και για τις δημοτικές εκλογές, εφόσον, όμως, διενεργούνται σε δήμους με πληθυσμό μεγαλύτερο των 10.000 κατοίκων.
- Τα βιβλία εσόδων και δαπανών των συνδυασμών και των υποψηφίων θεωρούνται, πλέον, από τον διευθυντή της οικείας ΔΟΥ.
- Στις αναλυτικές καταστάσεις εσόδων και δαπανών των συνδυασμών και των υποψηφίων μνημονεύονται, υποχρεωτικά, ως αποδεικτικά στοιχεία τούτων, τα σχετικά τραπεζικά παραστατικά.
- Θεσπίζεται η υποχρέωση των συνδυασμών που είναι υποψήφιοι σε περιφέρειες και σε δήμους άνω των 10.000 να αναρτούν σε κεντρική βάση δεδομένων που είναι εγκατεστημένη στο υπουργείο Εσωτερικών, όλα τα έσοδα και τις δαπάνες τους, συμπεριλαμβανομένων και των υποψηφίων τους, μνημονεύοντας τα αντίστοιχα παραστατικά. Η μη τήρηση της υποχρέωσης δημοσιοποίησης στην Κεντρική Βάση Δεδομένων του υπουργείου συνιστά λόγο έκπτωσης για τον επικεφαλής του συνδυασμού και για τους υποψηφίους, εφόσον διαπιστωθεί ότι, προκειμένου για δημοσιοποιηθείσες δαπάνες, το πραγματικό ύψος τούτων υπερβαίνει, κατά το ένα τρίτο, το ανώτατο, σχετικό, επιτρεπτό όριο.
- Η προεκλογική περίοδος περιορίζεται από την τετράμηνη χρονική διάρκεια που ίσχυε μέχρι σήμερα, σε δίμηνη και τέλος, με την έναρξη της προεκλογικής περιόδου, δηλαδή δύο μήνες (αντί των 30 ημερών που ισχύει) πριν από τη διενέργεια των εκλογών και μέχρι την εγκατάσταση των νέων αιρετών οργάνων, αναστέλλεται κάθε διαδικασία πρόσληψης υπαλλήλων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς και κάθε υπηρεσιακή μεταβολή αυτών, με εξαίρεση τη διαδικασία μετατάξεων, που προβλέπεται στο πρόγραμμα ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ.
- Ο αριθμός των περιπτέρων των συνδυασμών: ένα για κάθε εκλογική περιφέρεια, τόσο στις περιφερειακές όσο και στις δημοτικές εκλογές.
- Η απαγόρευση απόληψης τραπεζικών δανείων με σκοπό τη χρηματοδότηση συνδυασμών και υποψηφίων.
- Oι Επιτροπές Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων ενοποιούνται σε επίπεδο περιφέρειας και συγκροτούν αντίστοιχο ενιαίο δικαιοδοτικό και ελεγκτικό όργανο. Προεδρεύει δικαστικός λειτουργός, δοθέντος, ότι τούτο είναι επιτρεπτό, κατ’ άρθρο 89 παρ. 2 του Συντάγματος, η δε συγκρότησή της (μέλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, προϊστάμενος του Περιφερειακού ΣΔΟΕ, επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και εκπρόσωποι της ΤΕΔΚ και της ΕΝΑΕ, υπό την προϋπόθεση να μην είναι υποψήφιοι) εγγυάται το αμερόληπτο και ανεπηρέαστο της κρίσεώς της.
- Η συζήτηση, ενώπιον της Επιτροπής, προκειμένου, τόσο για καταγγελίες εκλογικών παραβάσεων, όσο και για την εξέλεγξη των δαπανών και των εσόδων των συνδυασμών, γίνεται σε δημόσια συνεδρίαση με την παρουσία των ενδιαφερομένων μερών, οι οποίοι μπορούν να συμπαρίστανται με δικηγόρο.
- Οι κυρώσεις επιβάλλονται από την Επιτροπή και είναι εκτελεστές, χωρίς την παρεμβολή οιουδήποτε άλλου οργάνου, κατ’ αντίθεση των όσων συνέβαιναν, μέχρι σήμερα, δοθέντος, ότι οι Επιτροπές είχαν γνωμοδοτικό χαρακτήρα και οι κυρώσεις επεβάλλοντο από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας.
- Κατά της απόφασης της Επιτροπής με την οποία επιβάλλεται έκπτωση, από το αιρετό αξίωμα, επιτρέπεται προσφυγή, ουσίας, ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.
- Αυξάνονται τα προβλεπόμενα πρόστιμα. Θεσπίζεται πρόστιμο ύψους 30.000 έως 100.000 ευρώ σε βάρος επικεφαλής των οικείων συνδυασμών καθώς και των υποψηφίων αντιπεριφερειαρχών, περιφερειαρχών και δημοτικών συμβούλων σε περίπτωση άμεσης χρηματοδότησης μέσω απόληψης τραπεζικών δανείων. Σε περίπτωση παράβασης των ορίων χρηματοδότησης συνδυασμών και υποψηφίων ως εξής: α. Ο χρηματοδότης τιμωρείται με φυλάκιση έως ενός έτους και χρηματική ποινή από 20.000 ευρώ, μέχρι 50.000 ευρώ, β. με πρόστιμο μέχρι 50.000 ευρώ τιμωρούνται και οι υπεύθυνοι διαχειριστές των συνδυασμών και οι υποψήφιοι, οι οποίοι, αν και γνώριζαν, δεν εναντιώθηκαν με γραπτή δήλωσή τους για τη χρηματοδότηση.