4. Οι Δήμοι της ΠΕΔΑ – Προτεραιότητες Πολιτικής Προστασίας
α. Χάρτης με Όρια Δήμων
β. Προτεραιότητες Πολιτικής Προστασίας
Αν παρατηρήσουμε το Χάρτη Διάταξης των Δήμων και κυρίως της ανάπτυξης της ζώνης ευθύνης τους, θα δούμε ότι εκτός της περίπτωσης του Σεισμού για τον οποίο όλοι θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με τις ίδιες πιθανότητες για τις άλλες τρεις (3) βασικές θεομηνίες Πυρκαγιές (Δασικές)-Αντιμετώπιση Χιονοπτώσεων και πλημμύρες φαίνεται να είναι όπως παρακάτω:
– Ορεινοί Δήμοι όσοι αναπτύσσονται με οικιστικό ιστό πάνω από τα 300m αντιμετωπίζουν κατά κανόνα τις θεομηνίες των Πυρκαγιών και των Χιονοπτώσεων και λιγότερο έως καθόλου των πλημμυρών.
– Δήμοι με μεγάλες δασικές εκτάσεις εντός και πέριξ του οικιστικού τους Ιστού ανεξαρτήτως υψομέτρου ανάπτυξης του οικιστικού τους ιστού, αντιμετωπίζουν ως πρώτη και κύρια απειλή την θεομηνία από πυρκαγιά και στην συνέχεια από σεισμούς, Πλημμύρες, Χιονοπτώσεις.
– Τέλος Δήμοι παράκτιων και παραρεμάτιων περιοχών αντιμετωπίζουν ως πρώτη απειλή θεομηνίας την πλημμύρα και οργανώνονται κατ’αρχήν σ’ αυτή την κατεύθυνση.
Γενικά εκτιμώ ότι τα χρόνια έχουν αποδείξει σε κάθε Δήμο το είδος της πρώτης απειλής θεομηνίας τις περιοχές εκδήλωσής της και ήδη έχουν δρομολογήσει τις αρμόδιες υπηρεσίες του να εξοπλιστούν, εκπαιδευτούν και λειτουργήσουν στην κατεύθυνση αντιμετώπισης σε πρώτη προτεραιότητα της απειλής αυτής.
5. Σύνδεσμοι
Την τελευταία 20ετία λειτουργούν κυρίως ως Φορείς Πολιτικής Προστασίας.
Η επί πέντε (5) θητείες εμπειρία μου ως Προέδρου του ΣΠΑΠ μου δίνει το δικαίωμα να εκφράσω την άποψη ότι οι φορείς αυτοί αποτελούν και μπορούν και ακόμα καλύτερα να αποτελέσουν Φορείς Στήριξης και έκφρασης της Πολιτικής Προστασίας στο πλαίσιο της Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού.
6. Ο Ρόλος του Εθελοντισμού στις Αποστολές Πολιτικής Προστασίας του Δήμου
Ο βασικός αιμοδότης στελέχωσης της Π.Π. Δήμου είναι ο Εθελοντισμός. Ο Εθελοντισμός γίνεται δύναμη εγγύησης για το Δήμο αν είναι οργανωμένος, πειθαρχημένος, συγκροτημένος και άριστα εκπαιδευμένος.
Απαραίτητο είναι λοιπόν όλοι οι Δήμοι από σήμερα να συστήσουν αν δεν έχουν το Εθελοντικό Κλιμάκιο Π.Π. με αποστολές στο Καταστατικό τους και πέραν της Π.Π. Αποστολές που θα καλύπτουν και όλο το φάσμα της ανθρωπιστικής και Πολιτιστικής Δράσης ενός Δήμου και θα του δίνουν το δικαίωμα να αξιοποιεί για το καλό των συμπολιτών μεγάλο και ποιοτικό ανθρώπινο δυναμικό.
Ο Δήμος οφείλει να στηρίζει την πολύπλευρη και πολυεπίπεδη εκπαίδευση των Εθελοντών, την εξασφάλιση των ειδών ατομικής προστασίας για την ασφαλή υλοποίηση της αποστολής τους στις θεομηνίες , οχήματα και λοιπό μηχανολογικό εξοπλισμό, καύσιμα, λιπαντικά, συντήρηση των οχημάτων του Εθελοντικού Κλιμακίου, αδειοδοτήσεις οδήγησης των οχημάτων του Δήμου από τους Εθελοντές, καθώς και ασφάλισή τους έναντι ατυχημάτων κατά το χρόνο υλοποίησης της αποστολής
Ένα Εθελοντικό Κλιμάκιο Δήμου με 50 έως 100 ενεργούς εθελοντές δίνει μια άλλη δυναμική στον αγώνα που δίνουμε ως αυτοδιοίκηση για αντιμετώπιση των θεομηνιών.
Δυστυχώς και η αυτοδιοίκηση αλλά και κυρίως η Κεντρική Εξουσία δεν έχει στηρίξει μέχρι σήμερα όσο πρέπει το θεσμό του Εθελοντισμού σε όλα τα επίπεδα και θεσμικά και οικονομικά.
«Ο Εθελοντισμός είναι μοναδική πράξη που μέσα από αυτήν, εκείνος που την προσφέρει, δεν προσδοκά ανταλλάγματα, τίτλους, επαίνους, βραβεία και αξιώματα, παρά μόνο την απόλαυση της ανιδιοτελούς πράξης, καλλιεργώντας έτσι μια άλλη συμπεριφορά που αποδεικνύει ήθος.
Ο Εθελοντής διακατέχεται από τον έρωτα του ερασιτέχνη, τη συνέπεια του επαγγελματία, την πειθαρχία του στρατιώτη και την ανιδιοτέλεια του ανώτερου ανθρώπου»
ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ + ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ = ΝΙΚΗ
7. Το Κράτος στον αγώνα Π.Π. της Αυτοδιοίκησης
Εδώ φαίνεται σαν το Κράτος δεν λειτουργεί με βάση την θέση ότι η αποστολή αυτή ανήκει ολοκληρωτικά και σε όλες τις φάσεις της με προεξέχουσα την πρόληψη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού την οποία οφείλει και να στηρίξει με κάθε μέσο.
Είναι εδώ που το κράτος οφείλει να στηρίξει:
– Εξοπλιστικό πρόγραμμα προμήθειας οχημάτων και μηχανολογικού εξοπλισμού το ελάχιστο έστω για όλους τους Δήμους και για κάθε θεομηνία.
– Σοβαρή και αξιόπιστη σχεδίαση από όλους του Δήμους και για όλες τις θεομηνίες την οποία και περιοδικά να δοκιμάζει με ασκήσεις Π.Π.
– Τα οικονομικά βάρη πρόληψης αντιμετώπισης των θεομηνιών από τους Δήμους με αξιοκρατική μελέτη υπολογισμού των αναγκών και έλεγχο των δαπανών.
– Τον Εθελοντισμό σε θεσμικό, λειτουργικό πλαίσιο, διαθέτοντας στους εθελοντές που τιμούν με τον αγώνα τους το τόπο και την πατρίδα τους τα αυτονόητα, τα είδη ατομικής προστασίας στον αγώνα κατά των θεομηνιών
– Μετά από εμπεριστατωμένες αυτοψίες, έργα που θα εξαλείφουν ή θα περιορίζουν τις επιπτώσεις από θεομηνίες.
– Να εξασφαλίσει τον αναγκαίο μηχανολογικό εξοπλισμό ώστε να μην υπάρχει Δήμος χωρίς ΚΕΠΙΧ και αξιόπιστες επικοινωνίες.
Εκτιμούμε ότι στο τομέα της Π.Π. το Κράτος μας έχει πολλά βήματα να κάνει και κάθε μέρα που περνάει χωρίς να τα υλοποιεί, αφήνει τους κινδύνους κατά της ζωής και της ασφάλειας των πολιτών να αιωρούνται πάνω από τα κεφάλια τους.
Τέλος στον τομέα της Π.Π. όπου το Κράτος και οι Τοπική Αυτοδιοίκηση εμπλέκονται με όλες τις συνιστώσες τους, η Συνεργασία είναι Μονόδρομος για την Επιτυχία.
8. Προτάσεις
– Αποδοχή από την Κεντρική Εξουσία του Δόγματος ότι η υλοποίηση της Π.Π. ανήκει στην Αυτοδιοίκηση κυρίως στη φάση της πρόληψης.
– Θεσμοθετημένο τμήμα Π.Π. κατά Δήμο υποστελεχομένο στην ηρεμία με πρόβλεψη πλήρους στελέχωσης όταν απαιτηθεί με Υπεύθυνο Εκπαιδευμένο Επικεφαλής.
– Στήριξη του Εθελοντισμού θεσμικά και λειτουργικά
– Σχεδίαση ρεαλιστική και εφαρμόσιμη για όλες τις θεομηνίες από όλους τους Δήμους
– Εξασφάλιση του απαραίτητου κατ’ ελάχιστου εξοπλισμού για κάθε θεομηνία στους Δήμους
– Οικονομική στήριξη από την Κεντρική εξουσία των Δήμων για την πρόληψη και αντιμετώπιση των θεομηνιών
– Θέσπιση ενός Ειδικού Συνεργάτη Συμβούλου από εκείνους που αφαιρέθηκαν από τους Δήμους με τα μνημονιακά μέτρα με βασική εξειδίκευση στα θέματα Π.Π.
– Εκπαίδευση αιρετών, υπηρεσιακών και Εθελοντών στο Ινστιτούτο Αυτοδιοίκησης στην Π.Π.
– Ασκήσεις αντιμετώπισης θεομηνιών στις φάσεις της πρόληψης και της καταστολής για όλες τις θεομηνίες.
9. Επίλογος
Κύριοι συνάδελφοι, εκλεκτοί εθελοντές, κάνουμε σήμερα προσπάθεια ανάδειξης της Π.Π. και του Εθελοντισμού ως κύριας αποστολής των Δήμων της Χώρας και σας παρουσιάσαμε όσο ο χρόνος μας επέτρεψε:
– Το θέμα των θεομηνιών Π.Π. και της αντιμετώπισης τους στις φάσεις πρόληψης και καταστολής.
– Το ρόλο της οργάνωσης της προσφοράς και των δυνατοτήτων του Εθελοντισμού στη Π.Π.
– Το ρόλο την προοπτική, την σχεδίαση, την οργάνωση και την λειτουργία της Π.Π. στο επίπεδο της Αυτοδιοίκησης
– Την ανάγκη συνεργασίας όλων των φορέων και κυρίως της Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ Βαθμού που είναι κοντά στο πρόβλημα και οι οποίες σε τελευταία ανάλυση έχουν τον πλήρη έλεγχο της Π.Π.
Υποβάλουμε με το παρόν τις αρχικές προτάσεις μας και δεσμευόμαστε για την συνέχιση των προσπαθειών που θα προωθήσουν το ρόλο της Αυτοδιοίκησης και του Εθελοντισμού στη Π.Π. θα εκπαιδεύσουν υπηρεσιακά και εθελοντικά στελέχη, θα εμπεδώσουν την συνεργασία όλων των φορέων που λειτουργούν στην Π.Π. και θα προωθήσουν την εξειδίκευση και τον επαγγελματισμό στην αντιμετώπιση των θεομηνιών.
Κλείνοντας πιστεύουμε ότι η ΠΕΔΑ και η ΚΕΔΕ θα είναι εδώ για να στηρίξει με κάθε μέσο την οργάνωση της Π.Π. και του Εθελοντισμού σε όλους τους Δήμους της Χώρας και να ερευνήσουμε, συζητήσουμε, εκτιμήσουμε μαζί κάθε θεσμική, λειτουργική, επιχειρησιακή πρόταση που αφορά στην Π.Π. και τον Εθελοντισμό».