Κεντρικός ομιλητής για την Πολιτική Προστασία κατά τον Προσυνεδριακό Διάλογο της ΚΕΔΕ, ήταν ο δήμαρχος Πεντέλης Δημήτρης Στεργίου-Καψάλης. Αναλυτικά η τοποθέτησή του.
Ο κ. Στεργίου, έχοντας την ιδιότητα και του προέδρου Πολιτικής Προστασίας & Εθελοντισμού της ΠΕΔΑ συμμετείχε στον «Προσυνεδριακό Διάλογο Αιρετών» που πραγματοποιήθηκε στο Λουτράκι την Τετάρτη 22 Απριλίου ως σύνεδρος και ήταν κεντρικός ομιλητής για το θέμα της Πολιτικής Προστασίας.
Ακολουθεί η πλήρης εισήγησή του:
«Κύριοι Συνάδελφοι εκλεκτοί εθελοντές,
στα πλαίσια της προσυνεδριακής μας αυτής συνάντησης εν’ όψη του Συνεδρίου μας, θα προσπαθήσω να σας παρουσιάσω στο διατιθέμενο χρόνο, το θέμα της Πολιτικής Προστασίας στο επίπεδο του Δήμου.
1. Ο Ρόλος της Πολιτικής Προστασίας για την Κοινωνία
Οι μεγάλες κλιματικές αλλαγές που ο άνθρωπος επέφερε με την καταστροφική για το περιβάλλον λειτουργία του τους τελευταίους αιώνες κυρίως θυσιάζοντας το στο βωμό του κέρδους, είχαν σαν συνέπεια:
α. Πολύ υψηλές θερμοκρασίες το Καλοκαίρι που οι μεγάλες πολλές φορές ταχύτητες των ανέμων τις κάνουν ακόμα πιο επικίνδυνες.
β. Ισχυρές Χιονοπτώσεις ακόμα και σε παράκτιες ζώνες και στα κέντρα των πόλεων
γ. Μεγάλους όγκους ομβρίων υδάτων σε μικρό χρονικό διάστημα, αναπτύσσοντας έτσι ισχυρά πλημμυρικά φαινόμενα.
δ. Στα παραπάνω ισχυρά σχεδόν καθημερινά καιρικά φαινόμενα θα πρέπει να προστεθούν οι συχνοί ενίοτε καταστροφικοί σεισμοί, οι επιδρομές εντόμων, τρωκτικών, οι καύσωνες και η εξάπλωση εθνικά και παγκόσμια σοβαρών εν πολλοίς θανατηφόρων λοιμώξεων.
Είναι λοιπόν αναντίρρητη ανάγκη η ύπαρξη και η λειτουργία μιας Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας σε Κρατικό και κυρίως τοπικό επίπεδο καλά στελεχωμένης, με άριστη εκπαίδευση των στελεχών της, πλήρως εξοπλισμένης και σε συνεχή επαγρύπνηση αφού οι θεομηνίες όταν αιφνιδιάσουν τα συστήματα Πολιτικής Προστασίας και τις Κοινωνίες γίνονται ακόμα πιο καταστρεπτικές.
Γενικά τα συστήματα Πολιτικής Προστασίας σε όλα τα επίπεδα, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι οι θεομηνίες:
α. Δεν καταστέλλονται προλαβαίνονται (Πρόληψη-Πρόληψη-Πρόληψη)
β. Απαιτούν για την αντιμετώπισή τους:
Σοβαρή και δοκιμασμένη σχεδίαση που δεν αφήνει ‘’Τίποτα στην Τύχη’’
γ. Άριστη εκπαίδευση του προσωπικού με κατάλληλο ατομικό εξοπλισμό σε συνεχή επαγρύπνηση κυρίως πριν να εκδηλωθεί η θεομηνία.
δ. Πλήρη γνώση από τα στελέχη της του θεάτρου των επιχειρήσεων
ε. Κατάλληλο μηχανολογικό εξοπλισμό όπως με λεπτομέρεια θα σας αναπτυχθεί παρακάτω κατά περίπτωση. Μη ξεχνάτε ότι το ‘’Εργαλείο κάνει το μάστορα’’
στ. Συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων και κοινό επιχειρησιακό έλεγχο κατά την εξέλιξή τους
ζ. Πειθαρχία και έλεγχο κατά την εξέλιξή τους με σταθερό και κινητό (επί τόπου) κέντρο επιχειρήσεων που θα διαθέτει άριστο σύστημα επικοινωνιών (Διοίκηση=Επικοινωνίες) που θα λειτουργεί με πειθαρχία και κανόνες.
η. Αξιοποίηση κατά φάση και κυρίως στην πρόληψη του Εθελοντισμού
θ. Κυρίως όμως οι θεομηνίες απαιτούν δουλειά και προετοιμασία των κοινωνιών και των χώρων που αναμένεται να πλήξουν πριν να μας πλήξουν και επαγρύπνηση ώστε να μην μας αιφνιδιάσουν.
Λεπτομερέστερες αρχές αντιμετώπισής τους κατά θεομηνία θα σας αναπτυχθούν και στην συνέχεια.
2. Η Πολιτική Προστασία στην Αυτοδιοίκηση
Η Αυτοδιοίκηση, το επίπεδο εξουσίας που βρίσκεται πιο κοντά απ’όλα στο πολίτη και τις περιοχές που δοκιμάζονται είναι αυτή που καλείται κατά κύριο λόγο να υλοποιήσει την πρόληψη και να αντιμετωπίσει σε συνεργασία με τις δομές του κράτους όλες σχεδόν τις θεομηνίες.
Η πλήρη γνώση του θεάτρου των επιχειρήσεων και των ανθρώπων που το κατοικούν , καθιστά την Αυτοδιοίκηση τον Κύριο Φορέα πρόληψης , προετοιμασίας της Κοινωνίας και του Θεάτρου των Επιχειρήσεων και
εγκαίρου προειδοποιήσεως των Κοινωνιών που πλήττονται για να μην αιφνιδιαστούν στη φάση της πρόληψης και κύριο συμμετοχικό φορέα στη φάση της αντιμετώπισης ή καταστολής της θεομηνίας που έχει εκραγεί.
Η σοβαρότητα της αποστολής Πολιτικής Προστασίας που έχει η Αυτοδιοίκηση εκ των πραγμάτων κυρίως κατά την φάση της πρόληψης, που κατά την γνώμη και εμπειρία μου είναι η βάση για την αποτροπή της καταστροφής από την θεομηνία, απαιτούν κατά περίπτωση Δήμου, αναλόγως περιοχής ανάπτυξης και θεομηνιών που πλήττεται τα παρακάτω:
– Θεσμοθετημένη Δομή Πολιτικής Προστασίας στον ΟΕΥ του.
– Στελέχωση της Δομής Πολιτικής Προστασίας με πυρήνες στη φάση ηρεμίας και πρόβλεψη ανάπτυξής της σταδιακά και πλήρως με την εξέλιξη της θεομηνίας.
– Σύσταση και διατήρηση Εθελοντικού Κλιμακίου Πολιτικής Προστασίας κατά Δήμο.
– Εξοπλισμό σε είδος και αριθμό ανάλογο με την θεομηνία και το εύρος που κατά κανόνα πλήττει την περιοχή του.
– Καλά Οργανωμένο και στελεχωμένο όταν απαιτείται ΚΕΠΙΧ.
– Στολές και είδη ατομικής προστασίας των στελεχών, υπαλλήλων και εθελοντών.
– Σύστημα Επικοινωνιών απαραίτητο για την Διοίκηση των Επιχειρήσεων.
– Σχεδίαση για κάθε θεομηνία.
– Προβλέψεις για χώρους συγκέντρωσης , επιβίωσης.
– Συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης εκκενώσεως οικισμών και πόλεων.
3. Κύριοι Άξονες Δράσης Πολιτικής Προστασίας
Α. Πυρκαγιές
(1) Η Δασική Πυρκαγιά αντιμετωπίζεται ΠΡΙΝ ανάψει αφού όταν εκραγεί με τις συνθήκες που συνήθως εκρήγνυται αέρας 10 Μποφώρ δύσκολα ή καθόλου αντιμετωπίζεται.
– Καλή Σχεδίαση
(2) Πρόληψη:
– Καλή Διαχείριση των δασών ανύπαρκτη για πολλά χρόνια τώρα
– Επιτήρηση-Άμεση Επέμβαση ή Βάση
– Συντήρηση των δασικών δρόμων
– Συντήρηση στελέχωση επικοινωνία των πυροφυλακίων σε 24ωρη βάση
– Μόνιμα στελεχωμένο ΚΕΠΙΧ
– Δεξαμενές πλήρωσης Ε/Π ERISSON
– Κοπή των χόρτων παντού
– Περιπολίες στα δάση
– Διατήρηση ΟΛΩΝ των πυροσβεστικών μας μέσων εντός των Αστικών και Περιστατικών δασών με δείκτη επικινδυνότητας 4.
– Λειτουργία της γραμμής Παρατηρητήριο (Βλέπω-Αναφέρω)
– ΚΕΠΙΧ (αξιολογώ-Δίνω Εντολή)
– Όχημα εντός Δάσους (Εντοπίζω- Επεμβαίνω-Αναφέρω)
3) Καταστολή: Ενίσχυση στη λειτουργία υλοποίησης του επιχειρησιακού σχεδιασμού του Πυροσβεστικού Σώματος
Απόφαση-Υλοποίηση τυχόν εκκένωσης οικισμών
(4) Αποκατάσταση των περιοχών που επλήγησαν
Κορμοδέματα-Κλαδοπλέγματα-Δενδροφυτεύσεις σε περιοχές που δεν πρόκειται να λειτουργήσει η φυσική αναδάσωση εφ’όσον καίγονται για 2η και πλέον φορά.