Καθώς οι λαδέμποροι έχουν ταυτιστεί με τη μαύρη αγορά και την αισχροκέρδεια (κλασική φιγούρα ο γερολαδάς του Καζαντζάκη στο «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται»), λίγοι είναι αυτοί που θα διαφωνήσουν στον γενικό αφορισμό «κατάρα στον λαδέμπορα» που συνηθίζεται όταν θέλουμε να ρίξουμε κάπου το ανάθεμα αλλά δεν ξέρουμε… πού ακριβώς!
Και να που η λέξη «λαδέμπορας» επανήλθε στο προσκήνιο εν έτει 2025. Όλα ξεκίνησαν από ένα βίντεο διάρκειας 90 δευτερολέπτων της Αφροδίτης Λατινοπούλου στο Tik-Tok, στο οποίο η επικεφαλής του κόμματος ΦΩΝΗ ΛΟΓΙΚΗΣ κάνει λόγο για πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ που θα επιβάλει η κυβέρνηση για όποιον μεταφέρει έναν τενεκέ λάδι άνω των 5 κιλών.
Βλέπετε, με τις τιμές του ελαιόλαδου να παραμένουν στα ύψη, ο 16λιτρος τενεκές από τον συγγενή μας στο χωριό (όλοι έχουμε και από έναν), θα μπορούσε να αποτελεί μια λύση βιοπορισμού για κάποιον που θα σκεφτόταν να τον πουλήσει…
«Κάποιοι, ψάχνοντας αγωνιωδώς ευκαιρία για να απασχολήσουν την επικαιρότητα, αποφάσισαν να λαϊκίσουν ακόμα και με τους τενεκέδες ελαιόλαδου που στέλνει κάθε παραγωγός σε συγγενείς και φίλους», σχολίασε ο εκπρόσωπος Τύπου της Νέας Δημοκρατίας Νίκος Ρωμανός σε βίντεο που ανάρτησε (που αλλού;) στο TikTok.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, με τη νέα δέσμη μέτρων στο στόχαστρο δεν μπαίνουν οι τενεκέδες των 16 και 17 λίτρων, αλλά τα κυκλώματα φοροδιαφυγής και νοθείας του ελαιολάδου. Το ζητούμενο είναι να προστατευθεί το εθνικό προϊόν, ώστε να αποφευχθεί το -σύνηθες- φαινόμενο να εξάγεται το λάδι, να τυποποιείται στο εξωτερικό και να «βαφτίζεται» ως τοπικό προϊόν της χώρας τυποποίησης.
Το θέμα με τη διακίνηση του χύμα λαδιού σε τενεκέδες είναι διαχρονικό και αυτό που ισχύει και ίσχυε πάντα είναι ότι όταν πωλείται υπάρχει πρόστιμο. Σύμφωνα με το σκεπτικό της κυβέρνησης, όταν κάποιος πάρει έναν τενεκέ λάδι από το χωριό να τον πάει στο παιδί του που σπουδάζει στην Αθήνα, τότε δεν υπάρχει πρόβλημα. Αν όμως κάποιος φορτώσει 10 τενεκέδες για να τους πουλήσει χωρίς παραστατικά, τότε προφανώς θα βρεθεί αντιμέτωπος με την τσιμπίδα του νόμου.
Το ερώτημα είναι γιατί το κυβερνών κόμμα ένιωσε την ανάγκη να απαντήσει στην καταγγελία της Λατινοπούλου και μάλιστα …τρεις φορές, καθώς της απάντησης του διευθυντή του Γραφείου Τύπου της ΝΔ, Νίκου Ρωμανού, ακολούθησε αυτή του κυβερνητικού εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη και του υφυπουργού Οικονομικών Χρήστου Δήμα.
Η απάντηση κρύβεται στη δύναμη των social media. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το βίντεο για τον τενεκέ λάδι στο Tik Tok της Αφροδίτης Λατινοπούλου. Ένα βίντεο που -μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές- είχε συγκεντρώσει πάνω από 130.000 likes, 6.000 σχόλια και πάνω από 32.000 προωθήσεις – κοινοποιήσεις.
Είναι γνωστό άλλωστε ότι στις μέρες μας τα likes, τα views και οι κοινοποιήσεις κάνουν τον κόσμο να γυρίζει.
Και εν τέλει σημασία δεν έχει ποιος λέει κάτι, ούτε καν τι λέει. Σημασία έχει να χρησιμοποιεί τα κατάλληλα φίλτρα και να μοιάζει πιστευτός…