Ο αν. υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ο γ.γ. Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σ. Αναγνωστόπουλος και ο διοικητής της ΔΙΜΕΑ Χ. Μελισσινός επισκέφθηκαν δύο καταστήματα των αλυσίδων super market «Lidl» και «Market In»
Δύο καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ «Lidl» και «Market In», επισκέφθηκε την Πέμπτη 19 Ιανουαρίου ο αν. υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, συνοδευόμενος από τον γ.γ. Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σωτήρη Αναγνωστόπουλο και τον διοικητή της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) Χαράλαμπο Μελισσινό, καθώς την εβδομάδα που πέρασε, καταγράφηκε η μεγαλύτερη μείωση στις τιμές των προϊόντων του «Καλαθιού του Νοικοκυριού».
Δηλώσεις
Κατά τις επισκέψεις τους, οι κ.κ. Παπαθανάσης, Αναγνωστόπουλος και Μελισσινός εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την πορεία της κυβερνητικής πρωτοβουλίας του «Καλαθιού», η οποία βρίσκεται στη 12η εβδομάδα της, δηλώνοντας τα εξής:
• Νίκος Παπαθανάσης: «Βρισκόμαστε στη 12η εβδομάδα λειτουργίας της κυβερνητικής πρωτοβουλίας «Καλάθι του Νοικοκυριού». Το Καλάθι ξεκίνησε να λειτουργεί από τις 2 Νοεμβρίου και παρατηρούμε ότι και αυτή την εβδομάδα οι τιμές έχουν παραμείνει σταθερές ή μειωμένες στο 94% των προϊόντων που περιλαμβάνονται σε αυτό. Συνολικά, η λειτουργία του Καλαθιού έχει δείξει ότι έχει συγκρατήσει τις τιμές. Από την έναρξη της λειτουργίας του μέχρι και σήμερα, η μέση αξία του Καλαθιού έχει μειωθεί κατά περίπου 20%. Ταυτόχρονα, όλο αυτό το διάστημα, η ΔΙΜΕΑ, πραγματοποιεί συνεχώς ελέγχους, και δειγματοληπτικούς και κατόπιν καταγγελιών, σε όλες τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ.
Για την προστασία των καταναλωτών λειτουργεί και η Γραμμή Καταναλωτή, το 1520 αλλά και ο νέος ιστότοπος υποβολής καταγγελιών, kataggelies.gov.gr, όπου μπορούν οι συμπολίτες μας να καταγγείλουν, είτε επώνυμα είτε ανώνυμα, οποιαδήποτε πρακτική δεν συνάδει με τις ορθές εμπορικές πρακτικές.
Να προσθέσουμε στα παραπάνω ότι η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη η οποία έχει ένα κρατικό εργαλείο, τον e-καταναλωτή, όπου οι συμπολίτες μας μπορούν καθημερινά και σε πραγματικό χρόνο να βρίσκουν τις τιμές των προϊόντων. Επίσης έχουμε θεσπίσει ένα πλαφόν στο ποσοστό κέρδους, σύμφωνο με το ποσοστό κέρδους που υπήρχε το καλοκαίρι του 2021, μια εποχή κανονικότητας, το οποίο οι εταιρείες δεν μπορούν να υπερβούν.
Συνεχίζουμε λοιπόν με μια δέσμη μέτρων να προστατεύουμε τους καταναλωτές. Σε αυτά τα μέτρα σύντομα θα προστεθεί και το market pass, το οποίο θα προσφέρει πρόσθετη στήριξη στους καταναλωτές που βρίσκονται αντιμέτωποι με αυτό το κύμα εξωγενούς ακρίβειας. Το market pass να σας θυμίσω ότι θα επιστρέφει στους συμπολίτες μας το 10% των αγορών τους».
• Σωτήρης Αναγνωστόπουλος: «Το καλάθι του νοικοκυριού τη 12η πλέον εβδομάδα έχει σταθερές, ουσιαστικά, τιμές στο μεγαλύτερο κομμάτι των προϊόντων. Αυτό από μόνο του είναι μια κατάκτηση, ειδικά σε ένα καθεστώς πολύ υψηλών πληθωριστικών πιέσεων και είναι πάρα πολύ σημαντικό για τον καταναλωτή. Άλλωστε η επιτυχία του εγχειρήματος του «Καλαθιού του νοικοκυριού» πέρα από τη διευκόλυνση που προσφέρει στους καταναλωτές, φαίνεται ότι βρίσκει μιμητές και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως στη Γαλλία. Οι εταίροι μας σκέφτονται να υιοθετήσουν το μέτρο, προσαρμοσμένο φυσικά στα δεδομένα της γαλλικής οικονομίας. Σε κάθε περίπτωση λοιπόν φαίνεται ότι αυτού του είδους οι πρωτοβουλίες, οι οποίες έχουν στην ουσία μηδενικό δημοσιονομικό κόστος, άρα και μηδενικό κόστος για τους ίδιους τους καταναλωτές, είναι πρωτοβουλίες που πρωτίστως θα πρέπει να εφαρμόζονται από τα κράτη που δέχονται ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις. Η Ελλάδα ήταν πρωτοπόρος σε αυτό, για ακόμα μια φορά στην Ευρωπαϊκή Ένωση».
• Χαράλαμπος Μελισσινός: «Ως επικεφαλής της αρμόδιας Υπηρεσίας του Υπουργείου για τους ελέγχους, θα πρέπει να αναφέρω ότι είμαστε καθημερινά έξω και ελέγχουμε τις τιμές των σούπερ μάρκετ και των λοιπών εταιρειών που εντάσσονται στη διατροφική αλυσίδα. Όπου βλέπουμε παραβάσεις επιβάλλουμε πρόστιμα. Την τελευταία περίοδο, από τους ελέγχους που πραγματοποιούμε, προκύπτει ότι τα σούπερ μάρκετ έχουν συμμορφωθεί ως προς τη σήμανση. Τα προβλήματα που παρατηρήθηκαν στην αρχή της λειτουργίας του Καλαθιού, όσον αφορά στη σήμανση και την επάρκεια έχουν εξομαλυνθεί και εντοπίζονται πλέον λίγες σχετικές παραβάσεις. Παράλληλα, μέσα από καθημερινούς ελέγχους, παρακολουθούμε και τις τιμές, για να εντοπίσουμε ενδεχόμενα φαινόμενα αισχροκέρδειας».