Νομιμοποίηση των ημιυπαίθριων χώρων των ακινήτων, που σήμερα έχουν μετατραπεί αυθαίρετα σε κατοικήσιμους χώρους, μείωση του χρόνου που απαιτείται για την ένταξη περιοχών στο σχέδιο πόλης, αλλά και κίνητρα για τη χρήση καθαρών αυτοκινήτων και για την απόσυρση παλαιών ρυπογόνων Ι.Χ. αυτοκινήτων, μελετά η κυβέρνηση, με στόχο την άμεση εφαρμογή τους τους προσεχείς μήνες. Επισήμως τα μέτρα που ρυθμίζουν πολεοδομικά ζητήματα και συμβάλουν στον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Oι προτάσεις της επιτροπής για τα πολεοδομικά θέματα αναμένεται να υποβληθούν στον κ. Σουφλιά στο τέλος Μαΐου και θα αφορούν, όπως είπε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, τους ημιυπαίθριους χώρους των οικοδομών, τις εντάξεις περιοχών στο σχέδιο πόλης που σήμερα καθυστερούν επί 12-14 χρόνια, με αποτέλεσμα να ανθεί η αυθαίρετη δόμηση, και άλλα πολεοδομικά ζητήματα που εκκρεμούν. Μάλιστα ο κ. Σουφλιάς είπε ότι το ζήτημα των εντάξεων πρέπει να λυθεί. Ο ίδιος θα ανακοινώσει μέτρα μέσα στο καλοκαίρι για το «πακέτο» των πολεοδομικών ρυθμίσεων, με επίκεντρο την επίσπευση των εντάξεων περιοχών στο σχέδιο πόλης και ρυθμίσεις για τα αυθαίρετα. Σύμφωνα με πληροφορίες, μία σκέψη για τους υφιστάμενους ημιυπαίθριους, που κλείστηκαν παράνομα, είναι να νομιμοποιηθούν με την ενεργοποίηση της μεταφοράς συντελεστή δόμησης ή με εφάπαξ πολεοδομικό πρόστιμο. Το τελευταίο θα αποφέρει σημαντικά έσοδα στα δημόσια ταμεία, αφού οι παρανόμως κλεισμένοι ημιυπαίθριοι χώροι υπολογίζονται ότι πλησιάζουν το ένα εκατομμύριο σε όλη τη χώρα. Παράλληλα, η νομιμοποίηση αυξάνει σημαντικά την αξία του ακινήτου, αφού αυξάνονται τα τετραγωνικά μέτρα του. Εκτιμάται εξάλλου ότι το μέτρο της καταβολής εφάπαξ τιμήματος για τη νομιμοποίησή τους μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τα έξοδα του προϋπολογισμού.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΤΕΕ, το 1/5 των κατοικιών που ανηγέρθησαν μετά το 1985 έχει και έναν ημιυπαίθριο χώρο, ο οποίος έχει μετατραπεί σε δωμάτιο. Εκτιμάται ότι κάθε ημιυπαίθριος χώρος έχει κατά μέσον όρο εμβαδόν 10 τ.μ., γεγονός που σημαίνει ότι το συνολικό εμβαδόν όλων των ημιυπαίθριων χώρων στην Ελλάδα φθάνει τα 10 εκατ. τ.μ.
Ακόμη, μελετάται πακέτο των μέτρων για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, στο οποίο αναμένεται να ενταχθεί και το μέτρο της απόσυρσης των παλαιών ΙΧ αυτοκινήτων, θα υποβάλει την εισήγησή της μέσα στο καλοκαίρι, βάσει της οποίας ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ θα λάβει τις τελικές αποφάσεις.
Το θέμα της απόσυρσης αφορά κατ’ αρχάς περίπου 1,5 εκατομμύριο οχήματα τα οποία κυκλοφόρησαν πριν από το 1993. Στη συνέχεια το μέτρο μπορεί να επεκταθεί στα καταλυτικά ΙΧ πρώτης γενιάς, ηλικίας άνω των 15 ετών, που ανέρχονται σε περίπου 400.000. Ως κίνητρα μελετώνται είτε η απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας για την αγορά νέου αυτοκινήτου, είτε η έκπτωση στα τέλη ταξινόμησης για την απόκτηση νέου ΙΧ για 5 με 10 χρόνια, είτε ο συνδυασμός και των δύο.