Ριζικές αλλαγές σε ό,τι αφορά τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εισηγείται με πολυνομοσχέδιο που εισηγείται το υπουργείο Παιδείας και αναμέται να ψηφιστεί από τη Βουλή τον Μάιο. Σημαντικότατες είναι οι αλλαγές που αφορούν τους εκπαιδευτικούς, καθώς θα περνούν από διετή αξιολόγηση προτού μονιμοποιηθούν.
Με τον θεσμό του «δόκιμου» εκπαιδευτικού, οι δάσκαλοι και οι καθηγητές θα ελέγχονται τα πρώτα χρόνια της θητείας τους, προτού αποκτήσουν μόνιμες θέσεις στα σχολεία τους. Ακόμη θεσπίζεται το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας, το οποίο θα είναι πλέον απαραίτητη προϋπόθεση για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών. Ήδη στην κατεύθυνση αυτή διαβιβάστηκε στα σχολεία εγκύκλιος για την αυτοαξιολόγησή τους. Το υπουργείο θεσπίζει ακόμη το κριτήριο της επιτυχίας στον ΑΣΕΠ ως κύριο προσόν για προσλήψεις στα σχολεία, αλλά και πιστοποιητικό διοικητικής επάρκειας για τα στελέχη της εκπαίδευσης με στόχο τον έλεγχο στη διοίκηση και στο εκπαιδευτικό έργο μιας σχολικής μονάδας.
Παράλληλα στο νέο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται οι διαδικασίες ελέγχου και αδειοδότησης των κολεγίων ώστε να επανασυσταθεί άμεσα η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Παιδείας και να προχωρήσει στις πρώτες άδειες σε ιδιοκτήτες κολεγίων.
Η κίνηση αυτή θα συνδυαστεί με την τυπική ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας για τα επαγγελματικά δικαιώματα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία θα προχωρήσει άμεσα μετά τη θετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Επίσης, με το νέο νομοσχέδιο θεσπίζονται οι νέες διατάξεις για τις αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα των γυμνασίων και λυκείων της χώρας (μείωση ύλης, μαθήματα επιλογής, ζώνες πολιτισμού και ολοήμερα σχολεία), η πραγματοποίηση μεταθέσεων και αποσπάσεων εκπαιδευτικών μόνο με βάση τα πραγματικά κενά των σχολείων και πραγματικές ανάγκες και αντικειμενικές διαδικασίες, καθώς και το νέο σύστημα προσλήψεων των εκπαιδευτικών.
Παράλληλα περιλαμβάνονται οι αλλαγές στον νόμο-πλαίσιο των ΑΕΙ που είχαν ζητηθεί επίμονα από τα πανεπιστήμια, αλλά καμία διάταξη για την αλλαγή των πρυτανικών εκλογών σχετικά με τη δυνατότητα εκλογής των διοικήσεών τους για δεύτερη θητεία.
Αναλυτικά οι θεματικές ενότητες του πολυνομοσχεδίου έχουν ως εξής:
- Η σχέση του εκπαιδευτικού με την εκπαίδευση επαναπροσδιορίζεται υπηρετώντας την αρχή «Πρώτα ο μαθητής»: η καθιέρωση Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής -Διδακτικής Κατάρτισης, ο θεσμός του «δόκιμου εκπαιδευτικού», η διασφάλιση αντικειμενικού και ενιαίου τρόπου επιλογής και πρόσληψης μέσω ΑΣΕΠ η πραγματοποίηση μεταθέσεων και αποσπάσεων μόνο με βάση πραγματικά κενά και πραγματικές ανάγκες και αντικειμενικές διαδικασίες, η καθιέρωση πιστοποιητικού διοικητικής επάρκειας και η θέσπιση της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής και της διοικητικής μονάδας.
- Επείγουσες βελτιωτικές παρεμβάσεις στη λειτουργία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στη μεταβατική αυτή φάση, και πριν από τη ριζική αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προωθούνται με το νομοσχέδιο, αναγκαίες επείγουσες ρυθμίσεις άμεσης εφαρμογής.
- Αναδιάρθρωση της δευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. Οικονομίες κλίμακας.
Οι προτεινόμενες διατάξεις αφορούν ρυθμίσεις για τη συγχώνευση και κατάργηση εκκλησιαστικών σχολείων καθώς και στη διευθέτηση θεμάτων της δευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης και σειράς εκκρεμοτήτων που αφορούν συνολικότερα την Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ελλάδα.
- Τέλος στο χάος της ασυμβατότητας της μεταλυκειακής εκπαίδευσης με το κοινοτικό δίκαιο. Νέο θεσμικό πλαίσιο, με εθνικό έλεγχο για την πιστοποίηση δομών.