Αυξημένη είναι η κίνηση των ταξιδιωτών στα λιμάνια της Αττικής, καθώς ξεκίνησε το μεγαλύτερο μέρος των αδειών του φετινού καλοκαιριού. Ήδη η Αθήνα είναι πιο άδεια, καθώς, περισσότεροι από 130.000 επιβάτες έχουν αναχωρήσει για τα νησιά του Αιγαίου μέσα σε μία εβδομάδα, ενώ η ακτοπλοϊκή κίνηση αναμένεται να κορυφωθεί τις επόμενες 10 μέρες όπου το σύνολο των καραβιών θα αναχωρεί με 90% και μερικές φορές 100% πληρότητα.
Από τη Δευτέρα μέχρι και την Πέμπτη πραγματοποιήθηκαν από τον Πειραιά 94 δρομολόγια πλοίων με 78.627 να φτάνουν στους προορισμούς τους, όπως τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου, τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και την Κρήτη. Η έξοδος των εκδρομέων του Ιουλίου συνεχίζεται και το Σάββατο με περισσότερα από 47 δρομολόγια να είναι προγραμματισμένο να αναχωρήσουν από Πειραιά, Ραφήνα και Λαύριο. Συγκεκριμένα σήμερα από τον Πειραιά θα αναχωρήσουν 27 πλοία, από τη Ραφήνα 14 και από το Λαύριο 6.
Τα δικαιώματα που έχετε όταν ταξιδεύετε
Η ΕΚΠΟΙΖΩ υπενθυμίζει στους καταναλωτές τα βασικά δικαιώματά όταν ταξιδεύουμε.
Ταξιδεύοντας με αεροπλάνο
1. Άρνησης επιβίβασης (λόγω υπεράριθμων κρατήσεων, αλλαγής αεροσκάφους και αντικατάστασης με μικρότερο)
Δικαιούστε αποζημίωση:
-250 ευρώ για αποστάσεις έως 1.500 χλμ
-400 ευρώ για αποστάσεις έως 3.500 χλμ εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης
-600 ευρώ για αποστάσεις πάνω από 3.500 χλμ για όλες τις άλλες πτήσεις
Επίσης δικαιούστε:
-Επιλογής μεταξύ επιστροφής της τιμής του εισιτηρίου και εναλλακτικής πτήσης
-Επιπλέον κάλυψη εξόδων διατροφής, διαμονής και μεταφοράς μεταξύ αεροδρομίου και καταλύματος
Ακύρωσης της πτήσης με ευθύνη της αεροπορικής εταιρίας
Προσοχή! Σε περίπτωση ακύρωσης λόγω έκτακτων συνθηκών (δυσμενείς καιρικές συνθήκες, απεργία εργαζόμενων κτλ), μπορεί να μην δικαιούστε αποζημίωση, αλλά ο αερομεταφορέας οφείλει να σας παράσχει τη δυνατότητα να επιλέξετε:
-να σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου (ολόκληρο ή μόνο του μέρους που δεν χρησιμοποιήσατε)
-να μεταφερθείτε στον τελικό προορισμό σας με άλλη πτήση το συντομότερο δυνατό
-να κάνετε εκ νέου κράτηση για μεταγενέστερη ημερομηνία της επιλογής σας (εφόσον υπάρχουν θέσεις).
Ακόμη όμως και σε έκτακτες συνθήκες, οι αερομεταφορείς υποχρεούνται να σας παρέχουν βοήθεια, όση ώρα περιμένετε για να επιβιβαστείτε σε άλλη πτήση.
Καθυστέρησης πτήσης περισσότερο:
-των 2 ωρών για όλες τις πτήσεις μέχρι 1.500 χλμ
-των 3 ωρών για πτήσεις εντός Ε.Ε. άνω των 1.500 χλμ και μέχρι 3.500 χλμ για όλους τους προορισμούς
-των 4 ωρών για όλες τις άλλες πτήσεις
…τότε έχετε δικαίωμα:
-Διαμονής σε ξενοδοχείο (διανυκτέρευση) και μεταφοράς από και προς το αεροδρόμιο
-Δωρεάν γεύματα και αναψυκτικά
Σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης, δηλαδή αν η πτήση σας καθυστερήσει 5 ή περισσότερες ώρες,δικαιούστε επίσης επιστροφή των χρημάτων σας για το εισιτήριο και αεροπορική μεταφορά στον τόπο από τον οποίο είχατε, αρχικά, ξεκινήσει το ταξίδι σας.
Αν φθάσετε στον τελικό προορισμό σας με καθυστέρηση τριών ή περισσοτέρων ωρών, δικαιούσθε αποζημίωση ίση με εκείνη που χορηγείται στην περίπτωση ματαίωσης της πτήσης σας, εκτός αν η αεροπορική εταιρεία είναι σε θέση να αποδείξει ότι η καθυστέρηση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις.
Απώλειας, καταστροφής ή καθυστέρησης αποσκευών
Σε περίπτωση καταστροφής ή απώλειας των αποσκευών η ευθύνη του αερομεταφορέα περιορίζεται στα 1.000 Ειδικά Τραβηχτικά Δικαιώματα (SDR -Special Drawing Rights), περίπου στα 1.230 ευρώ.
Προσοχή!
-Σε περίπτωση καθυστέρησης παράδοσης αποσκευών, ο επιβάτης οφείλει να υποβάλλει έγγραφη διαμαρτυρία το αργότερο εντός είκοσι μίας (21) ημερών από την ημερομηνία που παρέλαβε τις αποσκευές
-Σε περίπτωση ζημιάς αποσκευών, η προθεσμία έγγραφης διαμαρτυρίας του επιβάτη είναι έως και επτά (7) ημέρες από την επιστροφή τους.
-Αν το περιεχόμενο των αποσκευών σας είναι μεγάλης αξίας, δηλώστε το πριν ταξιδέψετε και ασφαλίστε το! Θα αποζημιωθείτε για ότι δηλώσετε.
Διαφάνεια τιμών κατά την ηλεκτρονική κράτηση
Στο εισιτήριο πρέπει, από την αρχή να εμφανίζεται η ανάλυση μεταξύ ναύλου, φόρων, χρεώσεων αεροδρομίου και, τέλος, όλων των υπόλοιπων χρεώσεων, πρόσθετων επιβαρύνσεων και τελών για να μπορεί να συγκρίνει ο καταναλωτής τις τιμές μεταξύ των εταιρειών και να κάνει τη σωστή επιλογή. Τυχόν προαιρετικά επιπλέον ποσά πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια και να επισημαίνεται ο προαιρετικός χαρακτήρας τους.
Άτομα με αναπηρία και άτομα με μειωμένη κινητικότητα
Τα άτομα με αναπηρίες ή/και μειωμένη κινητικότητα εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα. Δικαιούνται, επίσης, παροχής βοήθειας (χωρίς επιβάρυνση χορηγούνται αναπηρικές πολυθρόνες) στα αεροδρόμια κατά την αναχώρηση, κατά την άφιξη και κατά τη διαμετακόμιση καθώς και εντός του αεροπλάνου Προς διευκόλυνση της παροχής βοήθειας, συνιστάται να ενημερώνετε εκ των προτέρων σχετικά με τις ανάγκες σας.
Μεταφορά ζώων
Ως υπήκοος χώρας της ΕΕ, μπορείτε να ταξιδεύετε ελεύθερα με τον σκύλο ή τη γάτα σας, εφόσον το ζωάκι σας διαθέτει ευρωπαϊκό διαβατήριο για ζώα συντροφιάς. Το διαβατήριο αυτό εκδίδεται από οποιονδήποτε εξουσιοδοτημένο κτηνίατρο και πρέπει να περιέχει κατάλληλα στοιχεία για αντιλυσσικό εμβολιασμό. Το ζωάκι σας χρειάζεται ηλεκτρονικό μικροτσίπ ή ευανάγνωστο τατουάζ που να έχει γίνει πριν από τις 3 Ιουλίου 2011 με τον ίδιο κωδικό που έχει δηλωθεί στο διαβατήριο.
Τι πρέπει να κάνετε για να λάβετε επιστροφή χρημάτων ή αποζημίωση
Να υποβάλετε το έντυπο καταγγελίας ΕΕ για τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών στον αερομεταφορέα σας και να βεβαιωθείτε ότι κρατήσατε αντίγραφο.
Ταξίδι με τρένο
Τι πρέπει να γνωρίζουμε όταν ταξιδεύουμε με τρένο;
Καθυστέρηση
Αν σας πουν ότι θα φτάσετε στον προορισμό σας με καθυστέρηση τουλάχιστον 1 ώρας έχετε τα εξής δικαιώματα: Ή ακύρωση του ταξιδιού και επιστροφή του αντιτίμου (ολόκληρου ή για τη διαδρομή που δεν έγινε). Ενδεχομένως να δικαιούστε δωρεάν ταξίδι επιστροφής στο σημείο αναχώρησής σας. Ή προώθηση στον τελικό προορισμό το ταχύτερο δυνατό, ακόμα και με εναλλακτικό μέσο μεταφοράς, εάν το τρένο είναι ακινητοποιημένο ή δεν λειτουργεί.
Επιπλέον πρέπει,
-να σας προσφερθούν γεύματα και αναψυκτικά (ανάλογα με το χρόνο αναμονής) και να σας προσφερθεί κατάλυμα σε περίπτωση που χρειάζεται να διανυκτερεύσετε.
Αν αποφασίσετε να συνεχίσετε το ταξίδι σας ή να προωθηθείτε στον προορισμό σας με εναλλακτικό μέσο μεταφοράς, δικαιούστε αποζημίωση ίση με :
-25% του αντιτίμου του εισιτηρίου, αν το τρένο καθυστερήσει από 1-2 ώρες.
-50% του αντιτίμου του εισιτηρίου, αν το τρένο καθυστερήσει πάνω από 2 ώρες.
Απώλεια /Φθορά αποσκευών
-Αν οι αποσκευές χαθούν ή φθαρούν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού δικαιούστε αποζημίωση:
-έως 1.300 ευρώ ανά αποσκευή, αν μπορείτε να αποδείξετε την αξία της.
-330,00 ευρώ σε κάθε άλλη περίπτωση
Κατοικίδια
Τα κατοικίδια επιτρέπονται στα τρένα αρκεί να συνοδεύονται από τον ιδιοκτήτη τους με ενημερωμένο το βιβλιάριο υγείας τους. Τα μικρόσωμα μεταφέρονται στο ειδικό κλουβί μεταφοράς και τα μεγαλόσωμα με φίμωτρο και λουρί δίπλα στον ιδιοκτήτη τους. Τα μικρόσωμα ζώα μεταφέρονται σε ασφαλές κλουβί μεταφοράς με μέγιστη διάσταση 50Χ40Χ70 εκ για τις αμαξοστοιχίες ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Δεν απαιτείται εισιτήριο. Αν θεωρείτε ότι τα δικαιώματά σας δεν έγιναν σεβαστά μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στην σιδηροδρομική εταιρεία, η οποία πρέπει να σας απαντήσει εντός ενός μηνός.
Ταξίδι με πλοίο
Καθυστέρηση
Σε περίπτωση καθυστέρησης αναχώρησης του πλοίου για πάνω από 90 λεπτά από την προγραμματισμένη ώρα, λόγω ευθύνης της εταιρείας, τότε ο καταναλωτής δικαιούται:
-Να μην ταξιδέψει με αυτό το πλοίο και να του επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου, τόσο του επιβάτη όσο και του οχήματος εάν υπάρχει ή
-Να του παρασχεθεί δωρεάν διατροφή και διαμονή μέχρι να αναχωρήσει το πλοίο.
-Αποζημίωση 25%-50% επί της τιμής του εισιτηρίου ανάλογα με το χρόνο καθυστέρησης.
-Αποζημίωση διπλάσια της τιμής εισιτηρίου επιβάτη/οχήματος καθώς, εάν με υπαιτιότητα της εταιρείας δεν φτάσετε στον προορισμό σας εντός 24 ωρών από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης.
Καθυστέρηση κατά την διάρκεια του ταξιδιού
Εάν, λόγω βλάβης/ζημιάς του πλοίου ή ευθύνης της εταιρείας έχετε καθυστέρηση κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, δικαιούται:
-Να διακόψετε το ταξίδι και να επιστραφεί η τιμή του εισιτηρίου που αναλογεί για το υπόλοιπο της διαδρομής ή
-Να συνεχίσει το ταξίδι και να λάβει αποζημίωση 25%-50% επί της τιμής του εισιτηρίου ανάλογα με το χρόνο καθυστέρησης.
Δύο περιπτώσεις ακύρωσης δρομολογίου:
Με υπαιτιότητα της εταιρείας
Εάν ακυρωθεί το δρομολόγιο σας από την εταιρεία, τότε δικαιούνται αποζημίωση ή άλλες αντίστοιχες παροχές εφόσον:
-Δεν ενημερώθηκε ο καταναλωτής 1 εβδομάδα πριν από την προγραμματισμένη αναχώρηση του ακυρωθέντος δρομολογίου ή
-Δεν ενημερώθηκε τουλάχιστον 12 ώρες πριν από την προγραμματισμένη αναχώρηση και δεν προωθήθηκε με άλλο μέσο στον προορισμό του εντός 12 ωρών από την προγραμματισμένη αναχώρηση του ακυρωθέντος δρομολογίου.
Λόγω βλάβης ή ζημίας του πλοίου
Εάν ακυρωθεί το δρομολόγιο λόγω βλάβης του πλοίου, δικαιούται:
α. Εάν ενημερωθεί ο καταναλωτής εγκαίρως και εφόσον συμφωνήσει να πάει στον προορισμό του με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας εντός 24 ωρών ή
β. Να υπαναχωρήσει και να επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου ή
γ. Εφόσον δεν επιλέξει να πάει στον προορισμό του ή δεν υπαναχωρήσει, δικαιούται δωρεάν διατροφή και διαμονή στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, εφόσον είναι αναγκαία η διανυκτέρευση.
Χρηματική αποζημίωση διπλάσια της τιμής του εισιτηρίου εφόσον με ευθύνη της εταιρείας δεν πήγατε στον προορισμό σας εντός 24 ωρών.
Όταν ο επιβάτης δεν παίρνει τη θέση ή την καμπίνα που δικαιούται (και αναγράφεται στο εισιτήριο)
Ο καταναλωτής έρχεται άμεσα σε επικοινωνία με την εταιρεία για να δηλώσει την αλλαγή της θέσεως/ καμπίνας και αιτείται άμεσα τη διόρθωση του λάθους.
Σε περίπτωση που αρνηθεί η εταιρεία την αποκατάσταση της βλάβης του, ο καταναλωτής δικαιούται να υπαναχωρήσει και να λάβει το αντίτιμο του εισιτηρίου /και οχήματος που έχει καταβάλει.
Εάν ο επιβάτης διαπιστώσει ότι το πλοίο αναχωρεί υπεράριθμο
Δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη πρόβλεψη, αλλά σε κάθε περίπτωση οι καταναλωτές θα πρέπει να καταγγέλλουν οιαδήποτε παρανομία υποπέσει στην αντίληψή τους και να αιτούνται την αποκατάσταση τους μέσω μερικής αποζημίωσης επί του ύψους του αντιτίμου του εισιτηρίου ή εναλλακτικά παροχές που θα συμφωνήσουμε με την εταιρεία ( π.χ. ανοιχτό εισιτήριο κ.τλ.)
Για περισσότερες πληροφορίες μπείτε ΕΔΩ.