Παραδόθηκαν στους τρεις προεπιλεγέντες αναδόχους, κατά το α′ στάδιο του διαγωνισμού, τα συμβατικά στοιχεία (τεύχη και σχέδια) για το α′ τμήμα της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας από το Άλσος Βεΐκου μέχρι του Γουδή, μήκους 12,8 χιλιομέτρων που θα περιλαμβάνει 15 σταθμούς.
Πρόκειται για τις κοινοπραξίες
ΤΕΡΝΑ ΑΕ- VINCI-SIEMENS AG “TVS”
J+P ΑΒΑΞ ΑΕ- GHELLA SpA -ALSTOM TRANSPORT S.A.
ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA.
Οι υποψήφιοι ανάδοχοι καλούνται να υποβάλουν τις τεχνικές και οικονομικές προσφορές τους έως τη Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2018. Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης ανέρχεται σε 1.510.000.000 ευρώ και η προβλεπόμενη διάρκεια υλοποίησης του έργου ανέρχεται σε 8 χρόνια.
Όπως τονίζει σε ανακοίνωσή της η Αττικό Μετρό, η εξέλιξη αυτή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην πορεία υλοποίησης του μεγαλύτερου έργου υποδομής, το οποίο θα συμβάλει καταλυτικά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών της Αττικής.
Σύμφωνα με το ενημερωτικό σημείωμα το α′ τμήμα της Γραμμής 4 «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», το οποίο προγραμματίζεται να υλοποιηθεί με την παρούσα δημοπράτηση, έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του Λεκανοπεδίου, του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός). Ταυτόχρονα, θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, στην εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως νοσοκομεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα κλπ., καθώς και στην αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων γραμμών μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός.
Η χάραξή του εκτείνεται από την περιοχή του Άλσους Βεΐκου στο Γαλάτσι μέχρι του Γουδή και το Φρέαρ TBM Κατεχάκη και υπάγεται στα διοικητικά όρια των δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου. Έχει μήκος περίπου 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει:
– 15 νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή.
– 9 ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα.
– Σήραγγα υπόγειας διάνοιξης διατομής διπλής τροχιάς που θα διανοιχτεί με τουλάχιστον δύο μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων ολομέτωπης κοπής (ΤΒΜ) μήκους περί τα 12km.
– Σήραγγες υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα διπλής τροχιάς, τριπλής τροχιάς & διακλαδώσεων.
– Σήραγγες μονής τροχιάς (STT) υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα μήκους 850,0 μ περίπου.
– Δύο επίσταθμους της γραμμής, πριν το σταθμό Άλσος Βεΐκου (κάτω από την Λεωφ. Βεϊκου) και μετά τον σταθμό Γουδή (κάτω από τη Λεωφ. Κατεχάκη).
– Ένα νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) για τη γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης και του ελέγχου λειτουργίας των γραμμών 1, 2, 3, αλλά και μελλοντικών αυτόματων νέων γραμμών, καθώς και του Τραμ. Το νέο ΚΕΛ θα χωροθετηθεί εντός των ορίων του αμαξοστασίου Σεπολίων.
– Ένα νέο κτίριο συντήρησης και επισκευών των νέων συρμών σε διαθέσιμο χώρο εντός των ορίων του Αμαξοστασίου Σεπολίων.
Το έργο, επίσης, περιλαμβάνει το απαιτούμενο τροχαίο υλικό (20 αυτόματα τραίνα χωρίς οδηγό), καθώς και όλα τα απαιτούμενα ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα για τη λειτουργία της Γραμμής
Κριτήριο ανάθεσης της Σύμβασης είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής, σύμφωνα με το άρθρο 311 του N. 4412/16.
Αντικείμενο της σύμβασης
Αντικείμενο της σύμβασης είναι η εκπόνηση της οριστικής μελέτης και της μελέτης εφαρμογής, η κατασκευή των έργων πολιτικού μηχανικού, η προμήθεια, η εγκατάσταση, οι δοκιμές και η θέση σε λειτουργία του ηλεκτρομηχανολογικού και σιδηροδρομικού εξοπλισμού, η συντήρηση του Έργου, η εκπαίδευση του προσωπικού και η προμήθεια των ανταλλακτικών της Γραμμής 4 του Μετρό, Τμήμα Α΄ «Άλσος Βεΐκου – Γουδή».
Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται ενδεικτικά και όχι περιοριστικά:
– Το σύνολο των οριστικών μελετών, των μελετών εφαρμογής και των λοιπών απαιτούμενων μελετών.
– Πρόσθετες έρευνες (Συμπληρωματική Έρευνα Υπεδάφους (ΣΕΥ).
– Όλες τις τοπογραφικές μελέτες και εργασίες που απαιτούνται για τις ανάγκες κατασκευής του Έργου.
– Αξιολόγηση και διαχείριση κινδύνων
– Κυκλοφοριακές παρακάμψεις.
– Διευθέτηση εργοταξιακών χώρων – εργοταξιακές εγκαταστάσεις.
– Γεωμηχανική και Δομητική Παρακολούθηση (ΓΔΠ) των κατασκευών του Έργου, της ζώνης επιρροής του και των κτιρίων και κατασκευών εντός αυτής.
– Ηλεκτρονική διαχείριση εγγράφων με κατάλληλο Σύστημα Ηλεκτρονικής Διαχείρισης εγγράφων (ΣΗΔΕ).
– Εφαρμογή του συστήματος ΒΙΜ (Μοντελοποίηση Κατασκευαστικών Πληροφοριών) στις μελέτες.
– Προσωρινές και μόνιμες κατασκευές για τα έργα Πολιτικού Μηχανικού στους σταθμούς, στις σήραγγες, στα φρέατα και στα κτίρια του Αμαξοστασίου Σεπολίων.
– Εργασίες βελτίωσης εδαφών και ενίσχυσης των μέτρων άμεσης υποστήριξης των σηράγγων, κλπ, όπως και όπου απαιτείται.
– Εργασίες εφαρμογής προληπτικών, προστατευτικών ή ακόμα και μέτρων επισκευών όλων των κτηρίων και άλλων υποδομών και κατασκευών λόγω της κατασκευής του Έργου.
– Αρχιτεκτονικά τελειώματα στους σταθμούς, τα φρέατα και τα κτίρια του Αμαξοστασίου Σεπολίων.
– Μόνιμες συνδέσεις κατασκευών με τα δίκτυα Ο.Κ.Ω.
– Εργασίες αποκατάστασης περιβάλλοντος χώρου σταθμών, φρεάτων, κτιρίων, και λοιπών χώρων στους οποίους έχουν γίνει επεμβάσεις για το Έργο της Γραμμής 4 του Μετρό.
– Προμήθεια και εγκατάσταση των απαιτούμενων Η/Μ και Σιδηροδρομικών συστημάτων.
– Προμήθεια, δοκιμές και θέση σε λειτουργία του απαιτούμενου τροχαίου υλικού.
– Δοκιμές και θέση σε λειτουργία των Η/Μ και Σιδηροδρομικών συστημάτων.
– Οργάνωση και παροχή συντήρησης του Έργου.
– Εκπαίδευση του προσωπικού λειτουργίας και συντήρησης.
– Προμήθεια των απαιτούμενων ανταλλακτικών του Έργου.
Οι επεκτάσεις
Σε εξέλιξη βρίσκεται ο σχεδιασμός της Αττικό Μετρό για τις επεκτάσεις τη γραμμής. Συγκεκριμένα, αναμένονται 5 επεκτάσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα πως κάθε επέκταση θα γίνει αντικείμενο ξεχωριστού διαγωνισμού. Στο παρελθόν, ο Χ. Σπίρτζης έχει αναφέρει πως θα ήθελε όλες οι επεκτάσεις να δημοπρατηθούν μαζί. Σε αυτή την περίπτωση, θα μιλάμε σίγουρα για το μεγαλύτερο έργο Μετρό που έχει γίνει στη χώρα.
Συγκεκριμένα, μετά την κατασκευή του τμήματος Α’ της Γραμμής 4 (Άλσος Βεΐκου – Γουδή) μήκους 12,8 χλμ. με 15 σταθμούς, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τις εξής επεκτάσεις:
Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ. και 8 σταθμούς). Ήδη από την α’ φάση, η γραμμή μετά το Γουδί θα φτάνει ως το σημερινό σταθμό Κατεχάκη της Γραμμής 3 όπου όμως δεν θα κατασκευαστεί σταθμός ανταπόκρισης σε αυτή φάση αλλά την επόμενη. Στη συνέχεια, δια μέσου της λεωφόρου Κηφισίας η γραμμή θα ανέβει ως το Μαρούσι (δαχτυλίδι Αττικής Οδού) και θα καταλήγει στο σημερινό σταθμό Μαρούσι της Γραμμής 1.
Σταθμοί: Κατεχάκη (ανταπόκριση με τη γραμμή 3), Φάρος, Φιλοθέη, Σίδερα, Ολυμπιακό Στάδιο, Παράδεισος (πιθανή ανταπόκριση με το σταθμό Κηφισίας του Προαστιακού), ΟΤΕ, Μαρούσι (ανταπόκριση με τη Γραμμή 1).
Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (μήκους 3,6 χλμ. και 3 σταθμούς). Μεταξύ των σταθμών Ευαγγελισμός και Καισαριανή του Τμήματος Α, θα υπάρχει διπλή διακλάδωση (δύο σήραγγες μονής τροχιάς) μέσω των οποίων οι συρμοί θα κινούνται προς Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολη. Ο κλάδος αυτός της γραμμής 4 θα αποτελέσει τμήμα της μελλοντικής Γραμμής 5 του Μετρό, η οποία θα μοιράζεται ένα κοινό τμήμα με τη Γραμμή 4 (Ακαδημία – Ευαγγελισμός).
Σταθμοί: Παγκράτι, Βύρωνας, Άνω Ηλιούπολη
Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου – Περισσός (μήκους 3,0 χλμ και 2 σταθμούς). Πρόκειται για μια μικρή επέκταση η οποία θα συνδέσει τη γραμμή με τον Περισσό και τον ομώνυμο σταθμό της Γραμμής 1, ο οποίος θα γίνει σταθμός ανταπόκρισης.
Σταθμοί: Νέα Ιωνία (δεν πρόκειται για το σημερινό σταθμό του ΗΣΑΠ, ελπίζουμε να είναι προσωρινή ονομασία), Περισσός (ανταπόκριση με τη γραμμή 1)
Τμήμα Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ. και 3 σταθμούς). Μετά το Μαρούσι, η γραμμή θα κινηθεί προς Πεύκη και Λυκόβρυση, καταλήγοντας στην Εθνική Οδό, στο ύψος της Κηφισιάς. Αν μέχρι τότε δεν υπάρξει κάποια μεταβολή στο σχεδιασμό, στην περιοχή της Λυκόβρυσης αναμένεται να κατασκευαστεί και αμαξοστάσιο για τη Γραμμή 4.
Σταθμοί: Πεύκη, Λυκόβρυση, Εθνική Οδός
Νέο τμήμα ΣΤ: Περισσός – Πετρούπολη (άγνωστου μήκους με 4 σταθμούς). Η επέκταση της Γραμμής 4 στην δυτική Αθήνα προβλεπόταν ήδη από το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής, αλλά και από το σχέδιο ανάπτυξης μελλοντικών γραμμών Μετρό που είχε καταρτιστεί επί υπουργίας Σουφλιά. Στους χάρτες της Αττικό Μετρό όμως αποτυπώθηκε μόλις τον φετινό Ιούνιο. Η επέκταση αυτή θα μεγιστοποιήσει τη συνδεσιμότητα της γραμμής καθώς θα υπάρξει ανταπόκριση με τη (μελλοντική επέκταση της) Γραμμή 2 και τον Προαστιακό. Επίσης, θα εξυπηρετηθεί το νέο γήπεδο της ΑΕΚ στη Νέα Φιλαδέλφεια.
Σταθμοί: Νέα Φιλαδέλφεια, Πύργος Βασιλίσσης (ανταπόκριση με τον Προαστιακό), Ίλιον(ανταπόκριση με τη Γραμμή 2), Πετρούπολη
Πριν τις επεκτάσεις τις Γραμμής 4, θα προηγηθεί μία άλλη κατασκευή έργου μέσου σταθερής τροχιάς μέσω ιδιωτικής επένδυσης (η πρώτη φορά που αυτό θα συμβεί στην Ελλάδα). Πρόκειται για την επέκταση του Τραμ στο Ελληνικό, η οποία πρόκειται να γίνει από τους επενδυτές του Ελληνικού, με άγνωστο κατά πόσο θα υπάρχει συμμετοχή της Αττικό Μετρό στα έργα. Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα του επενδυτή, τα έργα του Τραμ πρόκειται να ξεκινήσουν 2,5 χρόνια μετά την έναρξη όλων των εργασιών (σίγουρα δηλαδή μετά το 2020), και θα ολοκληρωθούν στα τέλη της 4ης χρονιάς, θα διαρκέσουν δηλαδή ενάμιση χρόνο.
Πέρα από τη Γραμμή 4, σε εξέλιξη εδώ και χρόνια βρίσκονται οι μελέτες για την επέκταση της Γραμμής 2 στα δυτικά (Ανθούπολη – Άγιος Νικόλαος με τρεις σταθμούς), αν και προς το παρόν δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση της.