Ένα καινοτόμο άνοιγμα στην τοπική κοινωνία και στη γνωριμία των μαθητών με το θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πραγματοποίησε το 1ο Γυμνάσιο Νέου Ψυχικού, που σε συνεργασία με το Δήμο Φιλοθέης – Ψυχικού υλοποίησε το σχέδιο δράσης με τίτλο: «Προσομοίωση μιας σύγχρονης πολιτικής πραγματικότητας».
Η δράση περιλαμβάνεται στο πλαίσιο των δράσεων του σχολείου, που εντάσσονται στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, στον άξονα «Σχολείο και Κοινότητα» και λειτούργησε ως μια καλή πρακτική με θετικό αποτύπωμα στη μαθητική και την τοπική κοινότητα.
Οι μαθητές γνώρισαν με βιωματικό τρόπο τη διαδικασία της ενασχόλησης με τα κοινά, τον τρόπο λειτουργίας των παρατάξεων, τη διεξαγωγή της εκλογικής διαδικασίας, ενώ η δράση κορυφώθηκε με την παρουσία τους στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου της πόλης, όπου κάθισαν στα έδρανα και πραγματοποίησαν μια συνεδρίαση του σώματος και συζήτηση πάνω στα θέματα που τους προβληματίζουν.
Σύμφωνα με την ενημέρωση, τη δράση συντόνισε η εκπαιδευτικός Ιωάννα-Δόξα Μοσχάκη σε συνεργασία με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα μέλη της ομάδας δράσης, τον Υποδιευθυντή του Σχολείου, Νικόλαο Μπέσα και την εκπαιδευτικό Ιόλη Λειβαδά. Στην υλοποίηση της δράσης βοήθησε ο συνδυασμός της θεωρητικής γνώσης σε ώρες μαθήματος και η πληροφόρηση που παρείχαν στους εκπαιδευτικούς και τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα ο δήμαρχος της πόλης, Χαράλαμπος Μπονάτσος, η πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Κατερίνα Αλεξοπούλου, η πρόεδρος της Δευτεροβάθμιας Σχολικής Επιτροπής, Αθηνά Χανακούλα, καθώς και οι βιωματικές δραστηριότητες που προσέφερε στον χώρο του σχολείου, κατά τη μαθητική προεκλογική αναμέτρηση και στις εκλογές, η Δημοτική Σύμβουλος/ Εκπαιδευτικός, Χρυσάνθη Βαβέτση.
Η υλοποίηση της δράσης
Η εν λόγω δράση βασίζεται θεματικά στο Πρόγραμμα Σπουδών της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής της Γ΄ τάξης Γυμνασίου και συγκεκριμένα στην ενότητα ΙI: «Το άτομο και η πολιτεία». Αφορμή για την υλοποίηση αυτής της βιωματικής δράσης αποτέλεσαν οι αυτοδιοικητικές εκλογές στην αρχή της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, τον Οκτώβριο 2023. Σκοπός της βιωματικής δράσης και της προετοιμασίας που προηγήθηκε, ήταν η γνωριμία και η εξοικείωση των μαθητών/τριών με τη λειτουργία των αυτοδιοικητικών θεσμών και η πολιτική τους ενεργοποίηση σε θέματα τοπικής κοινωνίας. Μέσα από τη δράση οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να διερευνήσουν, να γνωρίσουν και να συνδέσουν με παιχνίδια ρόλων τη θεωρία με τη σύγχρονη πολιτική πραγματικότητα, με απώτερο στόχο την ενεργοποίηση και την ενασχόληση των μαθητών/τριών με τα κοινά μέσω της προετοιμασίας ενός σύγχρονου Δημοτικού Συμβουλίου.
Η εν λόγω δράση περιλάμβανε δύο φάσεις. Κατά την 1η φάση οι μαθητές/τριες εργάστηκαν στο σχολείο και μελέτησαν στην τάξη με την καθηγήτριά τους τη λειτουργία των θεσμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενημερώθηκαν για τη δράση και τους ανατέθηκαν ρόλοι (Δήμαρχος, αντιδήμαρχος κτλ). Κατά τη δεύτερη φάση, οι μαθητές/τριες επισκέφθηκαν το Δημαρχείο Φιλοθέης Ψυχικού και πραγματοποίησαν την προσομοίωση Δημοτικού Συμβουλίου. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 14 Μαρτίου 2024, την ημέρα επίσκεψης στο Δημαρχείο, οι μαθητές/τριες έτυχαν θερμής υποδοχής από τον δήμαρχο Φιλοθέης – Ψυχικού Χαράλαμπο Μπονάτσο, την πρόεδρο του ΔΣ, Κατερίνα Αλεξοπούλου, την αντιδήμαρχο Παιδείας, Εβελίνα Παλτζόγλου Εβελίνα, τη δημοτική σύμβουλο Χρυσάνθη Βαβέτση, τον πρόεδρο Πρωτοβάθμιας Σχολικής Επιτροπής, τον Γραμματέα και συνεργάτες του Δημάρχου. Αρχικά, τα παιδιά με πληθώρα ερωτήσεων προς τους εκπροσώπους του Δήμου έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για θέματα που αφορούν τον Δήμο και στη συνέχεια προχώρησαν στην υλοποίηση της δράσης, δηλαδή στην προσομοίωση Δημοτικού Συμβουλίου. Οι μαθητές/τριες ανταποκρίθηκαν με μεγάλη επιτυχία στους ρόλους που είχαν αναλάβει να υποδυθούν ως μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου.
Το Δημοτικό Συμβούλιο των μαθητών/τριών διάρκειας δύο ωρών διεξήχθη ομαλά, σύμφωνα με τη νόμιμη διαδικασία και τηρήθηκαν τα πρακτικά. Τα θέματα της ημερησίας διάταξης αφορούσαν την καθημερινότητα των πολιτών σε σχέση με το περιβάλλον, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, θέματα χώρων αθλητισμού, ασφαλούς μετακίνησης των πολιτών, εθελοντισμού κ.α.
Η εν λόγω δράση αποτέλεσε, κατά γενική ομολογία, μια εξαιρετική εμπειρία για τους συμμετέχοντες/ουσες που κινητοποίησε συναισθηματικά και πνευματικά τα παιδιά και τους έδωσε τη δυνατότητα να κατανοήσουν βιωματικά την έννοια του ενεργού πολίτη και της εμπλοκής του στα κοινά. Παράλληλα, η εμπειρία αυτή έδωσε μεγάλη χαρά και ικανοποίηση στα παιδιά και άνοιξε το σχολείο στην κοινωνία. Η δράση ολοκληρώθηκε με την ευχή όλων η προσομοίωση του δημοτικού συμβουλίου από τους/τις μαθητές/τριες να γίνει θεσμός.
Χρυσάνθη Βαβέτση: «Τα πρώτα βήματα ως ενεργοί πολίτες»
Ως μια πρωτόγνωρη εμπειρία που έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να γνωρίσουν από κοντά τη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να πάρουν μια πρώτη γνώση ως ενεργοί πολίτες, χαρακτήρισε την υλοποίηση της δράσης η εκπαιδευτικός και δημοτική σύμβουλος Φιλοθέης – Ψυχικού, Χρυσάνθη Βαβέτση.
Μιλώντας στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ μίλησε για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν, αλλά και τη συνολική απήχηση που είχε σε μαθητές και εκπαιδευτικούς το καινοτόμο αυτό πρόγραμμα. «Ήταν μια πάρα πολύ ενδιαφέρουσα διαδικασία για όλους. Ένα πολύ οργανωμένο, καινοτόμο πρόγραμμα, το οποίο τα παιδιά χάρηκαν πολύ και τους έμεινε μια πολύ καλή αίσθηση. Σκοπός είναι να ενεργοποιηθούν τα δημοτικά συμβούλια σε συνεργασία με τα σχολεία και προς αυτή την κατεύθυνση θα κάνουμε μια σχετική συζήτηση με τον αντιδήμαρχο Νεολαίας, Γιάννη Δελακουρίδη. Πιστεύω ότι θα υπάρξει συνέχεια», ανέφερε αρχικά η κα Βαβέτση και παρουσίασε το πώς τα παιδιά εισέπραξαν την εικόνα μιας άτυπης συμμετοχής τους στα κοινά.
«Μέχρι σήμερα δεν είχαν εικόνα, υπήρχε αρκετή άγνοια για τους θεσμούς και το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Όμως, κατά τη διαδικασία, ενημερώθηκαν και μπήκαν στο ρόλο της δημιουργίας των παρατάξεων, παρουσίασαν το όραμά τους και πήραν πιο προσωπικά βιωματικά. Οποιαδήποτε… αναστάτωση ενδεχομένως είχαν στην αρχή, ξεπεράστηκε και το πήραν σοβαρά. Έκαναν με πολλή σοβαρότητα τις εκλογές, βγάζοντας, μάλιστα, γυναίκα δήμαρχο, μια κίνηση που ήταν επίσης πολύ όμορφη, όσοι ανέλαβαν ρόλους ως αντιδήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι έδειξαν εντυπωσιακή ωριμότητα. Αποδείχθηκε ότι χρειάζονταν ένα πρότυπο, να μπουν στο ρόλο, να κάνουν τη σύνδεση με την κοινωνία και να δείξουν ότι είναι ενεργοί πολίτες. Ήταν πάρα πολύ όμορφο! Είναι η πρώτη φορά δεν έχει ξαναγίνει στο Δήμο μας», ανέφερε η κα Βαβέτση.
Όπως εξηγεί, αν και στο χώρο του σχολείο αποποιείται το ρόλο της δημοτικής συμβούλου, η παρουσία της αποτελεί ένα έναυσμα προς τους μαθητές να ξεκινήσουν μια γόνιμη συζήτηση, αποδεικνύοντας την αποδοτικότητα της δράσης.
«Τα παιδιά εκφράζονται, μου απευθύνονται για προβλήματα, ζητούν αλλαγές και παρεμβάσεις στην πόλη, ενεργοποιούνται πολύ. Κάτι που πριν τους ήταν απρόσωπο, πλέον το βλέπουν ως ρόλο. Έχουν ακόμα κάποιες απόψεις για την πολιτική, θέλουν παραπάνω ενημέρωση, δεν είναι εκπαιδευμένα, σίγουρα όμως, βλέποντας το παράδειγμα ενός ανθρώπου με τον οποίο συναθροίζονται στο χώρο του σχολείου, ίσως και οι ίδιοι να ενεργοποιηθούν, να ακολουθήσουν και να είναι ενεργοί στο κομμάτι της αυτοδιοίκησης όταν έρθει η δική τους ώρα. Προσπαθούμε να τους ενεργοποιήσουμε στο κομμάτι του βιώματος. Αν δεν ζήσεις κάτι, δεν μπορείς να το κρίνεις. Πρέπει να δεις τις δυσκολίες και πρέπει να είσαι και μέρος της διαδικασίας. Δεν μπορείς να είσαι μόνο παρατηρητής. Στόχος μας, λοιπόν, όλο αυτό να γίνει θεσμός, όχι μόνο στο δικό μας Δήμο».