Τους πρώτους βιοκλιματικούς δρόμους των Βορείων Προαστίων φιλοδοξεί ν’ αποκτήσει ο Δήμος Νέας Ερυθραίας ύστερα από την έγκριση της παραλαβής της Α’ φάσης του ερευνητικού προγράμματος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών για τη βιοκλιματική αξιολόγηση των οδών Βάρναλη κι Αθηνάς και τη βελτιστοποίηση του σχεδιασμού υπαίθριων χώρων.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας εγκαταστάθηκε σταθμός, ο οποίος μέτρησε θερμικές αλλαγές, εκπομπή σωματιδίων από τον περιβάλλοντα χώρο και την κίνηση των αυτοκινήτων, διακυμάνσεις του αέρα κι άλλα στοιχεία. Σύμφωνα με τη δήμαρχο Βασιλική Ταμβάκη, «η έρευνα έδειξε ότι τα μικροσωματίδια στις γειτονιές αυτές βρίσκονται κάτω από το 1/10 του επιτρεπόμενου ορίου».
Επίσης, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε κατά πλειοψηφία την οριστική ένταξη του έργου στο πρόγραμμα εκτελεστέων έργων της Νομαρχίας Αθήνας, με προϋπολογισμό 2.480.000 ευρώ.
Οι βασικές παρεμβάσεις
Η οδός Αθηνάς πρόκειται να μονοδρομηθεί από την Ισμήνης έως τη Ρωμυλίας, με κατεύθυνση προς Ρωμυλίας και θα μετατραπεί σε ήπιας κυκλοφορίας. Στην Αθηνάς πρόκειται να οριοθετηθούν ζώνες στάθμευσης, οι οποίες θα διακόπτονται από νησίδες πρασίνου και παράλληλα θα ενισχυθεί η φύτευση. Η κίνηση των οχημάτων θα περιοριστεί στα 3,2 μέτρα και θα αφορά αποκλειστικά στην εξυπηρέτηση της κατοικίας. Τα υπάρχοντα πεζοδρόμια θα ξηλωθούν και θα επιστρωθούν με ανοιχτόχρωμους κυβόλιθους γρανίτη. Παράλληλα, θα τοποθετηθούν μεταλλικά κολονάκια που θα εμποδίζουν την παράνομη στάθμευση κι αστικός φωτισμός. Οι παραπάνω παρεμβάσεις θα γίνουν σε 4.900 τ.μ.
Όσον αφορά στην οδό Βάρναλη, οι παρεμβάσεις θα πραγματοποιηθούν από τη διασταύρωση με την οδό Γ. Παπανδρέου, μέχρι την οδό Παπαφλέσσα. Η αμφίδρομη κίνηση των οχημάτων θα περιοριστεί σε πλάτος 7 μέτρων. Επίσης, θα οριοθετηθούν ζώνες στάθμευσης διακοπτόμενες από νησίδες πρασίνου. Παράλληλα, θα κατασκευαστεί νησίδα πρασίνου πυκνής βλάστησης ενός μέτρου, ποδηλατόδρομος πλάτους δύο μέτρων, πεζοδρόμηση και τοποθέτηση φωτισμού και παρτεριών με πράσινο. Όπως και στην οδό Αθηνάς, έτσι και στη Βάρναλη, τα υπάρχοντα πεζοδρόμια θα ξηλωθούν και θα επιστρωθούν με ανοιχτόχρωμους κυβόλιθους γρανίτη και θα τοποθετηθούν κολονάκια που θα εμποδίζουν την παράνομη στάθμευση. Οι παραπάνω παρεμβάσεις πρόκειται να καλύψουν 9.600 τ.μ.
Ωστόσο, η επιλογή των συγκεκριμένων οδών προκάλεσε την έντονη αντίδραση της μειοψηφίας. Ο επικεφαλής του συνδυασμού ΕΝΩΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ, Γιάννης Τσαγκάρης, δήλωσε: «Εμείς διαφωνούμε ως προς την επιλογή των δρόμων, οι οποίοι βρίσκονται και οι δύο στο Καστρί, με αποτέλεσμα να μην ισομοιράζονται τα κονδύλια στις περιοχές. Η επιλογή των οδών αποτελεί μάλλον πολιτική απόφαση παρά επιστημονική».
Την αντίθεσή του εξέφρασε και ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Δημήτρης Μπουρίκας, προτείνοντας να ενταχθούν στο πρόγραμμα δρόμοι με κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Από την πλευρά της, η δήμαρχος απάντησε ότι το έργο βρίσκεται σε ενότητα με άλλα έργα, καθώς «έχει αποφασιστεί η δημιουργία μιας τροχιάς “πράσινης διαδρομής” μεταξύ πλατείας 28ης Οκτωβρίου, Βάρναλη, Γ. Παπανδρέου, Αθηνάς, Λουκή Ακρίτα, Χαλκηδόνος και δύο δρόμων στην περιοχή Μορτερό».
Αμάλθεια Καραλή