Η ταχύρυθμη προσέγγιση Ινδίας – Κίνας προκαλεί ανατριχίλα στα επιτελεία της Δύσης. Μεταξύ αυτών και η Ιαπωνία, που θα έβλεπε με καλό μάτι την ανάπτυξη των σχέσεών της με την Ινδία, ως εναλλακτική λύση στην όλο και αυξανόμενη εξάρτησή της από τις σχέσεις της με την Κίνα.
Το διμερές εμπόριο Ινδίας – Iαπωνίας έφτασε το 2006 τα 6,5 δισ. δολάρια, μόλις μικρό μέρος του αντίστοιχου Κίνας – Ιαπωνίας! Οι ιαπωνικές επενδύσεις μόλις ξεπέρασαν το μισό δισ. δολάρια, αλλά αναμένεται να δεκαπλασιαστούν μέχρι το 2011.
Στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, η Ιαπωνία θα ήθελε να επενδύσει με βάση το φθηνό εργατικό κόστος της Ινδίας, όμως τα σοβαρά προβλήματα υποδομής, η αποκοπή της περιφέρειας από τα κέντρα και η πολιτική αστάθεια στις επαρχίες καθιστούν το εγχείρημα εξαιρετικά χρονοβόρο. Την ίδια ώρα η Κίνα προχωρεί με σταθερά βήματα προς την πρώτη θέση της παγκόσμιας παραγωγής, ενώ αρκετές κινεζικές εταιρείες επενδύουν και στην είσοδό τους στις αγορές της Δύσης.
Ανεξάρτητα από τα προβλήματα που ακόμη αντιμετωπίζει η Ινδία, στο μέλλον θα γίνει όλο και πιο εμφανής ο σχηματισμός «ασιατικής κοινής αγοράς», που θα σφραγίσει την άνοδο της Ασίας στην πρώτη θέση του παγκόσμιου εμπορίου, αλλά και της βιομηχανίας.
Χρήστος Φωτιάδης