Στο πλαίσιο αυτό ο Πολιτισμός μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά μέσα από την αξιοποίηση δράσεων, προγραμμάτων και πρωτοβουλιών σε συνεργασία με φορείς που προάγουν τη μάθηση ως πολιτιστικό αγαθό.
Έχοντας ως βασική μας επιδίωξη τη συμπόρευση Πολιτισμού και Παιδείας μπορούμε να αντιληφθούμε ευρύτερα τις συγκεκριμένες έννοιες.
Ως ένα βαθύτατα κοινωνικό πλαίσιο αρχών και αξιών που:
• υπηρετεί τους νέους,
• διαπλάθει δημοκρατικούς χαρακτήρες,
• οραματίζεται το Αύριο με Ελπίδα και πλουραλισμό.
Δύο έννοιες συμβατές που η μία προϋποθέτει και αλληλοσυμπληρώνει την άλλη.
Αυτή την παιδεία οφείλουμε όσοι ασχολούμαστε με τον Πολιτισμό να την ενδυναμώνουμε καθημερινά, βάζοντας ισχυρά θεμέλια για ένα σύγχρονο πολιτιστικό γίγνεσθαι.
3. Σχεδιάζει το ΠΕΑΠ άλλες δράσεις στο εγγύς μέλλον που θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά στο σύστημα εκπαίδευσης των μικρότερων και των νεαρότερων δημοτών της πόλης της Λυκόβρυσης Πεύκης;
Στην αλληλεπίδραση της Παιδείας με τον Πολιτισμό εστιάζει η νέα φιλοσοφία του ΠΕ.Α.Π. Μέσα από διαδημοτικές συνεργασίες, εκπαιδευτικές δράσεις και μέσα από συλλογικές προσπάθειες αξιοποιούμε κάθε μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης δίνοντας τη δυνατότητα στη νεολαία του Δήμου μας να έρθει σε επαφή με τον Πολιτισμό. Θέλουμε οι νέοι μας να αφυπνιστούν και να ευαισθητοποιηθούν πάνω σε φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα της σύγχρονης καθημερινότητας. Μέσα από το Θέατρο, τη μουσική, το χορό, τη τέχνη.
Με αυτή τη στόχευση, μέσα σε ένα χρόνο, υλοποιήσαμε:
• εκπαιδευτικές ημερίδες στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Comenius Regio 2013-2015 «Εκφοβισμός των Εφήβων: Τρόποι Πρόληψης και Αντιμετώπισης στο Σχολικό Περιβάλλον Ελλάδας και Κύπρου», με τη συνεργασία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας,
• ημερίδα για τους κινδύνους του Διαδικτύου με τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελλ. Αστυνομίας,
• θεατρικές παραστάσεις παιδαγωγικού προσανατολισμού για την ασφαλή χρήση του Διαδικτύου σε συνεργασία με το saferinternet.gr καθώς και,
• μουσικοθεατρικές παρουσιάσεις για την εξάλειψη των διακρίσεων, των κοινωνικών στερεοτύπων και της αποξένωσης σε συνεργασία με το Ειδικό Σχολείο Κωφών και Βαρήκοων του Δήμου μας.
Συνεχίζουμε απρόσκοπτα με αυτό το όραμα να δημιουργούμε Πολιτισμό που θεμελιώνεται σε ένα σταθερό κώδικα αξιών με υψηλά ηθικά πρότυπα, διαχρονικές ανθρωπιστικές αξίες, όπως είναι η υπευθυνότητα, η συλλογικότητα, η ανυστερόβουλη προσφορά, ο σεβασμός προς το διαφορετικό, η ευγενής άμιλλα.
Θεωρούμε χρέος ως Διοίκηση του ΠΕ.Α.Π. να είμαστε διαρκώς κοντά στη νεολαία μας, ενισχύοντας τη σχέση εμπιστοσύνης που έχουμε χτίσει με τα παιδιά και τις οικογένειές τους, θέτοντας κοινούς στόχους στα πλαίσια των εκπαιδευτικών αναγκών αλλά και της πολιτιστικής ανάπτυξης του Δήμου μας.
Στο πλαίσιο αυτό η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά μέσα από την αξιοποίηση φορέων, δράσεων και προγραμμάτων που αξιοποιούν τον Πολιτισμό για τη διαμόρφωση καλύτερων συνθηκών κοινωνικής συνοχής και προόδου.
Η νεανική παραβατικότητα του bullying
Η παρενόχληση των μαθητών, ο σχολικός εκφοβισμός ή αλλιώς bullying (νταηλίκι) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας, που εμφανίζεται σε πολλές χώρες του κόσμου. Ο σχολικός εκφοβισμός αναφέρεται στη χρήση βίας μεταξύ μαθητών ή συνομηλίκων παιδιών με στόχο να προκληθεί πόνος ή αναστάτωση. Μπορεί να πάρει τη μορφή λεκτικού εκφοβισμού (π.χ. κοροϊδία), κοινωνικού εκφοβισμού (π.χ. απομόνωση από την ομάδα) και σωματικού εκφοβισμού (π.χ. χτυπήματα, σπρωξίματα).
Μαθητές που πέφτουν θύματα σχολικού εκφοβισμού συχνά αντιμετωπίζουν κοινωνικό άγχος, μοναξιά, εσωστρέφεια και χαμηλό αυτοσεβασμό. Μπορεί επίσης να αναπτύξουν φοβίες, να υιοθετήσουν επιθετική συμπεριφορά, να αποκτήσουν κατάθλιψη. Μερικοί μαθητές χάνουν μαθήματα, βλέπουν τους βαθμούς τους να πέφτουν ή ακόμα παρατούν το σχολείο εντελώς. Από την άλλη μεριά, παιδιά και έφηβοι που συμπεριφέρονται ως νταήδες, μαθαίνουν να θεωρούν την επιθετικότητα ως δύναμη και μπορεί να σταματήσουν να νοιάζονται για τη διαφορά μεταξύ σωστού και λάθους γενικότερα. Σταδιακά, μπορεί να γίνουν βάναυσοι ενήλικοι.
Αν δεν καταφέρνουμε να αναγνωρίσουμε και να σταματήσουμε αυτή τη συμπεριφορά όταν συμβαίνει, στην ουσία προωθούμε την βία. Είναι σαν να λέμε στον θύτη ότι έχει το δικαίωμα να πληγώνει ανθρώπους και στο θύμα ότι δεν αξίζει της προστασίας μας. Ο σχολικός εκφοβισμός πρόκειται για ένα πρόβλημα που υφίστανται περίπου 1 στα 5 παιδιά, ιδιαίτερα στην προεφηβεία και εφηβεία. Τις περισσότερες φορές τα παιδιά, που πέφτουν θύματα, δεν το ομολογούν ούτε στους γονείς, ούτε στους δασκάλους τους, αλλά ούτε και στους φίλους τους. Τα παιδιά θεωρούν σημάδι προσωπικής αδυναμίας το να μιλήσουν για αυτό, ειδικά στους γονείς τους. Οι γονείς είναι που χρειάζεται να δημιουργήσουν το κατάλληλο κλίμα για να νιώσουν τα παιδιά ασφαλή να εκφραστούν.
Το φαινόμενο του bullying είναι ιδιαίτερα σύνθετο και η αντιμετώπισή του αφορά γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές. Πολλές φορές, μια απειλή του γονιού του «θύματος» προς τα παιδιά που το παρενοχλούν μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα και το «θύμα» να υποστεί μετά επιπλέον δυσάρεστες συνέπειες. Αν καταλάβετε ότι το παιδί σας είναι θύμα bullying, μην του πείτε «θα περάσει» ή «δεν πειράζει». Μιλήστε μαζί του ανοιχτά για να καταλάβετε τι συμβαίνει στο σχολείο και τι χρειάζεται να κάνετε για να το υποστηρίξετε. Οι «θύτες» του bullying βρίσκουν ενδιαφέρον στο «θύμα» τους όταν εκείνο ταράζεται και φοβάται. Διδάξτε στο παιδί να διατηρεί την ψυχραιμία του και να μη δείχνει ότι φοβάται. Ένα παιδί που δεν ταράζεται και αδιαφορεί για το bullying παύει να είναι ενδιαφέρων στόχος. Σε κάθε περίπτωση, χτίστε την αυτοπεποίθηση του παιδιού σας, βοηθήστε το να νιώθει σιγουριά ανάμεσα σε φίλους και καμιά φορά αφήστε το παιδί να δώσει τις δικές του μάχες, παρακολουθώντας την κατάσταση διακριτικά. Τα σχολικά-εφηβικά χρόνια μπορούν να στιγματίσουν το παιδί, γι’ αυτό αν δείτε ότι δεν μπορείτε να αντιμετωπίσετε το bullying, απευθυνθείτε σε έναν ειδικό.