Εξάμηνος επιβατικός «Γολγοθάς»
Το διαρκώς αναβαλλόμενο κλείσιμο του τμήματος Εθνική Άμυνα – Αεροδρόμιο θα γίνει τελικά πραγματικότητα από τις 14 Φεβρουαρίου, η οποία, από… Γιορτή των Ερωτευμένων, αναμένεται να χαρακτηριστεί ημέρα ξεκινήματος του εξάμηνου (τουλάχιστον) Γολγοθά που θα αντιμετωπίσει το επιβατικό κοινό του μετρό. Η διακοπή της λειτουργίας γίνεται προκειμένου να κατασκευαστεί το κέλυφος του σταθμού «Αγία Παρασκευή», άλλα και να ολοκληρωθούν οι εργασίες εξαερισμού στον σταθμό «Χολαργός» και τον νέο σταθμό «Νομισματοκοπείο».
Το κλείσιμο του συγκεκριμένου τμήματος θα έχει, εκτός των άλλων, επιπτώσεις και στην κυκλοφορία κοινού και αυτοκινήτων στα Βόρεια Προάστια. Κι αυτό επειδή οι σταθμοί ∆ουκίσσης Πλακεντίας και Χαλανδρίου, που εξυπηρετούσαν καθημερινά περίπου 60.000 επιβάτες της ευρύτερης περιοχής, τόσο προς αεροδρόμιο όσο και προς το κέντρο θα κλείσουν, ανοίγοντας τον δρόμο για τα αυτοκίνητα που, αναπόφευκτα, οι περισσότεροι εκ των επιβατών θα χρησιμοποιούν καθημερινά.
«Μπάλωμα» τα λεωφορεία
Και μπορεί να έχει ανακοινωθεί ότι για την εξυπηρέτηση των επιβατών θα χρησιμοποιηθούν λεωφορεία από την Εθνική Άμυνα έως το αεροδρόμιο (το οποίο θα συνδέεται σιδηροδρομικώς μέσω του Προαστιακού Σιδηροδρόμου), ωστόσο, η πρόσφατη εμπειρία με τα λεωφορεία που κλήθηκαν να μεταφέρουν επιβάτες του ΗΣΑΠ λόγω του κλεισίματος σε τμήματα της γραμμής εξαιτίας των έργων, δείχνει ότι ελάχιστες είναι οι πιθανότητες να ανακουφίσει την κατάσταση.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η γραμμή θα επαναλειτουργήσει μετά από έξι μήνες, δηλαδή προς τα τέλη Ιουλίου – αρχές Αυγούστου, αν και από την «Αττικό Μετρό» εκφράζονται επιφυλάξεις, καθώς «ίσως χρειαστεί η γραμμή να κλείσει και για περισσότερο χρόνο»!
Οι νέοι σταθμοί
Όταν τα έργα ολοκληρωθούν, θα δοθεί σε χρήση και ο νέος σταθμός στο Νομισματοκοπείο, ο οποίος βρίσκεται σε στάδιο ολοκλήρωσης. Ο σταθμός του Χολαργού αναμένεται να παραδοθεί το 2010 και ένα χρόνο αργότερα ο σταθμός Αγίας Παρασκευής. Συνολικά οι τρεις σταθμοί θα εξυπηρετούν 60.000 επιβάτες ημερησίως.
Στο σταθμό Νομισματοκοπείου κατασκευάζεται και υπόγειος χώρος στάθμευσης 630 θέσεων, καθώς και σταθμός μετεπιβίβασης, προκειμένου να αποτελέσει βάση για το «τέρμα» των λεωφορειακών γραμμών που σήμερα βρίσκεται στη συμβολή της οδού Κατεχάκη με τη Λεωφόρο Μεσογείων.
Κλιμακωτό κλείσιμο σταθμών
Έστω και με… 4 χρόνια καθυστέρηση, ο ΗΣΑΠ ξεκίνησε εδώ και μερικές εβδομάδες τις εργασίες αναβάθμισης των σιδηροδρομικών γραμμών του ΗΣΑΠ και ενίσχυσης της πέτρινης υπόγειας σήραγγας στο τμήμα Ομόνοια – Μοναστηράκι. Πρόκειται για πακέτο έργων που είχε ενταχθεί σε αυτά των… Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 (μαζί με την ανάπλαση των σταθμών που ολοκληρώθηκε εγκαίρως), το οποίο υπολογίζεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2010 και ήδη επιφέρει τροποποιήσεις στα δρομολόγια του ηλεκτρικού, οι οποίες θα διαρκέσουν για περίπου ένα χρόνο.
Το συνολικό κόστος των εργασιών θα ανέλθει στα 79,1 εκατ. ευρώ και θα εκτελούνται κυρίως τα Σαββατοκύριακα, με σκοπό να αυξήσουν την ταχύτητα των συρμών από 70 σε 80 χλμ./ώρα, καθώς επίσης να περιορίσουν τον θόρυβο και την ταλάντευση περίπου στο 50%. Στην τελική τους μορφή, οι γραμμές θα είναι σχεδόν ίδιες με αυτές του μετρό, καθώς τις ξύλινες σανίδες επάνω στις οποίες στηρίζονται οι ράγες θα αντικαταστήσει οπλισμένο σκυρόδεμα, το οποίο, σύμφωνα με τους υπευθύνους του ΗΣΑΠ, χρειάζεται λιγότερη συντήρηση επειδή επηρεάζεται λιγότερο από τις καιρικές συνθήκες.
Πάντως και τις καθημερινές τα δρομολόγια έχουν αραιώσει, δεδομένου ότι όλοι οι συρμοί θα χρησιμοποιούν την ίδια γραμμή.
Σε κάθε κλείσιμο σταθμών και για το τμήμα που μένει δίχως σιδηροδρομική κάλυψη, δρομολογούνται λεωφορεία της ΕΘΕΛ για την εξυπηρέτηση των επιβατών, δίχως, όμως, μέχρι στιγμής, να καταφέρνουν να περιορίσουν την ταλαιπωρία.
Στα τμήματα όπου θα εκτελούνται τα έργα, οι συρμοί στην άνοδο και στην κάθοδο θα διέρχονται από μία γραμμή, ανά 7 ή 7,5 λεπτά αντί για 3,5 που ίσχυε μέχρι πρότινος. Έως το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου, η κυκλοφορία των συρμών θα διακόπτεται διαδοχικά τα Σαββατοκύριακα στα τμήματα Ταύρος – Ομόνοια, Πειραιάς – Ταύρος, Αττική – Άνω Πατήσια, Ειρήνη – Κηφισιά, Ηράκλειο – Ειρήνη, Ν. Ιωνία – Ηράκλειο, Πειραιάς – Αττική.
Ο ΗΣΑΠ (www.isap.gr) έχει ξεκινήσει σχετική ενημερωτική εκστρατεία, ενώ πληροφορίες παρέχονται και στο τηλέφωνο 210-3293000.
Γιάννης Μπεθάνης