Επιτυχημένους χαρακτηρίζει τους έως σήμερα χειρισμούς της διοίκησης στον οικονομικό τομέα ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Σπύρος Σταθούλης. Όπως επισημαίνει, στα δύο χρόνια της θητείας της νυν δημοτικής αρχής, έχουν πραγματοποιηθεί «πρωτόγνωρα» βήματα προς την εξυγίανση του Δήμου, ενώ παράλληλα τίθενται οι βάσεις για πορείας υγιούς ανάπτυξης στο μέλλον.
Κύριε αντιδήμαρχε, η διοίκηση έχει διανύσει ήδη το μισό της θητείας της. Τι ακριβώς βελτίωσε στα οικονομικά του Δήμου στο διάστημα αυτό, σε σχέση με την «καμένη γη» την οποία υποστηρίζετε ότι παραλάβατε από την προηγούμενη δημοτική αρχή;
Το σημαντικότερο πρόβλημα που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε, με την ανάληψη των καθηκόντων μας, ήταν οι οφειλές που κληρονομήσαμε από την προηγούμενη διοίκηση. Οφειλές που ξεπερνούσαν τα 280 εκατομμύρια ευρώ και αποτελούσαν τροχοπέδη στην ανάπτυξη και την εύρυθμη λειτουργία του Δήμου μας. Από αυτό το ποσόν, τα 145 εκατ. ευρώ αφορούν οφειλές σε δάνεια που είχε συνάψει η προηγούμενη δημοτική αρχή, άλλα 40 εκατ. ευρώ ήταν οφειλές του Οργανισμού Εργασίας προς την Εφορία και το ΙΚΑ και τα υπόλοιπα ήταν οφειλές του Δήμου προς τρίτους.
Από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε τα καθήκοντά μας, δώσαμε βάρος στην αποτύπωση της πραγματικής οικονομικής κατάστασης του Δήμου Αμαρουσίου και στην αποκατάσταση της αξιοπιστίας του Δήμου.
Με σαφή σχεδιασμό και ξεκάθαρη βούληση, προχωρήσαμε σε μία σειρά από ενέργειες και πρωτοβουλίες που είχαν στόχο την οικονομική εξυγίανση του Δήμου. Μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια έγιναν πολλά και σημαντικά βήματα εξυγίανσης. Συγκεκριμένα:
• Προχωρήσαμε στην αναχρηματοδότηση των δανείων με τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού, διαδικασία που σήμερα θα είχε ολοκληρωθεί με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους για τον Δήμο, εάν δεν υπήρχαν οι αδικαιολόγητες ενστάσεις κάποιων πολιτών προς την Περιφέρεια και το ΣτΕ, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση και στη συνέχεια, λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης, την υπαναχώρηση των τραπεζών από το δάνειο. Ωστόσο, και παρότι βρισκόμαστε σε περίοδο μιας παγκόσμιας χρηματοοικονομικής κρίσης, είμαστε έτοιμοι να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Παράλληλα, αναζητούμε και άλλους τρόπους μείωσης των δαπανών και αύξησης των εσόδων του Δήμου.
• Προχωρήσαμε στην αναδιοργάνωση του Ομίλου Δήμου Αμαρουσίου, προσαρμόζοντας το οργανόγραμμα της λειτουργίας μας στις διατάξεις του νέου κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Έτσι καταλήξαμε σε ένα πιο ευέλικτο και λιγότερο κοστοβόρο σχήμα που περιλαμβάνει 13 νομικά πρόσωπα, αντί για 22 που ήταν πριν.
• Προχωρήσαμε στη ρύθμιση των οφειλών μας προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, ενώ σήμερα όλες οι δημοτικές επιχειρήσεις του Δήμου λειτουργούν με απόλυτη διαφάνεια, διαθέτοντας ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα.
• Αποπληρώσαμε το μεγαλύτερο μέρος των οφειλών προς τους προμηθευτές. Συγκεκριμένα, σε σύνολο υποχρεώσεων 81.189.893,79 ευρώ, ο Δήμος είχε αποπληρώσει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2008 το ποσόν των 45.0143.836,92 ευρώ. Δηλαδή, το 55% του συνολικού ποσού.
• Αξιοποιούμε τη δημοτική ακίνητη περιουσία, ενισχύοντας σημαντικά τα έσοδα του Δήμου μας. Το 2007 και το 2008 πωλήθηκαν 32 διαμερίσματα, με συνολικά έσοδα 8,8 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα έσοδα από τις ενοικιάσεις ακινήτων φτάνουν τα 600.000 ευρώ ετησίως. Σε αυτά τα έσοδα πρέπει να συνυπολογίσουμε και μερικές δεκάδες χιλιάδες ευρώ που θα εξοικονομούμε κάθε χρόνο από τη μη καταβολή ενοικίων που πληρώναμε μέχρι πρότινος για τη στέγαση δημοτικών μας υπηρεσιών, οι οποίες πλέον στεγάζονται σε ιδιόκτητα κτήρια του Δήμου.
• Πετύχαμε να εξασφαλίσουμε περισσότερα από 15 εκατ. ευρώ από εθνικά, ευρωπαϊκά και διεθνή προγράμματα, για την εκτέλεση έργων και παρεμβάσεων σε όλη την πόλη.
• Ένα σημαντικό έσοδο θα εισπράττουμε κάθε χρόνο από τη λειτουργία του νέου εμπορικού κέντρου στην περιοχή του Αγίου Θωμά. Υπολογίζουμε ότι αυτό το ποσόν θα ανέρχεται σε 5 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο, το οποίο μεταφράζεται σε 150 εκατομμύρια ευρώ μέσα στα επόμενα τριάντα χρόνια. Ποσό που καλύπτει σχεδόν το 70% της αναχρηματοδότησης των δανείων μας.
• Μέσα από το πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, που υλοποιούμε σε συνεργασία με επιχειρήσεις, ενισχύουμε τις υποδομές και τον εξοπλισμό της πόλης μας, χωρίς να επιβαρύνουμε ούτε με ένα ευρώ τον προϋπολογισμό του Δήμου.
• Στο θέμα των εργαζομένων, είμαστε ο μοναδικός Δήμος που πετύχαμε με νομοθετική ρύθμιση να εξασφαλίσουμε τα εργασιακά δικαιώματα 400 εργαζομένων στον Οργανισμό Εργασίας και να δώσουμε ένα τέλος στην ομηρία τους που κρατούσε από το 2000. Με τη μείωση όμως των νομικών προσώπων και δημοτικών επιχειρήσεων, μειώνεται και ο αριθμός των εργαζομένων στον Δήμο, ο αριθμός των οποίων σήμερα επιβαρύνει υπερβολικά το δημοτικό προϋπολογισμό. Για τους υπαλλήλους που θα κριθούν υπεράριθμοι για τις ανάγκες του Δήμου, διασφαλίζουμε το δικαίωμα να έχουν σταθερή δουλειά σε άλλη υπηρεσία ή νομικό πρόσωπο του Δημοσίου. Είναι μια υπεύθυνη και ρεαλιστική λύση που εξασφαλίζει το μέλλον και τη βιωσιμότητα του Δήμου μας και κατά συνέπεια το μέλλον των ίδιων των εργαζομένων.
• Προχωρήσαμε σε μηδενική αύξηση των δημοτικών τελών για το 2009 για τα σπίτια και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς και στην απαλλαγή για τους άπορους, τα άτομα με αναπηρία και τους πολύτεκνους.
Σας απομένει κάτι λιγότερο από δύο χρόνια καθαρής θητείας, έως τις προσεχείς δημοτικές εκλογές. Ποιες κινήσεις έχετε δρομολογήσει στον οικονομικό τομέα προκειμένου να μειώσετε τα χρέη του Δήμου;
Σε αυτά τα δύο χρόνια έγιναν πολλά και σημαντικά για την οικονομική εξυγίανση του Δήμου, αλλά δεν εφησυχάζουμε. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις και αναζητούμε νέες πηγές που θα αυξήσουν τα έσοδα του Δήμου, χωρίς να επιβαρύνουμε τα νοικοκυριά της πόλης. Για την αναχρηματοδότηση προχωρούμε, μέσα από διεθνείς διαγωνισμούς, σε σύναψη επιμέρους δανειακών συμβάσεων με τις τράπεζες.
Ήδη ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες για την εκμίσθωση του Δημοτικού Κυλικείου και Δημοτικού Ανθοπωλείου στο Κοιμητήριο Αμαρουσίου, τα οποία τα αποφέρουν νέα έσοδα στον Δήμο μας.
Επίσης, ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για την εκμίσθωση, μέσα από νόμιμες διαδικασίες, χωροθέτησης κοινόχρηστων χώρων για υπαίθρια διαφήμιση, που θα αποφέρει ένα ακόμη σημαντικό έσοδο στα ταμεία του Δήμου.
Δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας, η «επιχείρηση» αναχρηματοδότησης των υφιστάμενων χρεών μέσω της σύναψης επιμέρους δανειακών συμβάσεων με τις τράπεζες πόσο επωφελής είναι για τον Δήμο;
Δεν είναι μόνο επωφελής, είναι και η πλέον ενδεδειγμένη λύση. Κι αυτό, επειδή με τις σημερινές οικονομικές συγκυρίες δεν υπάρχει καμία τράπεζα που θα δεχόταν να αναλάβει τη συνολική χρηματοδότηση ενός τόσο μεγάλου δανείου. Επομένως η λύση της αναχρηματοδότησης του δανείου, μέσα από επιμέρους δανειακές συμβάσεις, ήταν η πιο συμφέρουσα για τον Δήμο μας.