Ξαφνικό τέλος στην πάλαι ποτέ πολυδιαφημισμένη «κόκκινη» διαδημοτική συγκοινωνία Αμαρουσίου-Πεύκης-Λυκόβρυσης μπαίνει το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με δελτίο Τύπου του Δήμου Αμαρουσίου, δίχως να ενημερωθούν επίσημα οι δήμαρχοι των άλλων δύο Δήμων!
Ρεπορτάζ: Γιάννης Μπεθάνης, Αμάλθεια Καραλή
Σε τηλεφωνική επικοινωνία με την ΑΜΑΡΥΣΙΑ, ο δήμαρχος Πεύκης Γιάννης Θεοδωρακόπουλος δήλωσε ότι ουδέποτε ενημερώθηκε επίσημα για την κατάργηση της διαδημοτικής συγκοινωνίας από τον συνάδελφό του Γιώργο Πατούλη και ότι την πληροφορήθηκε μέσω του Τύπου!
Παράλληλα, δήλωσε «ικανοποιημένος από την μέχρι τώρα λειτουργία και απόδοση της διαδημοτικής λεωφορειακής γραμμής», υπογραμμίζοντας ότι «εξυπηρετούσε αρκετούς κατοίκους που ήθελαν να επισκεφτούν δημόσιες υπηρεσίες όπως το ΙΚΑ Αμαρουσίου και άλλες συγκοινωνιακές ανάγκες των δημοτών μας».
Σε αντίστοιχη τηλεφωνική επικοινωνία του με την εφημερίδα μας, ο δήμαρχος Λυκόβρυσης Δημήτρης Φωκιανός δεν θέλησε να προβεί σε δηλώσεις, με την φράση «ουδέν σχόλιο» και παρέπεμψε σε αναλυτική τοποθέτηση μετά από μερικές ημέρες.
Ως αιτία για την κατάργηση της γραμμής αναφέρεται η, εδώ και μερικούς μήνες, λειτουργία της γραμμής 555 του ΟΑΣΑ, η οποία συνδέει τους Δήμους Αμαρουσίου, Πεύκης, Λυκόβρυσης, Μελισσίων και Βριλησσίων. Με άλλα λόγια, η δωρεάν σύνδεση μεταξύ τριών Δήμων αντικαθίσταται με την «κυκλική» σύνδεση πέντε Δήμων μεταξύ τους και μάλιστα με την καταβολή του κανονικού αντιτίμου του ΟΑΣΑ, δηλαδή 1 ευρώ. Κάτι εντελώς διαφορετικό από την διαφημισμένη «δωρεάν» μετακίνηση μέσω της διαδημοτικής των «κόκκινων» λεωφορείων.
Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό ότι ο δήμαρχος Πεύκης υποστηρίζει πως «σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να καλυφθεί το κενό από τη γραμμή 555 του ΟΑΣΑ, διότι δεν περνάει μέσα από το κέντρο της πόλης»!
Πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι εξαρχής υπήρχε προβληματισμός ως προς την «νομική βιωσιμότητα» της διαδημοτικής συγκοινωνίας, καθώς απαγορεύεται η εκτός ΟΑΣΑ σύνδεση Δήμων μεταξύ τους. Μάλιστα, στην συνέντευξη Τύπου που είχε παραχωρηθεί πριν από περίπου 2 χρόνια από τους τρεις δημάρχους, ουσιαστικά είχε τονιστεί ότι πρόκειται για μια πιλοτική λειτουργία υπό την «ανοχή» του υπουργείου Συγκοινωνιών.
Παράλληλα, δεν είχαν λείψει και οι φωνές που έκαναν λόγο για μια καθαρά επικοινωνιακή απόφαση, ένα «μητροπολιτικό» τεστ ενόψει των σεναρίων περί συνενώσεων Δήμων που επρόκειτο να προωθήσει ο υπουργός Εσωτερικών Προκόπης Παυλόπουλος, αλλά τελικά έμεινε στα συρτάρια, για να επανέλθει σήμερα ως «Καλλικράτης».
Γεγονός, όμως, είναι ότι αρκετοί ήταν εκείνοι, κυρίως ηλικιωμένοι και νεαροί, που χρησιμοποιούσαν το λεωφορείο αυτό για να έχουν πρόσβαση από την Πεύκη και την Λυκόβρυση με το Μαρούσι και τις υπηρεσίες του, αλλά και με τον σταθμό του ΗΣΑΠ. Από την άλλη, η σποραδική συχνότητα δρομολογίων καθιστούσε τη διαδημοτική συγκοινωνία «δώρο άδωρο», με συνέπεια τη σταδιακή μείωση των, ούτως ή άλλως, λιγοστών επιβατών που το χρησιμοποιούσαν.
Μάλιστα, σε πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αμαρουσίου ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος μειοψηφίας Γιώργος Συκαμιώτης είχε καταθέσει ερώτηση στη δημοτική αρχή ζητώντας στοιχεία σχετικά με τις επιδόσεις της διαδημοτικής συγκοινωνίας (επικαλέστηκε πολύ χαμηλή χρήση από τους επιβάτες), αλλά και το κόστος λειτουργίας της, δίχως, όμως, να λάβει απάντηση, ενδεχομένως γιατί είχε ήδη αποφασιστεί η κατάργηση της γραμμής.
Η επίσημη ανακοίνωση του Δήμου Αμαρουσίου αναφέρει τα εξής:
«Το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου είναι η τελευταία ημέρα που θα δρομολογηθούν τα «κόκκινα» δημοτικά λεωφορεία που συνέδεαν το Μαρούσι με την Πεύκη και τη Λυκόβρυση.
Με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά σταματά η λειτουργία της διαδημοτικής συγκοινωνίας που λειτούργησε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2008, με πρωτοβουλία του Δήμου Αμαρουσίου και του Δημάρχου Γιώργου Πατούλη, η οποία συνέδεε με μια λεωφορειακή γραμμή τους τρεις γειτονικούς Δήμους.
Η απόφαση αυτή ελήφθη αφού πλέον δεν υπάρχει λόγος συνέχισης της λειτουργίας της, αφού εδώ και μερικούς μήνες έχει ξεκινήσει η λειτουργία της Διαδημοτικής Συγκοινωνίας Βορείων Προαστίων με λεωφορεία του ΟΑΣΑ, η γνωστή σε όλους λεωφορειακή γραμμή «555: Διαδημοτική Συγκοινωνία Βορείων Προαστίων».
Αποφασίστηκε όμως τότε να μην διακοπεί άμεσα η λειτουργία της, αλλά να υπάρξει ένα διάστημα προσαρμογής στους χρήστες της ώστε να «γνωρίσουν» και να εξοικειωθούν με τη νέα λεωφορειακή γραμμή και τα δρομολόγια της.
Η γραμμή 555 συνδέει μεταξύ τους το Μαρούσι με τους Δήμους Λυκόβρυσης, Πεύκης, Μελισσίων και Βριλησσίων και εντάσσεται στο νέο μοντέλο λειτουργίας του ΟΑΣΑ που προωθεί τη διαδημοτική σύνδεση.
Το μοντέλο αυτό είναι αποτέλεσμα πρωτοβουλιών και πιέσεων που ασκήθηκαν στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών από εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης, με προεξάρχοντα το Δήμαρχο Αμαρουσίου.
Ο Δήμος Αμαρουσίου τόσο με τη λειτουργία του πρότυπου δικτύου Δημοτικής Συγκοινωνίας που διαθέτει, όσο και με την πρωτοβουλία της Δημοτικής του Αρχής να εντάξει το μοντέλο της διαδημοτικής συγκοινωνίας στον κρατικό συγκοινωνιακό σχεδιασμό, προωθεί με συνέπεια ένα νέο μοντέλο αστικών μετακινήσεων. Το οποίο έχει ως στόχο να προωθήσει τη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και να αποτρέψει τη χρήση των Ι.Χ. αυτοκινήτων».