Αρνητική ήταν η γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής της Πέμπτης 20 Οκτωβρίου στην Περιβαλλοντική Μελέτη «νομιμοποίησης» του «The Mall Athens».
Από τις εισηγήσεις των υπηρεσιών της Περιφέρειας, με βάση τις οποίες τεκμηριώνεται η αρνητική τους γνωμοδότηση, αναδεικνύονται σοβαρές περιβαλλοντικές και πολεοδομικές αυθαιρεσίες στη μελέτη που εκπόνησε η «Lamda Development»
Σύμφωνα με την πρόταση που υπερψηφίστηκε χθες από τη «Δύναμη Ζωής», τη «Λαϊκή Συσπείρωση» -με διαφορετικό αιτιολογικό- και ανεξάρτητους συμβούλους προερχόμενους από την αριστερά), αφενός δεν γίνεται δεκτή η ΣΜΠΕ, αφετέρου επιστρέφεται στο υπουργείο Περιβάλλοντος, προκειμένου να υπάρξει ανασχεδιασμός, «με επισπεύδοντα και συμπράττοντα τον Δήμο Αμαρουσίου και χωρίς δικαίωμα νέας ή πρόσθετης δόμησης».
Στο συμβούλιο βρέθηκε ο αντιδήμαρχος Αμαρουσίου Σπύρος Σταθούλης, ζητώντας αναβολή της συζήτησης, επικαλούμενος το γεγονός ότι στον Δήμο παραμένει σε εξέλιξη η διαδικασία διαβούλευσης, παρόλο που έχει λήξει το χρονικό περιθώριο που είχε θέσει το υπουργείο. Το αίτημα για αναβολή στήριξαν και οι παρατάξεις του Γ. Σγουρού και της Ν.Δ., οι οποίες, μαζί με την υπόλοιπη αντιπολίτευση, απείχαν από την ψηφοφορία.
Από τις εισηγήσεις των υπηρεσιών της Περιφέρειας Αττικής και του αντιπεριφερειάρχη αναδεικνύονται σοβαρές περιβαλλοντικές και πολεοδομικές αυθαιρεσίες στη μελέτη που εκπόνησε η «Lamda Development», οι οποίες τεκμηριώνουν την αρνητική γνωμοδότηση: Με βάση το ΓΠΣ, που ισχύει στο Μαρούσι από το 1997, το οικοδομικό τετράγωνο στο οποίο βρίσκεται το Mall χαρακτηρίζεται ως ζώνη «αμιγούς κατοικίας» και επομένως απαγορεύονται οι εμπορικές χρήσεις, ακόμα και μικρής κλίμακας. Οι περιορισμοί αυτοί επιχειρήθηκε να ανατραπούν με τον νόμο 3207/2003 για τα ολυμπιακά ακίνητα, που ακυρώθηκε από το ΣτΕ (απόφαση 376/2014). Θεσμοθετήθηκαν εμπορικά κέντρα, χρήσεις τουρισμού και αναψυχής, ενώ διπλασιάστηκε ο συντελεστής δόμησης που έφτασε τα 68.530 τετραγωνικά. Με την υποβληθείσα μελέτη επιχειρήθηκε να καλυφθεί η υπέρβαση της δόμησης στο Mall με την ένταξη στον σχεδιασμό άλλων τεσσάρων οικοδομικών τετραγώνων, αλλά ακόμη και με αυτό το τρικ η επιτρεπόμενη δόμηση είναι 97.099 τετραγωνικά, ενώ αυτή που έχει πραγματοποιηθεί ξεπερνά τις 121.000!
– Επιλέχθηκαν ορισμένα οικοδομικά τετράγωνα, όπως το ΟΑΚΑ και η πρώην ΣΕΛΕΤΕ, με πολλούς αδόμητους χώρους, ώστε να καλυφθούν οι επιταγές του νόμου για το περιβαλλοντικό ισοζύγιο. Δεν συμπεριλήφθηκαν άλλες περιοχές, παρόλο που επηρεάζονται άμεσα από τη λειτουργία του Mall, όπως το Ψαλίδι, ο Αγιος Θωμάς, οι Εργατικές Κατοικίες και η Νέα Φιλοθέη Αμαρουσίου.
– Συνυπολογίζεται στους ακάλυπτους χώρους το ρέμα του Αγίου Θωμά, που αυθαίρετα και παράνομα ενοποιείται με παρακείμενους δρόμους ώστε να προκύψει ενιαίος θύλακας κοινόχρηστου χώρου.
– Απουσιάζει η κυκλοφοριακή και συγκοινωνιακή μελέτη, παρότι η περιοχή επιβαρύνεται από δύο μεγάλους οδικούς άξονες, την Αττική οδό και τη λεωφόρο Κηφισίας, ενώ δεν λαμβάνεται μέριμνα για την παράνομη στάθμευση που υποβαθμίζει τις γειτονιές του Αμαρουσίου.
Τα συμπεράσματα της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος Περιφέρειας
«Βάσει όλων των ανωτέρω, και κατόπιν ενδελεχούς πολεοδομικής και περιβαλλοντικής αξιολόγησης της μελέτης, όπως αυτή διαβιβάστηκε και εξετάστηκε από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Αττικής επισημαίνονται τα ακόλουθα, έτσι ώστε να ληφθούν σοβαρά υπόψη κατά τη διαδικασία αξιολόγησης της εν λόγω ΣΜΠΕ του ΕΧΣ:
1. Αν εφαρμοζόταν στην εξεταζόμενη περιοχή του ΕΧΣ το εγκεκριμένο ΓΠΣ του Δήμου Αμαρουσίου, η επιβάρυνση στο περιβάλλον (οικιστικό, ανθρωπογενές, κ.λπ.) θα ήταν σαφώς μικρότερη από αυτή που προέκυψε κατ’ εφαρμογή του άρθρου 6 του Ν.3207/2003, το οποίο τελικά ακυρώθηκε με την υπ’ αρ. 376/2014 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ.
2. Σύμφωνα με τη ΣΜΠΕ, η υλοποίηση του ΓΠΣ του Δήμου Αμαρουσίου (όπως τροποποιήθηκε και ισχύει) θα οδηγούσε σε πυκνοδόμηση και πυκνοκατοίκηση, άποψη με την οποία δεν συμφωνεί η υπηρεσία μας, βάσει των στοιχείων που αναλύονται στο συγκριτικό πίνακα που ακολουθεί.
3. Παρατηρείται ότι στη ΣΜΠΕ του ΕΧΣ υπολογίζονται τα μεγέθη δόμησης, κάλυψης κ.λπ. στην έκταση της περιοχής πριν την εισφορά σε γη και όχι σε αυτήν που προκύπτει τελικά, γεγονός που σαφώς επηρεάζει τη συνολική μέγιστη δόμηση.
4. Λόγω της γειτνίασης του Ο.Τ. 1 με την Αττική Οδό, θα πρέπει να διερευνηθεί αν υπάρχει ζώνη απαγόρευσης δόμησης εκατέρωθεν του άξονα της οδού και ελάχιστες αποστάσεις από αυτόν και αν αυτές οι απαγορεύσεις επηρεάζουν τελικά τη δομήσιμη επιφάνεια του Ο.Τ. 1.
5. Από το θεσμικό πλαίσιο, όπως αυτό εκτίθεται σε σχετικό κεφάλαιο της πα ρούσας εισήγησης, δεν προκύπτει ότι η επίμαχη έκταση του Ο.Τ. 1 εντάχθηκε στον υπερτοπικό πόλο του ΟΑΚΑ προκειμένου να κατασκευαστεί ένα εμπορικό και ψυχαγωγικό κέντρο, αλλά προκειμένου να υποστηρίξει την άμεση ανάγκη επέκτασης αυτού του πόλου για τη δημιο υργία του Ολυμπιακού Χωριού Τύπου προς τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.
6. Διαπιστώνεται, από τη σχετική αλληλογραφία, ότι ο Δήμος Αμαρουσίου δεν προτίθεται να προβεί σε οποιαδήποτε εισαγωγή πολεοδομικών ρυθμίσεων στα ακίνητα του Δήμου Αμαρουσίου, που γειτνιάζουν με τα επίμαχα ή που εντάσσονται σε ευρύτερη γεωγραφική περιοχή, κάτι που δυσχεραίνει την πορεία υλοποίησης του προτεινόμενου Ε.Χ.Σ.
7. Η έκταση που εξετάζεται στην ΣΜΠΕ του Ε.Χ.Σ. δεν είναι ενιαία, διότι διακόπτεται από το ρέμα του Αγίου Θωμά (βλ. άρθρο 2 του Ν. 4280/2014 της παρούσας εισήγησης)».