Τα εγκαίνια του Παρθενώνα πλησιάζουν, αλλά πολλά απρόοπτα συμβαίνουν. Οι λατόμοι στην Πεντέλη χάνουν τα εργαλεία τους. Η άμαξα με τα κομμάτια μάρμαρου εξαφανίζεται. Ο αρχιτέκτονας Καλλικράτης δεν μπορεί να μοιραστεί το μυστικό του με τον Ικτίνο. Ο Ορέστης, η Νεφέλη και ο Άριστος αναλαμβάνουν δράση. Θα καταφέρουν άραγε να λύσουν το μυστήριο;
Η συνέχεια επί …των σελίδων του βιβλίου «Μυστήριο από την Πεντέλη στον Παρθενώνα» της Μαρίας Μουγνάι που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Πρώτη Ύλη». Το βιβλίο που υπογράφει η Πεντελιώτισσα αρχαιολόγος με την εξαιρετική εικονογράφηση του Πέτρου Παπαδόπουλου μιλάει με κατανοητό για τα παιδιά τρόπο για το πως χτίστηκε ο Παρθενώνας και τον καταλυτικό ρόλο που διαδραμάτισε η Πεντέλη , μέσω του Πεντελικού μαρμάρου, στο κολοσσιαίο αυτό έργο.
Η Μαρία Μουγνάι μιλάει στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ για τον λόγο για τον οποίο αποφάσισε να γράψει το βιβλίο και εξομολογείται το μεγάλο της ενδιαφέρον για την ανάδειξη των πολιτιστικών μνημείων της Πεντέλης μέσω δράσεων που θα ευαισθητοποιούσαν τόσο τη σχολική κοινότητα της πόλης όσο και την ευρύτερη τοπική κοινωνία.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΤΑΣΟΣ ΜΕΡΓΙΑΝΝΗΣ
Πώς σας ήρθε η ιδέα της δημιουργίας του βιβλίου και ποιο ήταν το ζητούμενό σας ως συγγραφέας και ως αρχαιολόγος;
Το βιβλίο «Μυστήριο από την Πεντέλη στον Παρθενώνα», αποτελεί ένα παιχνίδι εξερεύνησης και μυστηρίου. Η ιδέα δημιουργίας του γεννήθηκε από την επιθυμία μου να ανακαλύψουν τα παιδιά μέσα από την περιπέτεια, στοιχεία για τον Παρθενώνα και τα αρχαία λατομεία στην Πεντέλη. Η έμπνευση του ήρθε κατά την διάρκεια ενός εκπαιδευτικού προγράμματος που είχα εκπονήσει στο 1ο Νηπιαγωγείο Πεντέλης, με τίτλο «Μικροί αρχαιολόγοι», στο οποίο διαπίστωσα τη διάθεση των παιδιών να γνωρίσουν την τοπική τους ιστορία και τα μνημεία μέσα από την αφήγηση ενός παιδικού παραμυθιού.
Ως συγγραφέας θα ήθελα τα παιδιά να διασκεδάσουν, να ταυτιστούν με τους πρωταγωνιστές της ιστορίας μας και να λύσουν όλα τα μυστήρια. Επιδιώκοντας να προσεγγίσω τους απλούς ανθρώπους της εποχής πίσω από τα μεγάλα μνημεία, όπως ο Παρθενώνας, επέλεξα ως ήρωες της περιπέτειας τα παιδιά ενός λατόμου από την Πεντέλη, δηλαδή τον Ορέστη, τη Νεφέλη και τον αγαπημένο τους σκύλο, τον Άριστο.
Ως αρχαιολόγος, σεβόμενη το ιστορικό πλαίσιο, επιθυμώ την προσέγγιση των παιδιών μέσα από μία αφηγηματική και παιγνιώδη μορφή, η οποία θα εστιάσει το ενδιαφέρον τους στην πολιτιστική μας κληρονομιά.
Εκτός από την εικονογραφημένη ιστορία , στο πίσω μέρος του βιβλίου υπάρχουν παιχνίδια για τα παιδιά, εικονόλεξο αλλά και η «γωνιά της Γνώσης» με χρήσιμα στοιχεία για τα λατομεία της Πεντέλης και την οδό Λιθαγωγίας, ακόμα και για τον Έλγιν και για τον τρόπο που απέσπασε γλυπτά από τον Παρθενώνα για να τα μεταφέρει στην πατρίδα του. Με ποιο τρόπο σκοπεύετε να «επικοινωνήσετε» αυτήν την Γνώση με την εκπαιδευτική κοινότητα;
Το βιβλίο είναι κυρίως συνδεδεμένο με την ύλη της ιστορίας της Δ΄ Δημοτικού, επειδή στηρίζεται στα ιστορικά γεγονότα και η μυθοπλασία συνυπάρχει αρμονικά με τα αρχαιολογικά δεδομένα. Στόχος μου είναι να ταξιδέψει σε πολλά σχολεία, για να αποτελέσει πρόσθετο υλικό και παράλληλη πρόταση μελέτης στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας και του μαθήματος της ιστορίας.
Επίσης το βιβλίο μπορεί χρησιμοποιηθεί ως έντυπο – οδηγός στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που προτείνω στα σχολεία. Τα διαφορετικά παιχνίδια μέσα στο βιβλίο, όπως η δραματοποίηση, η καλλιτεχνική δημιουργία και το επιτραπέζιο παιχνίδι αναπτύσσουν ποικίλες και διαφορετικές δεξιότητες των παιδιών, όπως τη δημιουργική φαντασία, την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία, δίνοντας την ευκαιρία στους μικρούς αναγνώστες να αυτενεργήσουν και να διασκεδάσουν, τόσο στο σχολείο, όσο και στο σπίτι, με την οικογένειά και τους φίλους τους.
Η διπλωματική σας εργασία είχε θέμα την ανάδειξη και διαχείριση των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων στην Πεντέλη, μέσω των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και των Πράσινων Πολιτιστικών Διαδρομών. Μπορείτε να σταχυολογήσετε τα κυριότερα σημεία της;
Οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μνημεία στο Πεντελικό όρος, βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση με το φυσικό χώρο που τα περιβάλλει και χρήζουν ιδιαίτερης ανάδειξης και διαχείρισης. Στο πλαίσιο που η διαχείριση των μνημείων εστιάζει στις ανάγκες της κοινωνίας αναζητούνται πολιτικές επικοινωνίας των αρχαιολογικών χώρων με το κοινό. Στον άξονα αυτό η διπλωματική εργασία πρότεινε το σχεδιασμό και τη διενέργεια εκπαιδευτικών προγραμμάτων, πολιτιστικών περιπάτων και Πράσινων Πολιτιστικών Διαδρομών, που αναμένεται να προσελκύσουν το μαθητικό και το ευρύ κοινό.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα, μπορούν να αναδείξουν τα μνημεία της Πεντέλης, όταν ακολουθούν τις σύγχρονες μουσειολογικές προσεγγίσεις και τις θεωρίες μάθησης, όταν αξιοποιούν τις κατάλληλες εκπαιδευτικές μεθόδους και τα εποπτικά μέσα και όταν ανταποκρίνονται στις ανάγκες του παιδικού και εφηβικού κοινού. Τα οφέλη για την εκπαιδευτική κοινότητα, είναι πολλαπλά, καθώς τα παιδιά όμορων περιοχών γνωρίζουν την τοπική ιστορία, ενώ οι μαθητές από άλλες περιοχές έρχονται σε επαφή με αρχαιολογικούς χώρους, όπως τα αρχαία λατομεία, που σχετίζονται με τη σχολική ύλη. Παράλληλα τα παιδιά αντιλαμβάνονται τη σημασία συνύπαρξης του μνημείου με το περιβάλλον και ευαισθητοποιούνται σε εν γένει θέματα προστασίας της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς.
Σημαντικός είναι και ο ρόλος των Πράσινων Πολιτιστικών Διαδρομών, μέσω των οποίων επιδιώκεται η συνεργασία ποικίλων φορέων, προκειμένου να οργανωθούν δράσεις που θα αναδείξουν το πολιτιστικό και φυσικό απόθεμα της Πεντέλης. Η υλοποίηση των παραπάνω αναμένεται να ωφελήσει την τοπική κοινωνία και να αναπτύξει τον πολιτιστικό τουρισμό.
Τι ήταν αυτό που σας έκανε να ασχοληθείτε με την αρχαιολογία; Ποια στοιχεία της Επιστήμης αυτής σας «μαγνήτισαν»;
Η αγάπη για την έρευνα και η αναβίωση του παρελθόντος μέσα από τα ευρήματα, που φέρνει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη, ήταν τα στοιχεία που με παρακίνησαν να ασχοληθώ με την επιστήμη της αρχαιολογίας. Δεν σας κρύβω ότι τον ίδιο ενθουσιασμό που είχα στην πρώτη μου πανεπιστημιακή ανασκαφή εξακολουθώ να έχω και σήμερα στις ανασκαφές που συμμετέχω.
Μένετε στην Πεντέλη. Τι σας αρέσει περισσότερο στον Δήμο σας και τι είναι αυτό που εάν είχατε την δυνατότητα θα αλλάζατε;
Η Πεντέλη είναι ένας μοναδικός και ξεχωριστός τόπος, πλούσιος σε μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους και φυσικό κάλλος. Σε αυτή την κατεύθυνση, και στο πλαίσιο ενίσχυσης του πολιτιστικού γίγνεσθαι, θα με ενδιέφερε η ανάδειξη των παραπάνω χώρων, μέσω της κατάλληλης υλικοτεχνικής υποδομής, της δημιουργίας πολιτιστικών διαδρομών και μέσω περαιτέρω δράσεων, που θα προσέλκυαν την τοπική κοινωνία και θα ευαισθητοποιούσαν το ευρύ κοινό σε θέματα προστασίας της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς.