Από τις εκδόσεις Γκοβόστη κυκλοφόρησε πρόσφατα η νέα επίτομη έκδοση της Άννας Καρένινα. Για το κλασσικό αυτό αριστούργημα του Λέοντος Τολστόη, ο εκδότης Κ. Γκοβόστης αναφέρει χαρακτηριστικά: «H Άννα Καρένινα κατέχει περίοπτη θέση ανάμεσα στα σπουδαία κλασικά μυθιστορήματα.
Η αριστοκρατική τάξη στην οποία ανήκει και ο Τολστόη παρουσιάζεται παραπαίουσα, ενώ η αρχική ρήση περί οικογενειακής ευτυχίας έτσι όπως διατυπώνεται από την αρχή ακόμα του έργου διά στόματος Αμπλόνσκη θέτει τον φιλοσοφικό στοχασμό του συγγραφέα “Όλες οι ευτυχισμένες οικογένειες μοιάζουν η μία με την άλλη, η κάθε δυστυχισμένη είναι δυστυχισμένη με τον δικό της τρόπο”.
Στον Τολστόη οι περιγραφές του αστικού τοπίου είναι σχεδόν ανύπαρκτες, αν και οι ήρωές του ζουν και κινούνται στη Μόσχα και στην Αγία Πετρούπολη. Αντιθέτως, οι περιγραφές της υπαίθρου είναι εκτεταμένες και λεπτομερείς. Όσον αφορά τους χαρακτήρες του, ο Τολστόη δεν θεωρεί τίποτα ανούσιο και ανάξιο περιγραφής. Γι’ αυτό, άλλωστε, και τους πλάθει τόσο ζωντανούς, τόσο πραγματικούς, νιώθουμε σχεδόν πως κινούνται ανάμεσά μας καθώς διαβάζουμε το βιβλίο. Στον Τολστόη υπάρχουν απεχθείς ήρωες που ωστόσο γνωρίζουν μια στιγμιαία έστω λύτρωση, μιαν άφεση, ενώ οι πλέον αγαπητοί ήρωες περνούν οπωσδήποτε από μια δοκιμασία που θέτει υπό αμφισβήτηση το ηθικό μεγαλείο τους. Από την Άννα Καρένινα απουσιάζουν οι αναφορές στα παιδικά χρόνια των ηρώων – μοιάζει να μην έχουν παιδική ηλικία. Βεβαιώς για τους 30άρηδες ήρωες του Τολστόη η έλλειψη γονικού καμβά, τούς υποχρεώνει να σταθούν μόνοι τους, να αναλάβουν τις ευθύνες τους να ακολουθήσουν ή να αγνοήσουν συνειδητά τις αρχές και τα κοινωνικά πρότυπα.
Η ιστορία της Άννας Καρένινα δεν είναι αυτή του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, μια ιστορία αγάπης δυο παιδιών που τη διέλυσαν οι σκληροί άνθρωποι, αλλά μια ιστορία ενηλίκων που υπόκειται σε όρια. Είναι ο καμβάς της επικείμενης σύγκρουσης ανάμεσα στον παλιό κόσμο των άκαμπτων θρησκευτικών κανόνων, των παγιωμένων ρόλων των φύλων και μιας κοινωνίας χωρίς δυνατότητα κοινωνικής κινητικότητας, και του νέου κόσμου που οι παγιωμένες αντιλήψεις περί ηθικής αμφισβητούνται, του νέου κόσμου των χωρισμών, των διαχωρισμών, των ιδεολογικών ζυμώσεων και της γυναικείας χειραφέτησης».