Το Cine- Δράση συνεχίζει τις προβολές του την Πέμπτη 2 Oκτωβρίου στις 20.15 στο ΤΥΠΕΤ (Υμηττού & Πλαταιών) με την ταινία «Ηλιαχτίδες ελπίδας» του Lee Chang-dong.
Πρόκειται για την τέταρτη ταινία του διάσημου Κορεάτη δημιουργού («Green Fish», «Peppermint Candy», «Oasis»), την οποία γύρισε, το 2007, με την επιστροφή του στην καρέκλα του σκηνοθέτη, μετά από τη θητεία του ως υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού της χώρας του. Απέσπασε διθυραμβικές κριτικές, προκάλεσε το ενδιαφέρον του κοινού, κατέκτησε 24 Βραβεία από 37 συνολικά υποψηφιότητες, αποτέλεσμα που σε ένα μεγάλο βαθμό οφείλει στις εξαιρετικές ερμηνείες των Song Kang Ho και Jeon Do Yeon (Καλύτερη Ηθοποιός στο Φεστιβάλ Καννών). Ένα φιλμ λιτό και ήρεμο που προβληματίζεται πάνω στην αγάπη, τη συμπαράσταση, τη συγχώρεση, κυρίως όμως στον τρόπο που η θρησκεία και οι κοινωνικές σχέσεις συνδέονται με τις ανθρώπινες αξίες και τις διαμορφώνουν. Σκέψεις και ιδέες που δε λέγονται, συναισθήματα που δεν εκφράζονται άμεσα αλλά υπονοούνται, άλλοτε ως υπαινιγμοί και άλλοτε ως μυστηριώδη σημάδια που προοιωνίζουν έναν αδιόρατο κίνδυνο.
Η υπόθεση
Η Shin-ae, μια νεαρή δασκάλα πιάνου, μετά το θάνατο του άντρα της εγκαταλείπει τη Σεούλ και εγκαθίσταται με τον εφτάχρονο γιο της στην Miryang, πατρίδα του εκλιπόντος ελπίζοντας να βρει γαλήνη και να ξαναχτίσει τη ζωή της. Σύντομα ανοίγει ένα μικροσκοπικό ωδείο και προσπαθεί να αναπτύξει σχέσεις με την τοπική κοινωνία, κρατώντας παράλληλα την ελευθερία των προσωπικών της επιλογών. Ένας μηχανικός αυτοκινήτων που γνωρίζει με την είσοδό της την πόλη την ακολουθεί παντού, παρά την άρνησή της να τον αποδεχτεί. Το ενδιαφέρον του για αυτήν, αν και δεν εκφράζεται ποτέ με λόγια, υποδηλώνεται μέσα από μια σειρά πράξεων. Με τον αδέξιο, σχεδόν κωμικό και συγκινητικό τρόπο που την προσεγγίζει συνιστά αντίβαρο στην τραγική φιγούρα της. Η μεγάλη της επιθυμία να ενσωματωθεί τον κάνει να πιστεύει ότι θα μπορούσε να τον αγαπήσει. Οι γείτονές της, η πλειοψηφία των οποίων είναι αφοσιωμένοι Χριστιανοί, προσπαθούν να της φτιάξουν τη διάθεση, επιμένοντας ότι η ζωή είναι όμορφη, γεμάτη χαρά και ευτυχία, αλλά όπου κι αν πάει και ό,τι κάνει της θυμίζει το σύζυγό της. Πολύ σύντομα, ωστόσο, η Shin-ae αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι αυτό μπορεί να μην είναι το ιδανικό μέρος για να ξεκινήσει μια νέα ζωή. Και θα έρθει η απαγωγή του γιου της να επιβεβαιώσει με το χειρότερο τρόπο αυτή της την αίσθηση. Αν και δίνει τα λύτρα που της ζητούν, ο μικρός βρίσκεται δολοφονημένος. Για να αντιμετωπίσει τον πόνο που την κατακλύζει η νεαρή γυναίκα βρίσκει καταφύγιο στην πίστη στο χριστιανισμό. Περιτριγυρισμένη από ανθρώπους που έχουν δεχτεί ανάλογα πλήγματα δέχεται τις αξίες μιας θρησκείας που αν και της είναι ξένη, της δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι μέσα από αυτήν ξαναγεννιέται.
Οι δυο πράξεις της ταινίας
Η ταινία ουσιαστικά χωρίζεται σε δύο πράξεις. Στην πρώτη παρακολουθούμε τη σχέση της Shin-ae με το γιο της και με τους κατοίκους της Miryang. Μάνα και γιος έχουν μια ιδιαίτερη επαφή, καθορισμένη από την απώλεια του πατέρα. Η Shin-ae είναι αισιόδοξη, πρόθυμη να ζήσει τη ζωή της με τον «σωστό τρόπο». Αλλά το στοιχείο της κρυψίνοιας κυριαρχεί στο μικροαστικό περιβάλλον της μικρής νοτιοκορεάτικης πόλης. Πίσω από την παραδοσιακή ασιατική ευγένεια και τους τρόπους καλής συμπεριφοράς κρύβεται μια συμβατική κοινωνία, βαθιά συντηρητική και βίαιη που δυσκολεύεται να αποδεχτεί την ξένη. Η αξιοπρεπής και ασυμβίβαστη στάση της γυναίκας, η δυσκολία της να συνδιαλλαγεί μαζί τους την οδηγεί σε ψυχικό αδιέξοδο. Το προσωρινό της καταφύγιο η πίστη, -η οποία λειτουργεί ως μέσο απόκρυψης των πραγματικών συναισθημάτων της- αποδεικνύεται και αυτή μια αυταπάτη. Στη δεύτερη πράξη, η Shin-ae υφίσταται μια τεράστια μεταμόρφωση χαρακτήρα και σε κάποιο βαθμό το ίδιο συμβαίνει με τους ανθρώπους γύρω της. Ακολουθώντας μια από τις αρχές της κοινότητας της και για να ελευθερωθεί οριστικά από τα φαντάσματα του παρελθόντος, θα προχωρήσει στην κατά πρόσωπο συγχώρεση του δολοφόνου. Αλλά ο φυλακισμένος, ένας υπεράνω πάσης υποψίας πολίτης, υπό το μανδύα της θρησκείας την οποία έχει και αυτός ασπαστεί θεωρεί ότι έχει ήδη δεχθεί τη θεϊκή συγχώρεση και δηλώνει απαλλαγμένος από οποιουδήποτε είδους ενοχές. Η πίστη της γυναίκας κλονίζεται, αισθάνεται ότι εξαπατήθηκε από τον θεό της, αφού δεν μπορεί να συγχωρέσει, να αναλάβει δηλαδή έναν ρόλο που θα της έδινε λόγο ύπαρξης και θα τη δικαίωνε ως άτομο. Η αποκάλυψη αυτής της αδυναμίας της είναι την φέρνει κοντά στην κατάρρευση, αλλά και πάλι θα αναζητήσει απεγνωσμένα βοήθεια για να κρατηθεί. Στο τέλος της ταινίας μια μοιραία συνάντηση θα της αποκαλύψει ότι η πόλη έχει αρχίσει να αλλάζει εξαιτίας της. Η σκοτεινή και αδιάφορη Miryang δέχτηκε τελικά τη Shin-ae σαν μια κρυφή ηλιαχτίδα που μπήκε μέσα της, τη φώτισε με την εσωτερική της δύναμη και της έδωσε το πραγματικό της νόημα. Αλλά και η ίδια η γυναίκα φωτίζεται από την αποκάλυψη αυτή. Αν και δεν έχει συμφιλιωθεί ακόμα με το παρελθόν, αποφασίζει να προχωρήσει ένα βήμα μπροστά, έχοντας αυτή τη φορά δίπλα της τον άντρα που την ακολουθούσε από την αρχή.
Επειδή οι άνθρωποι που περιβάλλουν τη Shin-ae είναι Χριστιανοί, ο Χριστιανισμός φαίνεται ως ο προφανής αποδέκτης της κριτικής της ταινίας, αλλά δεν είναι. Αντικείμενο της κριτικής της είναι όλες οι θρησκείες και βασικά η ανηθικότητα των ανθρώπων που ακολουθούν τυφλά θεμελιώδεις πεποιθήσεις και δικαιολογούν τη στάση τους με την, δήθεν, αγάπη τους για τον Θεό και την δική του φιλευσπλαχνία. Είναι η άκριτη πίστη και η υποκριτική ηθική όσων ασπάζονται δογματικά έναν όποιο θεό και τον αποδέχονται ως απόλυτη εξουσία στη ζωή τους τα στοιχεία που αμφισβητούνται στην ταινία.
Ηλιαχτίδες Ελπίδες/Secret Sunshine
Νότια Κορέα, Κοινωνική, 2007. Διάρκεια: 124’. Σκηνοθεσία: Lee Chang-dong. Πρωταγωνιστούν: Jeon Do-yeon, Song Kang-ho, Jo Young-jin, Seon Jeong-yeop, Kim Young-jae, Park Myung-shin, Cha Mi-kyeong, Oh Man-seok, Jang Hye-jin, Lee Sung-min, Kim Mi-hyang, Lee Hee-jun, Kim Jong-soo, Yeom Hye-ran, Lee Yoon-hee, Go Seo-hee, Lee Dong-yong, Kim Min-jae, Shin An-jin,.
Εδώ το trailer: https://www.youtube.com/watch?v=yFt-i-LTXpo