Ήταν αρχές Νοεμβρίου 2024 όταν το Cine- Δράση ξεκίνησε έναν κύκλο δωρεάν μαθημάτων με τον Προκόπη Παπαστράτη, ομότιμο καθηγητή Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, με γενικό τίτλο «Η Ελλάδα στη δεκαετία 1940-1950: Ένα έθνος σε κρίση».
Τα μαθήματα γίνονται την πρώτη Παρασκευή κάθε μήνα ζωντανά στο στέκι της ΔΡΑΣΗΣ και στη συνέχεια αναρτώνται στο κανάλι της ΔΡΑΣΗΣ στο Youtube, όπου γνωρίζουν μεγάλη ανταπόκριση: (https://www.youtube.com/channel/UCxAb2CMkIs7K63LPgRA2F3A)
Στο 1ο μάθημα συζητήθηκε η συμμετοχή της Ελλάδας στον πόλεμο στο πλευρό των συμμάχων και οι απαρχές της Γερμανικής κατοχής. Στο 2ο μάθημα αναλύθηκε το ιστορικό των κατοχικών κυβερνήσεων, οι ευθύνες των κατακτητών και συμμάχων για την Πείνα, η εξέλιξη του κινήματος της Αντίστασης, το Συνέδριο του Λιβάνου, η Κυβέρνηση Εθνικής ενότητα, η Συμφωνία της Καζέρτας, η κρίση της αποστράτευσης των αντιστασιακών οργανώσεων και τα σχέδια των Άγγλων. Το 3ο Μάθημα αφορούσε τα Δεκεμβριανά στην Ελλάδα και το Βέλγιο.
Το 4ο μάθημα, θα γίνει την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου με θέμα «Η Συμφωνία της Βάρκιζας». Τον καθηγητή Προκόπη Παπαστράτη συνεπικουρεί ο Μιχάλης Λυμπεράτος, Δρ Ιστορίας
Τα ερωτήματα
Θα απαντηθούν ερωτήματα όπως:
-Τι ακριβώς επιχειρήθηκε με τη συμφωνία της Βάρκιζας;
-Γιατί έγινε στο αττικό θέρετρο της Βάρκιζας και πότε;
-Ποια τα χαρακτηριστικά της;
-Ήταν η Συμφωνία της Βάρκιζας ένα επαρκές θεσμικό κείμενο για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των στιγμών;
-Ποιο ήταν το διεθνές περιβάλλον και πόσο ευνοϊκό ήταν για την αξιοποίηση της συμφωνίας;
-Ποιες ήταν οι πραγματικές διαθέσεις των εμπλεκόμενων μερών;
-Επέδειξαν οι συμβάλλοντες στη Συμφωνία τη συνέπεια που απαιτούνταν για να λειτουργήσει αυτή;
-Υπό ποιες θεσμικές προϋποθέσεις θα μπορούσε να επιβληθεί και να λειτουργήσει μια τέτοια συμφωνία;
-Είχε πραγματικούς λόγους να διαμαρτύρεται η ελληνική Αριστερά για τη συμφωνία;
-Τι προκάλεσε η καταστρατήγηση της Συμφωνίας;