Ένα μπουκάλι λάδι υπολογίζεται ότι μπορεί να μολύνει έως και 100 λίτρα θαλασσινών υδάτων, μια ποσότητα που θα ήταν ικανή να καλύψει τις ανάγκες ενός ατόμου σε νερό για περίπου 14 χρόνια. Όμως, υπάρχει και εναλλακτικός δρόμος τον οποίο «δείχνει» το 3ο ΕΠΑΛ Χαλανδρίου. Οι μαθητές του Επαγγελματικού Λυκείου – και όχι μόνο – συγκεντρώνουν στο σχολείο το τηγανόλαδο που χρησιμοποιούν τα νοικοκυριά στα σπίτια τους, ώστε να το αξιοποιήσουν ως βιοκαύσιμο για τη θέρμανση της μονάδας. Η αξιοποίηση του λαδιού γίνεται σε συνεργασία με τον Δήμο και το τμήμα Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Όπως δήλωσε στην Αμαρυσία η εκπαιδευτικός του 3ου ΕΠΑΛ και υπεύθυνη της δράσης Μόνικα Αγγελοπούλου, «ξεκινήσαμε από πέρσι τη στόχευση να χρησιμοποιήσουμε το λάδι της κουζίνας ως καύσιμο για θέρμανση. Ήδη έχουμε συγκεντρώσει 150 λίτρα. Συμμετέχουν όχι μόνο μαθητές και γονείς της μονάδας, αλλά ακόμα και άγνωστος κόσμος που έμαθε για την πρωτοβουλία μας. Για αρκετούς δίνουμε μία διέξοδο».
Συμβολικά και πρακτικά οφέλη
Το χρονικό όριο της συγκέντρωσης οικιακών αποβλήτων είναι η 20η Οκτωβρίου, ενώ στις αρχές Νοεμβρίου θα γίνει η μετατροπή του λαδιού σε βιοντίζελ στη σχολική μονάδα, με τη συνδρομή υποδομής από τον Δήμο Χαλανδρίου και το ΕΜΠ, όπου μέσα σε μία ώρα θα «παραχθούν» περισσότερα από 100 λίτρα καυσίμου. Υπολογίζεται ότι ένα λίτρο τηγανέλαιο «αποδίδει» περίπου 800 γραμμάρια βιοντίζελ, ενώ το βιοκαύσιμο αυτό έχει σχεδόν την ίδια θερμογόνο δύναμη με του πετρελαίου θέρμανσης.
«Το αποτέλεσμα θα αντιστοιχεί στη θέρμανση μίας εβδομάδας για το σχολείο μας, που λειτουργεί πρωί – απόγευμα. Σε κάθε περίπτωση, η κίνηση είναι συμβολική ως προς την παραγόμενη ποσότητα. Το ουσιαστικό όφελος έχει να κάνει με τη σημασία που δίνεται από τη νέα γενιά στην ανακύκλωση και την προστασία του περιβάλλοντος», σημειώνει η καθηγήτρια του Επαγγελματικού Λυκείου.
Μεγάλη απήχηση
Η θέρμανση του σχολείου μέσω τηγανόλαδου έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον πολιτών από όλο το λεκανοπέδιο, ενώ ακόμα και ο Δήμος Βύρωνα ζήτησε από το 3ο ΕΠΑΛ πληροφορίες για την πρωτοβουλία. Η κ. Αγγελοπούλου επεσήμανε πως «η προσπάθειά μας οφείλει πολλά στη διευθύντρια του λυκείου, Κατερίνα Ντασκαγιάννη που από την πρώτη στιγμή στηρίζει την όλη εκστρατεία, ενώ καθοριστική είναι η συμβολή που είχε ο Δήμος Χαλανδρίου, χάρη στον Δήμαρχο Σίμο Ρούσσο και τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, καθηγητή του ΕΜΠ, Γεράσιμο Λυμπεράτο που ως επιστημονικός υπεύθυνος, μαζί με την ομάδα του, υλοποιεί το πρόγραμμα Waste4think για τη διαχείριση απορριμμάτων».
Η περσινή εμπειρία
Σε αντίστοιχη πράξη «χρησιμοποίησης του άχρηστου» τα παιδιά του ΕΠΑΛ προχώρησαν και το 2018, όταν εκμεταλλεύτηκαν τα τηγανόλαδα τότε για να φτιάξουν σαπούνια. Αφού τα συσκεύασαν οι μαθητές και μαθήτριες με υλικά που τους προμήθευσε ο δήμος, χρησιμοποιήθηκαν για καθαρισμό του σχολείου.
«Είναι σταθερά πολύ μεγάλη η ανταπόκριση των νέων του σχολείου μας, γιατί έχουν συνειδητοποιήσει ότι αν το λάδι πεταχθεί στην αποχέτευση, μπορεί να βουλώσει σωλήνες, να επιβαρύνει τον βιολογικό καθαρισμό, να μολύνει τη θάλασσα και τον υδροφόρο ορίζοντα», προσθέτει η υπεύθυνη της δράσης. Άλλωστε, εκτιμάται ότι η καύση βιοντίζελ μειώνει και την ατμοσφαιρική ρύπανση, καθώς τα βιοκαύσιμα έχουν πολύ μικρότερες εκπομπές διοξειδίου θείου έναντι του πετρελαίου, ενώ η σύνθεσή τους συμβάλλει και στην αποφυγή φθοράς των καυστήρων.
Τετραετία προσπαθειών
Η πρωτοπορία της δράσης του 3ου ΕΠΑΛ δεν είναι μόνο στην αξιοποίηση χρησιμοποιημένου λαδιού. Ήδη μετρά τέσσερα χρόνια προσπαθειών στο ζήτημα της διαχείρισης απορριμάτων, που, σύμφωνα με τη Διοίκηση του Δήμου Χαλανδρίου, μπορεί να αποτελέσει οδηγό για μεταφορά του παραδείγματος και σε άλλα σχολεία της πόλης. Στο πλαίσιο συνεργασίας του Επαγγελματικού Λυκείου με τον Δήμο από το 2015, αναπτύχθηκε η κομποστοποίηση. Ο Δήμος παρείχε δυο κομποστοποιητές στα παιδιά και εκείνα χρησιμοποιώντας οργανικά υπολείμματα, όπως φλούδες που έφεραν από τα σπίτια τους, αποφάγια από το κυλικείο του σχολείου, καθώς επίσης κλαδέματα του προαυλίου, παρήγαγαν κομπόστ, που συσκεύασαν για να το χρησιμοποιήσουν ως βελτιωτικό των φυτών στο σχολείο τους.
Μια άλλη δράση που πραγματοποίησαν οι νέοι και νέες του ΕΠΑΛ ήταν η διεξαγωγή μετρήσεων – ταξινόμησης των απορριμμάτων στους κάδους που βρίσκονται στο σχολείο αλλά και στους γειτονικούς. Οι μαθητές ήρθαν, στην πράξη, σε επαφή με φυσικά μεγέθη και μαθηματικές έννοιες, ενώ ενημερώθηκαν για τη διαδικασία της διαλογής στην πηγή. «Χρόνο με το χρόνο χτίζουμε την ιδέα ότι είμαστε μία σοβαρή επιστημονική ομάδα που ερευνά, μελετά, διαχειρίζεται απορρίμματα με ευχάριστο και διασκεδαστικό τρόπο και οι μαθητές ανταποκρίνονται σε εκπληκτικό βαθμό», σημειώνει καταληκτικά στην Αμαρυσία η κ. Αγγελοπούλου.
Αλέξανδρος Καζαντζίδης
Ακολουθήστε μας στα social media για να μαθαίνετε ότι συμβαίνει στα Βόρεια Προάστια: