Βραβείο στον πανελλαδικό διαγωνισμό «Health and safety awards 2021» απέσπασε ο Δήμος Χαλανδρίου για το σύστημα διαδικασιών οργάνωσης των δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Διαχείρισης Απορριμμάτων, το οποίο έχει εκπονήσει και εφαρμόζει σταδιακά. Στον θεσμό, που τελεί υπό την αιγίδα του Ελληνικού Ινστιτούτου Υγιεινής & Ασφάλειας της Εργασίας (ΕΛΙΝΥΑΕ) -και αφορά τις σχετικές συνθήκες στους χώρους δουλειάς-, μαζί με τον Δήμο διακρίθηκε η εταιρεία ΓΕΠ Α.Ε. Το βραβείο, που απονεμήθηκε σε ειδική τελετή στις 20 Μαΐου, στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, εντασσόταν στην κατηγορία «Τοπική Αυτοδιοίκηση» για την εργασία «Ανάπτυξη Συστήματος Διαδικασιών Οργάνωσης της Διεύθυνσης Διαχείρισης Απορριμμάτων και Ανακύκλωσης»
Η οργάνωση
Η βασική ιδέα της βραβευθείσας εργασίας, όπως εξηγεί ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού- Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης-Διαχείρισης Απορριμμάτων Κώστας Γερολυμάτος (απεικονίζεται στη μέση της παραπάνω, κεντρικής φωτογραφίας), ήταν η θεώρηση του δημοτικού αμαξοστασίου ως βιομηχανικής εγκατάστασης, όπου η οργάνωση των καθημερινών διαδικασιών του γίνεται με βάση την υγιεινή και ασφάλεια της εργασίας, με χρήση γραπτών εντολών «αδειών» εργασίας στα πρότυπα των διαδικασιών που ακολουθούνται στην χημική βιομηχανία.
Σημειώνεται ότι τα αμαξοστάσια των υπηρεσιών καθαριότητας των ΟΤΑ στις πλείστες των περιπτώσεων περιλαμβάνουν δραστηριότητες που μακροσκοπικά τα κατατάσσουν στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις: Ύπαρξη αυτοκινούμενου εξοπλισμού βαρέως τύπου, ανάπτυξη συνεργείων με δυνατότητα μεγάλων συντηρήσεων με αρκετά μεγάλη εγκαταστημένη ισχύ, χώροι αποθήκευσης υλικών όλων των ειδών, αποθήκες καυσίμων, πλυντήρια οχημάτων, λιπαντήρια, εργαστήρια σιδηροκατασκευών, ηλεκτρολογεία και εγκαταστάσεις μεταφόρτωσης απορριμμάτων συνιστούν την συνήθη εικόνα ενός αμαξοστασίου στους αστικούς δήμους. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τη διοίκηση, υπάρχουν όλες οι απαραίτητες βοηθητικές εγκαταστάσεις που υποστηρίζουν τέτοιες δραστηριότητες -φυλάκια, γραφεία προσωπικού, χώροι ενδιαίτησης, χώροι στάθμευσης, αποδυτήρια.
Σε αυτό το πλαίσιο ο Δήμος Χαλανδρίου ανέφερε ότι ζήτησε από τη ΓΕΠ –που παρέχει υπηρεσίες υγιεινής και ασφάλειας στην εργασία- την ανάπτυξη μιας σειράς διαδικασιών που θα έβαζαν τα ζητήματα της ασφάλειας και της υγιεινής στο προσκήνιο, στη διαχείριση της καθημερινότητας του αμαξοστασίου.
Η ασφάλεια
Στην πρώτη φάση, με βάση τη δημοτική Αρχή, «σκαναρίστηκε» η καθημερινότητα του χώρου του αμαξοστασίου, διερευνήθηκαν όλες οι δραστηριότητες, ελέγχθηκαν τα αρχεία, έγιναν αυτοψίες και εξετάστηκαν όλες οι θέσεις εργασίες και οι ειδικότητες που υπήρχαν στην διεύθυνση. Έγιναν μετρήσεις βλαπτικών παραγόντων σε εργαζόμενους ενώ συμπληρώθηκαν ερωτηματολόγια που αφορούσαν στις προτεραιότητες του προσωπικού για τα ζητήματα ασφάλειας.
Με βάση τα ευρήματα –πρακτικά πρόκειται για μία μελέτη εκτίμησης επαγγελματικού κινδύνου- και τη διοικητική δομή της υπηρεσίας, η ίδια ενημέρωση ανέφερε ότι επιλέχθηκε η ανάπτυξη συστημάτων που διαμορφώνουν γενικούς κανόνες ασφάλειας στη διαχείριση του χώρου και του προσωπικού -χορήγηση μέσων ατομικής προστασίας (ΜΑΠ), τρόπος εισόδου στο χώρο, διαδικασίες μηχανημάτων – οχημάτων, κίνησης και στάθμευσης.
Ταυτόχρονα, με βάση τη διοίκηση του Δήμου, για τις βαριές εργασίες που αποτελούν τις βασικές δραστηριότητες του αμαξοστασίου (επισκευή, συντήρηση οχημάτων και αποκομιδή πάσης φύσης απορριμμάτων) αναπτύχθηκαν έντυπα στη λογική των «αδειών» εργασίας που χρησιμοποιούνται στα διυλιστήρια πετρελαίου, ενώ κάθε εργασία, όπως καταγράφηκε, αποτυπώνεται σε έντυπο όπου περιγράφονται το σύνολο των υποχρεώσεων σε τεχνικό επίπεδο που πρέπει να τηρηθούν καθώς και το σύνολο των απαιτήσεων ασφάλειας που πρέπει να ικανοποιούνται για την εκτέλεσή της.
Η εφαρμογή
Για οποιαδήποτε εργασία συντήρησης ή αποκομιδής πρέπει να υπάρχει το συγκεκριμένο έντυπο, να υπάρχει δηλαδή η «άδεια» εκτέλεσης της εργασίας, πρόσθεσε η δημοτική Αρχή, τονίζοντας ότι η διαδικασία αναπτύσσει ρόλους γι’ αυτόν που συντάσσει την «άδεια» και γι’ αυτόν που εκτελεί την «άδεια», οι οποίοι και υπογράφουν τα αντίστοιχα σημεία, ενώ η «άδεια» κλείνει και αρχειοθετείται με την επιτυχή λήξη της εργασίας.
Οι διαδικασίες, που παρουσιάστηκαν παραπάνω, ξεκίνησαν να εφαρμόζονται από το περσινό καλοκαίρι, όπως επεσήμανε η διοίκηση του Δήμου, συμπληρώνοντας ότι από τον Σεπτέμβριο του 2020 εφαρμόζονται οι «άδειες» εργασιών συντήρησης στο συνεργείο του αμαξοστασίου. Όπως υπογράμμισε ο κ. Γερολυμάτος, «δυστυχώς το δεύτερο κύμα της Covid-19 μας υποχρέωσε από τον περασμένο Νοέμβρη σε σημαντικές διοικητικές αλλαγές, καθώς διαδοχικές καραντίνες και κρούσματα διαμόρφωσαν προτεραιότητες που οδήγησαν στην προσωρινή παύση των «αδειών» εργασίας. Η εφαρμογή των διαδικασιών αυτών θα επανεκκινήσει μετά το πέρας της περιόδου των εκτάκτων μέτρων, καθώς θα προχωράει και η θωράκιση των εργαζομένων με τους εμβολιασμούς».
Οι αντιδήμαρχος ευχαρίστησε την ΓΕΠ Α.Ε. για την συνεργασία και ειδικά τους Δρ. Παν. Παπαδόπουλο Διευθυντή Ανάπτυξης τη εταιρείας και τον Μηχανολόγο Ι. Βότση συντονιστή της ομάδας έργου που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του εγχειρήματος.
Δείτε επίσης: Ένα βήμα πριν το τελικό στάδιο ο σχεδιασμός βιώσιμης κινητικότητας στην πόλη