Μόνο που κι αυτός βαρέθηκε το επιτελικό μας μπάχαλο
Γράφει ο Σπύρος Σαμιακός: Συνταξιούχος – Εκπαιδευτικός
Oι συνθήκες ανοίγματος είναι χειρότερες… από ό,τι την περίοδο που τα σχολεία έκλεισαν και είναι από τις χειρότερες τους τελευταίους δεκατρείς μήνες. Ο μεταλλαγμένος ιός προσβάλλει και τους νέους, ενώ ο κατά προτεραιότητα εμβολιασμός των εκπαιδευτικών γίνεται και αυτός ένα επικοινωνιακό τρικ, αφού είναι η τρίτη διαλογή στους κατά προτεραιότητα εμβολιασμούς, από τα περισσεύματα των ακυρωθέντων προγραμματισμένων εμβολιασμών.
Η τηλεκπαίδευση απέδειξε πως εντείνει τα εκπαιδευτικά προβλήματα και τις κοινωνικές ανισότητες και χρησίμευσε ως δούρειος ίππος ιδιωτικοποίησης δημόσιων δικτύων και λειτουργιών με κρατική χρηματοδότηση.
Πάνω από το 1/3 των μαθητών δεν συμμετείχαν ή συμμετείχαν πλημμελώς στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ένα χρόνο μετά την πρώτη καραντίνα ανοίγει με τεράστια καθυστέρηση η διαδικασία των voucher για προμήθεια ηλεκτρονικού υλικού.
Μ’ ένα χρόνο καθυστέρηση ξεκινά και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Κανένα όμως μέτρο δεν έχει ληφθεί για να διαμορφωθούν στοιχειώδεις συνθήκες υγειονομικής ασφάλειας. Τα σχολεία ανοίγουν ακριβώς όπως έκλεισαν για να ξανακλείσουν, πιθανόν, λίγο καιρό αργότερα. Η «λύση» των διαγνωστικών self test ή των οικιακών τεστ, στο πλαίσιο της «ατομικής ευθύνης» που παρουσιάζει η κυβέρνηση ως πανάκεια, είναι ανεπαρκής, αν δεν συνοδευτεί από ένα συνολικό σχέδιο υγειονομικής ασφάλειας.
Όπως επισημαίνει η επιστημονική κοινότητα, κάθε διαγνωστική εξέταση αποτελεί ιατρική πράξη και θα πρέπει να πραγματοποιείται από ειδικούς. Και όμως τα σχολεία, από χώροι επισφαλούς υγειονομικής κατάστασης και υπερμετάδοσης της νόσου, μπορούν να διαδραματίσουν θετικό ρόλο σε ό,τι αφορά τη διασφάλιση της υγείας των μαθητών και των οικογενειών τους, αλλά και την επιδημιολογική επιτήρηση μεγάλου μέρους του πληθυσμού.
Και αυτό, γιατί το σχολείο είναι μια πολυπληθής δημόσια δομή, άρα και αξιόπιστο στατιστικό δείγμα. Είναι αποκεντρωμένο και διάσπαρτο σε όλη την επικράτεια, χαρακτηρίζεται από σχέσεις εμπιστοσύνης και αλληλεγγύης μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων και βοηθητικού προσωπικού), ενώ οι λειτουργοί της εκπαίδευσης διακρίνονται από υπευθυνότητα, συνέπεια και αίσθηση ευθύνης.
Δύο είναι οι άμεσες προϋποθέσεις που απαιτούνται για ασφαλές άνοιγμα:
1. Η εκπόνηση και εφαρμογή ενός προγράμματος εμβολιασμού του συνόλου των εκπαιδευτικών και του υπόλοιπου προσωπικού των σχολικών μονάδων μέχρι τις διακοπές του Πάσχα, ώστε μετά το Πάσχα να έχουμε εξασφαλισμένη ανοσία.
2. Η ενίσχυση των σχολικών μονάδων με εξειδικευμένο προσωπικό για την αξιόπιστη θερμομέτρηση των μαθητών -καθημερινά κατά την είσοδο στο σχολείο- και διενέργεια των self και μοριακών τεστ κάθε εβδομάδα ή έστω ανά 10ήμερο και την άμεση διαχείριση τυχόν περιστατικών. Η παροχή της δυνατότητας δωρεάν μοριακών τεστ, παραμένει κοινωνική αναγκαιότητα.
Τα rapid έχουν αποδειχτεί αναξιόπιστα. Πέρα όμως από τα μέτρα υγειονομικού χαρακτήρα απαιτούνται άμεσες παιδαγωγικές και λειτουργικές παρεμβάσεις.
1. Λειτουργία των σχολείων σε δύο βάρδιες με μειωμένο ωράριο και μέγιστο αριθμό ανά τμήμα τα 15 παιδιά και ένα παιδί ανά θρανίο.
2. Η κάθε βάρδια θα είναι 6 ημίωρα και θα είναι παράδοση – επεξήγηση – εμπέδωση, όχι εξέταση – θα προσαρμοστεί και αυτή, όπως εξηγείται παρακάτω.
Τα διαλείμματα θα είναι 5λεπτα, με άνοιγμα παραθύρων και πόρτας χωρίς ν’ απομακρύνονται οι μαθητές της αίθουσας (αλλαγή εκπαιδευτικού) και με ένα μεγάλο διάλειμμα 15 λεπτών, μεταξύ 3ης – 4ης «ώρας», με τα παραγγελθέντα και προπληρωμένα στο κυλικείο, να είναι έξω από κάθε αίθουσα, σε καλάθι ή σακούλα με το όνομα του μαθητή ανά παραγγελία.
Πρακτικά αυτό μεταφράζεται:
Η πρώτη βάρδια 8.30 π.μ. – 12.05 μ.μ.
(8.30-9, 9.05-9.35, 9.40-10.10, 10.25-10.55, 11-11.30, 11,35-12,05)
Η δεύτερη βάρδια 12.25 – 16 (4 μ.μ.)
Τα 20 λεπτά που μεσολαβούν μεταξύ 1ης & 2ης βάρδιας είναι για ανάπαυση και γεύμα εκπαιδευτικών από κέτερινγκ (με οικονομική κάλυψη από το κράτος), καθώς και τον αερισμό αιθουσών.
3. Η εξέταση των μαθητών θα γίνεται με μικρές ασκήσεις και εργασίες που δεν θα υπερβαίνουν τη μια σελίδα/μάθημα, η οποία θα είναι χειρόγραφη, θα φωτογραφίζεται και θ’ αποστέλλεται στο mail του εκπαιδευτικού ως επισυναπτόμενο (για ν’ αποφεύγεται το copy paste).
Η έμφαση πρέπει να δοθεί, κατά το τρέχον σχολικό έτος, στη διδακτική μαθησιακή διαδικασία και στη διαμορφωτική αξιολόγηση (στήριξη βήμα-βήμα των παιδιών με βάση τις δυσκολίες που συναντούν) και όχι στην τελική/αθροιστική) αξιολόγηση (δηλ. στις τελικές εξετάσεις εξαμήνου ή έτους).
Αναπροσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών στις συνθήκες της πανδημίας με μείωση της διδακτέας και εξεταστέας ύλης, συμπεριλαμβανομένης της διδακτέας ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων.
4. Δεν πρέπει ειδικά φέτος να ισχύσει η Τράπεζα Θεμάτων.
5. Επειδή, οι ήδη εξοντωμένοι εκπαιδευτικοί από τη διαδικτυακή διδασκαλία (απαιτεί για κάθε ώρα πάνω από 2 ώρες προετοιμασία) θα κληθούν, με βάση τα παραπάνω, να εργασθούν με διευρυμένο ωράριο 8.30 π.μ. – 4 μ.μ. και μελέτη των mail το απόγευμα, τίθεται άμεσα η καταβολή πρόσθετης μηνιαίας αμοιβής τουλάχιστον 300 ευρώ / μήνα, οριζόντια για όλους τους εκπαιδευτικούς σε αυτές τις συνθήκες.
Κι επειδή η προπαγάνδα του Γκαίμπελς και τα fake νούμερα από τα κανάλια της δημιουργίας ψευδών ειδήσεων, θα οργιάσουν, υπολογίζουμε το κόστος των παραπάνω με απλές πράξεις αριθμητικής δημοτικού σχολείου:
Οι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας είναι περίπου 80.000, άρα ανά μήνα το κόστος είναι: 80.000 X 300 = 24.000.000 € και για 3 μήνες που υπολείπονται:
3 x 24.000.000 = 72.000.000 € συνολικά για πρόσθετη αμοιβή εκπαιδευτικών.
Αν προσθέσουμε και τα γεύματα: 6€/γεύμα x 25 (εκπαιδευτικοί / σχολική Μονάδα) = 150€ ανά σχολείο, οπότε 3.500 (σχολ.) x 150 = 525.000€ / ημέρα – και επί 90 ημέρες: 525.000 x 90 = 47.250.000 € συνολικά για γεύματα εκπαιδευτικών.
Άρα σύνολο: 72 + 47,25 = 119,25 εκατομμύρια ευρώ είναι το κόστος για ποιοτική και ασφαλή εκπαίδευση για το υπόλοιπο του σχολικού έτους.
Είναι λιγότερα από τα χρήματα που δόθηκαν στα 7 κανάλια (από Πέτσα) & για τα σκόιλ του ελικικού του Βρούτση και πολύ λιγότερα από τις απαλλαγές φόρων & αδειών που χαρίστηκαν στα κανάλια, τα τελευταία δύο χρόνια.
6. Σχολαστική καθαριότητα σχολικών κτιρίων σύμφωνα με τα σχετικά υγειονομικά πρωτόκολλα, με ενίσχυση του προσωπικού καθαριότητας.
7. Εννοείται ότι σε όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου τηρείται η διπλή μάσκα και από μαθητές και εκπαιδευτικούς και τα μέτρα ατομικής υγιεινής.
8. Εφαρμόζεται και στη χώρα μας το Π σε κάθε θρανίο, με διαφανές τμήμα στο άνω μέρος (το υπόλοιπο από χαρτόνι μακέτας). Έχει εφαρμοστεί σε όλες τις ασιατικές χώρες (Κίνα, Ιαπωνία, Ν. Κορέα κ.λπ.) – εκεί με πλεξιγκλάς.
Μπορεί να φτιαχτεί και από τους ίδιους τους μαθητές την πρώτη μέρα έναρξης του σχολείου. Το μόνο που χρειάζεται είναι μια μαζική παραγγελία χαρτονιών και αυτοκόλλητων διαφανών.
Αυτά τα 8 σημεία είναι τα ελάχιστα που εξασφαλίζουν την ομαλή και ασφαλή λειτουργία της 2-βάθμιας εκπαίδευσης για μέχρι το τέλος της σχολικής περιόδου.