Γράφει η Πέγκη Φαράντου: Διδάκτωρ Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών – Συγγραφέας – Ζωγράφος.
Σε άρθρο της ΑΜΑΡΥΣΙΑΣ, που εκδόθηκε στις 6 Αυγούστου 2022, με τίτλο: «Αϊ Γιώργης – Η ενορία που θυμίζει μοναστήρι. Οι αγιογραφίες του Φώτη Κόντογλου περιμένουν την δική τους Ανάσταση» (Νίκος Καραβάσιος, Μάνος Χρυσός, Πέγκη Φαράντου), αναδείχθηκε ένα μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο ναός Αγίου Γεωργίου στο Ηράκλειο Αττικής. Οι αγιογραφίες, το έργο του Φώτη Κόντογλου, απειλείται να χαθεί, από την υγρασία, τη διάβρωση και τον χρόνο. Οι αγιογραφίες αυτές είναι έργα μεγάλης σημασίας και πολιτιστική κληρονομιά που άφησε ο Κόντογλου στα χρόνια που αγιογραφούσε στο Ηράκλειο Αττικής.
Σε συνέχεια του άρθρου της ΑΜΑΡΥΣΙΑΣ και ύστερα από την παράκληση προς το Ε.Ε.Τ.Ε. (Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας) του πρωτοπρεσβύτερου και προϊστάμενου του ναού Μιχαήλ Παππά και της ζωγράφου και μέλους του Ε.Ε.Τ.Ε, Πέγκης Φαράντου, για αυτοψία στον ναό, ακολούθησε αυτοψία από τον Χαράλαμπο Γκολφινόπουλο. Ο Χ. Γκολφινόπουλος με την ιδιότητα του ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Ε.Τ.Ε. και εφόρου της Διακοσμητικής επισκέφτηκε τον ναό.

Ο Χ. Γκολφινόπουλος ανέφερε πως η ιδιαιτερότητα του ναού του Αγίου Γεωργίου στο Ηράκλειο είναι, ότι μεγάλο μέρος των τοιχογραφιών είναι δημιουργίες του Φώτη Κόντογλου όπως και οι εικόνες του τέμπλου, άρα αποτελεί ένα μνημείο της Βυζαντινής Αγιογραφίας με ιδιαίτερη σημασία. Τα έργα αυτά καταλαμβάνουν βασικά τον βόρειο τοίχο και την κόγχη της Πλατυτέρας, την παράσταση της Αναλήψεως και τη μικρή κόγχη της προθέσεως. Στον ίδιο ναό έχουν εργαστεί και μαθητές του Κόντογλου όπως ο Βαμπούλης. Υπάρχουν συνθέσεις με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και σπανιότητας όπως ο Άγιος Γεώργιος έφιππος στον βόρειο τοίχο.

Όσον αφορά τον ναό, ανέφερε πως παρουσιάζει δομικά εξωτερικά προβλήματα και εσωτερικές βλάβες και ζημιές στους σοβάδες αλλά κυρίως στην τοιχογραφία. Η τοιχογραφία παρουσιάζει εκτεταμένες απολεπίσεις χρωστικών, απώλειες, εξασθένηση του συνδετικού́ υλικού́ του ζωγραφικού́ στρώματος και του υποστρώματος, ρωγμές και κάποιες τοπικές αποκολλήσεις του υποστρώματος από́ το υποστήριγμα.
Τόνισε επίσης τη μεγάλη αξία του μνημείου που έχει για την πολιτιστική κληρονομιά του σημαντικού αυτού καλλιτέχνη, που πολλά του οφείλουμε. Είναι πραγματικά σημαντικό να μη χάσουμε τα δείγματα γραφής από το συνολικό του αποτύπωμα, που άνοιξε νέους ορίζοντες στην αξιολόγηση και τη μελέτη της Βυζαντινής Αγιογραφίας την οποία Έλληνες και ξένοι προσέγγισαν μέσω της ανάδειξης που έγινε από τον Κόντογλου και παράλληλα επέφερε μια αναγέννηση στον χώρο της ζωγραφικής στην Ελλάδα.

Ένα εκτενές κείμενο με λεπτομέρειες της αυτοψία συντάχθηκε από τον Χ. Γκολφινόπουλο μαζί με προτάσεις συντήρησης των τοιχογραφιών, καθαρισμού, αισθητικής αποκατάστασης αλλά και διαδικασίες στερέωσης.
Την Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2022 τον ναό του Αγίου Γεωργίου επισκέφτηκε και εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού, που με τη σειρά του κατέγραψε τις φθορές για να κάνει την απαιτούμενη αναφορά προς την Υπηρεσία.
Ευελπιστούμε πως σύντομα θα έχουμε θετικά αποτελέσματα και ο μικρός αυτός ναός του Ηρακλείου Αττικής με τη μεγάλη ιστορία, θα τύχει της ανάλογης προσοχής και φροντίδας της Υπηρεσίας στην οποία ανήκει από το 1986 ως μνημείο νεότερης Βυζαντινής Τέχνης.