Από τη στήλη ΕΠΕΑ ΠΤΕΡΟΕΝΤΑ – Γράφει ο Άγγελος Πολύδωρος
Είχα ένα στερεοφωνικό συγκρότημα, ντιζαϊνάτο και με αχτύπητο ήχο. Ήταν την εποχή που όταν βρισκόμαστε στις παρέες συζητούσαμε για στέρεο AKAI, Pioneer, Toshiba και συγκρίναμε πλατό, ενισχυτές, ηχεία, μπάσα, γούφερ και άλλα… ηχηρά. Πάνε αυτά.
Τι σας λέω τώρα; Ένα μόνο: Στο λουκουματζίδικο της πλατείας, ένα βράδυ άκουγα ήχους από τις δεκαετίες ’90, ’80, ’70 «και πίσω», όπως μου είπε ο σερβιτόρος όταν τον ρώτησα. Καμάρωνε μάλιστα, που είχε μεταγράψει σε ψηφιακή μορφή τα τραγούδια και τα ινστρουμένταλ (μουσικά κομμάτια χωρίς λόγια) από το «βαλιτσάκι» των γονιών του «με τα 45ράκια». Όλα ξένα. Όλα όμως δεμένα με την ατμόσφαιρα του καταστήματος και με το δικό του «αποτύπωμα», όπως λέμε σήμερα.
Άντε να πεις τώρα, σ’ αυτόν τον νεαρό να βάλει «ποσόστωση» στη μουσική του λουκουματζίδικου, επειδή έτσι αποφάσισε η κυβέρνηση, προκειμένου -λέει- να διασώσει και να προβάλει την ελληνική μουσική. Δεν το αμφιβάλλω. Η χώρα μας έβγαλε μεγάλα ταλέντα, Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Σπανουδάκη, Χατζηνάσιο, Ξαρχάκο και άλλους που δεν μου έρχονται στο μυαλό τώρα που πληκτρολογώ. Και ξέρετε γιατί δεν μου έρχονται; Διότι ακούω Spotify από το pc μου. Μια παγκόσμια μουσική πλατφόρμα, που συγκράτησε στη μνήμη της τα γούστα μου και μου έχει φτιάξει λίστες για να μη κάθομαι κάθε φορά να ψάχνω ινστρουμένταλ που μου κάνουν παρέα ενώ γράφω.
Και θυμήθηκε τώρα η κυβέρνηση ότι η ελληνική μουσική παραμελήθηκε τόσα χρόνια και γι’ αυτό, για να την προωθήσουμε, πρέπει υποχρεωτικά να την ακούμε σε ποσοστό 45% από τα ηχεία ξενοδοχείων, εστιατορίων, καφετεριών κ.λπ. επαγγελματικών χώρων. Και μετά τι; Θα ιδρύσει Αστυνομία Μουσικής για την τήρηση του ποσοστού με την απειλή «πρόστιμου ποσόστωσης»; Για να σοβαρευτούμε λίγο. Ολοκληρώσαμε την αστυνόμευση του πανεπιστημιακού ασύλου, των γηπέδων ποδοσφαίρου και άλλων δημόσιων εκδηλώσεων και φτάσαμε στην τήρηση του ποσοστού της ελληνικής μουσικής; Διότι εκεί πάει το πράμα.
Ξέφυγα λίγο αλλά αν ήθελαν να διασώσουν τη μουσική μας κληρονομιά, δεν ήταν ανάγκη να στείλουν τη Μαρίνα Σάτι να τραγουδήσει Μπόλιγουντ στη φετινή Eurovision με στίχους «τατατα και τατατα». Μπορούσαν να της αναθέσουν κάτι άλλο. Είδαν και άκουσαν το «Μάντισσα» φαίνεται και της είπαν «γράψε κάτι τέτοιο, ξεσηκωτικό». Δεν εξηγείται. Μα άλλο η «Μάντισσα», άλλο το «Θα Σπάσω Κούπες» και τελείως διαφορετικό το «Ζάρι» που στέλνουμε στη Eurovision. Μακάρι να πάει καλά το κορίτσι αφού την επέλεξαν. Ωραία είναι, φωνή έχει, μπρίο διαθέτει. Αλλά αυτή την ποσόστωση στα μαγαζιά τι την ήθελαν;