Τα οικονομικά των Δήμων στην δύσκολη εποχή της πανδημίας και οι δυνατότητες που υπάρχουν για να περιοριστεί η «ζημιά» και να διαμορφωθούν νέες αναπτυξιακής δυνατότητες, βρέθηκαν στο επίκεντρο στην συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ της Πέμπτης 11 Ιουνίου, την πρώτη δια ζώσης μετά την άρση των μέτρων περιορισμού.
Με αφορμή τις πρωτοβουλίες που ανέπτυξε το τελευταίο διάστημα η Ένωση, ο Πρόεδρος Δ. Παπαστεργίου επισήμανε πως «η Αυτοδιοίκηση τα κατάφερε και αυτό αναγνωρίζεται. Πέραν του σημαντικού έργου που έγινε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, για τη στήριξη των ευπαθών ομάδων συμπολιτών μας, είχαμε καθημερινή δράση σε όλα τα επίπεδα». Και πρόσθεσε: «Είμαστε παρόντες σε κάθε νομοσχέδιο με τις προτάσεις μας και καταφέρνουμε να κάνουμε καλύτερη τη ζωή των πολιτών που μας εμπιστεύτηκαν. Σήμερα έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια καινούργια πραγματικότητα στην οικονομία και τις επιχειρήσεις των περιοχών μας. Δεν ξεχνάμε και την αγροτική παραγωγή που και προς αυτή την κατεύθυνση κάνουμε βήματα για τη διευκόλυνση των αγροτών μας, μέσω της Επιτροπής Αγροτικής Ανάπτυξης. Η ΚΕΔΕ είναι παρούσα και με τις παρεμβάσεις μας καταφέρνουμε, σε συνεργασία με την Κυβέρνηση, να παράγουμε έργο που ωφελεί τους πολίτες».
Η συμμετοχή της ΚΕΔΕ στο πρόγραμμα «Αντ. Τρίτσης».
Η ΚΕΔΕ ζήτησε συνάντηση με τον υπουργό Εσωτερικών Παναγιώτη Θεοδωρικάκο, προκειμένου να υπάρξει εκτενής συζήτηση του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» και τη συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης στο σχεδιασμό και την υλοποίησή του. Η ΚΕΔΕ θεωρεί «κλειδί για την επιτυχία του, την απλοποίηση των διαδικασιών δημοπράτησης των έργων και δράσεων, πάντα με κανόνες διαφάνειας».
Προγραμματική Συμφωνία ΚΕΔΕ – ΕΕΤΑΑ
Παρουσία του προέδρου της ΕΕΤΑΑ, Ηλία Γιάτσιου, και του διευθύνοντος συμβούλου Σπύρου Σπυρίδωνος η ΚΕΔΕ ενέκρινε τη σύναψη προγραμματικής συμφωνίας και τη συγκρότηση επταμελούς επιτροπής για τη στήριξη της Αυτοδιοίκησης ενόψει του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027.
Παράταση Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας
Στην ίδια συνεδρίαση αποφασίστηκε η υποβολή αιτήματος της ΚΕΔΕ προς το υπουργείο Εσωτερικών, προκειμένου να υπάρξει χρονική παράταση δύο μηνών της λειτουργίας της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας δήλωσης τετραγωνικών.
Συνάντηση με Παρακαταθηκών και Δανείων
Επιτακτική, σύμφωνα, πάντα, με το Δ.Σ. της Ένωσης, θεωρείται η συνάντηση με τον πρόεδρο του ΤΠΔ για να τεθούν προς συζήτηση οικονομικά θέματα που αφορούν την αυτοδιοίκηση, όπως η μεταφορά των δόσεων των Δήμων στο τέλος των δανειακών τους συμβάσεων και η αναστολή πληρωμής δόσεων για επιπλέον 3 μήνες, ώστε να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες που προέκυψαν στην ρευστότητα των Δήμων λόγω της καραντίνας.
Διεύρυνση των δικαιούχων για τους Παιδικούς Σταθμούς
Η αρμόδια Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής της ΚΕΔΕ εργάστηκε συστηματικά το προηγούμενο διάστημα και με τη συνδρομή της υφυπουργού Δ. Μιχαηλίδου, έγινε εφικτή η διεύρυνση της οικονομικής βάσης και του αριθμού των δικαιούχων των vouchers για τους βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς, όπου πλέον θα μπορούν να συγκαταλέγονται ως δικαιούχοι και μητέρες δημόσιοι υπάλληλοι. Στο ίδιο ζήτημα και σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών, η ΚΕΔΕ ζητά την υπαγωγή στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», των αναγκαίων εργασιών για την εναρμόνιση των Παιδικών και Βρεφικών Σταθμών σε σχέση με την πυρασφάλεια και αδειοδότηση των χώρων, σε συνάρτηση και με παράλληλη μετάθεση των σχετικών προθεσμιών.
Νομοθετική ρύθμιση για την αρμοδιότητα των οδών
Η ΚΕΔΕ θα ζητήσει με νομοθετική ρύθμιση να αποκατασταθεί το προηγούμενο καθεστώς για την αρμοδιότητα των Δήμων στα δημοτικά οδικά δίκτυα και οι Επαρχιακές και Εθνικές Οδοί να επιστρέψουν στην αρμοδιότητα των Περιφερειών. Η ΚΕΔΕ θα ζητήσει ερμηνευτική διάταξη που να επαναφέρει τον νόμο 3463/2006. Οι μεταγενέστερες αποφάσεις Γενικών Γραμματέων Περιφερειών, κατά το ά. 7 παρ. 3 του Ν. 3481/2006 μετέφεραν αρμοδιότητα τμημάτων τόσο του εθνικού όσο και του επαρχιακού οδικού δικτύου σε δήμους. Η εν λόγω μεταφορά αρμοδιοτήτων σε δήμους εκτός του ότι βρίσκεται εκτός πλαισίου εξουσιοδοτικής διάταξης της παρ. 3 του ά. 7 του Ν 3481/2006, για το λόγο ότι η εν λόγω νομοθετική πρόβλεψη, είχε σκοπό την οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων μεταξύ Κρατικών Περιφερειών και Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και μόνο, έχει κριθεί και άκυρη ως αντισυνταγματική για το λόγο ότι δε συνοδεύεται από ταυτόχρονη μεταφορά των πόρων κατά το ά. 102 παρ. 1 και 5 Συνάγματος.
Επομένως, λόγω αφενός της πολυνομίας και αφετέρου της νομολογίας του ΣτΕ (2599/2011, 506/2010, 389/2009) που έχει κρίνει υπέρ της ακυρότητας και αντισυνταγματικότητας των ως άνω αποφάσεων των ΓΓΠ, και της προκληθείσας σύγχυσης, κρίνεται σκόπιμη η άμεση κατάργηση των αποφάσεων των ΓΓΠ και η επαναφορά των πραγμάτων στην προηγούμενη κατάσταση, τουλάχιστον έως την έκδοση των προβλεπόμενων από το Ν 3852/2010 (ά. 186, 187).