Τις θέσεις και προτάσεις του για την Παιδεία και τα σχολεία στην πόλη, αλλά και γενικότερα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση παραθέτει ο Κώστας Παπαχρήστος, υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος με την παράταξη «Πολίτες σε Δράση – Λυκόβρυση & Πεύκη ΜΑΖΙ». Ο Κώστας Παπαχρήστος σήμερα είναι Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου (Σ.Ε.Ε.) του ΥΠ.Π.Ε.Θ. στο 5ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Αττικής. Έχει διατελέσει Διευθυντής Σπουδών Α/θμιας Εκπαίδευσης του ΥΠ.Π.Ε.Θ. (2010- 2015). Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού και Διδακτορικού διπλώματος στις επιστήμες της αγωγής και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.). Έχει κάνει σπουδές στη διοίκηση Οργανισμών και επιχειρήσεων, διαθέτει μεγάλη εμπειρία σε θέματα διοίκησης/προγραμματισμού/σχεδιασμού. Σήμερα διδάσκει στο ΙΝ.ΕΠ. – ΕΚΔΔΑ, στο Εθνικό & Καποδιστριακό Παν/μιο – Φ.Π.Ψ. -μΠ.Τ.Δ.Ε. – (Ε.Κ.Π.Α.) και στο Παν/μιο Αιγαίου: Παιδαγωγικά, Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Διοίκηση- Σχεδιασμό & Προγραμματισμό σε Οργανισμούς και σχολικές μονάδες.
*Του Κώστα Παπαχρήστου
1.Εισαγωγικά
Σύμφωνα με τις σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές πρακτικές το σχολείο, πέραν του παραδοσιακού του ρόλου της εκπαίδευσης των μαθητών, λειτουργεί και ως ένα εστιακό σημείο για την τοπική κοινότητα, ως πόλος ανάπτυξης της μάθησης, της καλλιέργειας και της κοινωνικότητας. Είναι, δηλαδή, ένας κοινωνικός θεσμός που αναπτύσσει τη δική του δυναμική και τις δικές του ιδιαίτερες σχέσεις για την ρύθμιση και την επίλυση τοπικών προβλημάτων υπερβαίνοντας την όποια εσωστρέφεια που πολλές φορές διακρίνει το σχολείο. Στη σημερινή πολυπολιτισμική πραγματικότητα των τοπικών κοινωνιών ενισχύεται ο ρόλος του σχολείου ως καταλυτικού παράγοντα επίτευξης συναίνεσης στους ανομοιογενείς τοπικούς πληθυσμούς, αλλά και η συνεισφορά του στην ανάδειξη τοπικών πολιτισμικών χαρακτηριστικών. Σε έναν κόσμο αβέβαιο, πολύπλοκο, οικονομικά ασταθή το σχολείο μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην ανασύσταση του κατακερματισμένου κοινωνικού ιστού και να υπηρετήσει την κοινωνική συνοχή και δικαιοσύνη. Βασικός μας στόχος είναι ένα «Κοινό Σχολείο» για όλους/λες τους μαθητές/τριες ανεξάρτητα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ή τις ανάγκες τους. Όλοι οι μαθητές/τριες πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες μάθησης ιδιαίτερα τα άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ) ή με ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΑμεΕΕΑ) ή οι πρόσφυγες/μετανάστες μαθητές/τριες.
2.Τοπική Αυτοδιοίκηση και Εκπαίδευση
Ο ρόλος της Τ.Α., ο ρόλος του Δήμου είναι καθοριστικός στην ενίσχυση κάθε πρωτοβουλίας που μπορεί να βοηθήσει το έργο του σχολείου, εκπαιδευτικών & μαθητών ώστε να προωθούνται τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και να κατοχυρώνονται στην πράξη, να ενισχύεται ο σεβασμός στην ετερότητα, να εμπεδώνεται η αλληλεγγύη, να καλλιεργείται η ενσυναίσθηση και να απομακρύνονται τα φαινόμενα ρατσισμού, ξενοφοβίας, στερεοτύπων και προκαταλήψεων εναντίων ομάδων και ατόμων. Η Παράταξή μας «Πολίτες σε δράση – Λυκόβρυση & Πεύκη μαζί» στοχεύει στη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα σχολεία μας γιατί γνωρίζει τα οφέλη που μπορεί να έχουν οι μαθητές, οι γονείς και οι τοπικές μας κοινότητες.
Στην κατεύθυνση αυτή οι παρεμβάσεις μας θα είναι αποφασιστικές ώστε η σημερινή κατάσταση να αλλάξει.
-Στη θέση της προχειρότητας και της αποσπασματικότητας που κυριαρχεί σήμερα, θα υπάρξει από κοινού προγραμματισμός με τους/τις Διευθυντές/ντριες και τους Εκπ/κούς, Συλλόγους Γονέων & Κηδεμόνων, κοινή στοχοθεσία, συμμετοχική λήψη αποφάσεων και αποτίμηση ενεργειών.
-Στην αδυναμία του Δήμου να ανταποκριθεί στις ανάγκες των σχολείων μη διαθέτοντας το αναγκαίο προσωπικό, θα υπάρξει στελέχωση με εξειδικευμένο και επαρκές προσωπικό που θα γνωρίζει τα θέματα και τα αιτήματα των σχολείων.
-Στην ανισοκατανομή πόρων στις σχολικές μονάδες, θα υπάρξει δίκαιη αντιμετώπιση με βάση τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες των σχολείων.
-Στην αδυναμία της σημερινής διοίκησης του Δήμου να αποσαφηνίσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς των σχολικών κτηρίων, θα υπάρξει άμεση επίλυση του θέματος με τη σχετική πίεση και συνεργασία με την ΚτΥπΑΕ (πρώην ΟΣΚ).
-Στη διαίρεση των μαθητών και την ενίσχυση των τοπικιστικών αντιλήψεων με ξεχωριστές παρελάσεις, θα προωθήσουμε άμεσα δράσεις συνύπαρξης και αμοιβαιότητας μεταξύ μαθητών, σχολείων και δημοτών.
-Στην έλλειψη Οράματος και γνώσης για την Εκπαίδευση και τα σχολεία, απαντάμε με σχέδιο, επεξεργασίες, θεσμική λειτουργία και θετικό κλίμα συνεργασίας.
3.Συνοπτικές προτάσεις για την Παιδεία και τα σχολεία μας: Η Παιδεία αποτελεί βασική Προτεραιότητα για την παράταξη «Πολίτες σε Δράση – Λυκόβρυση & Πεύκη μαζί»:
-Στηρίζουμε το δημόσιο χαρακτήρα της εκπ/σης και των σχολείων. Διεκδικούμε γενναία αύξηση των δαπανών για την παιδεία ώστε να προσεγγίσουν το Μ.Ο. των χωρών της Ε.Ε..
-Υποστηρίζουμε «Το σχολείο για όλα τα παιδιά» και πιέζουμε για τις αναγκαίες υποστηρικτικές δομές (Τμήματα Ένταξης για όλα τα σχολεία, Παράλληλη Στήριξη για όλους τους/τις μαθητές/τριες ΑμεΑ & ΑμεΕΕΑ τόσο στις σχολικές μονάδες της γενικής όσο και της ειδικής αγωγής, Ψυχολόγους και Κοινωνικούς Λειτουργούς, πολυεπίπεδη στήριξη της Προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης για πρώιμη παρέμβαση στα Νηπιαγωγεία…).
-Δημιουργία πλατφόρμας καταγραφής προβλημάτων/κοινωνικών δικτύων ανάπτυξη ηλεκτρονικής επικοινωνίας για την έγκαιρη ενημέρωση των σχολικών μονάδων και του συντονισμού των ενεργειών.
-Παρέχουμε όλα τα μέσα και τις υποδομές του Δήμου για την αξιοποίηση και την ενίσχυση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου (Θέατρα, αθλητικούς χώρους, βιβλιοθήκη, κολυμβητήρια…).
-Η καθαριότητα των σχολικών μονάδων είναι προτεραιότητα. Οι προσλήψεις θα γίνονται έγκαιρα και θα επιδιωχθεί να υπάρχουν καθαρίστριες καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας των σχολείων.
-Δημιουργούμε κέντρο Συμβουλευτικής Γονέων για συμβουλευτική/ψυχολογική στήριξη σε θέματα σχέσεων με τα παιδιά και τους εφήβους, δωρεάν για όλους.
-Αναβαθμίζουμε τη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας, στελεχώνουμε επαρκώς την αρμόδια υπηρεσία και ενισχύουμε τη συνεργασία με τα σχολεία, τους Συλλόγους Γονέων & Κηδεμόνων και την Ένωση Γονέων.
-Δημιουργούμε «Ελεύθερο Ανοιχτό πανεπιστήμιο» με διαπαραταξιακή ομάδα επιλογής ομιλητών.
-Αποσαφηνίζουμε το ιδιοκτησιακό καθεστώς των σχολείων, το άνοιγμα των σχολείων στην κοινωνία και την 24ωρη φύλαξη.
-Στηρίζουμε τη δίχρονη δημόσια υποχρεωτική Προσχολική Εκπ/ση και αναβαθμίζουμε τα Νηπιαγωγεία.
-Δημιουργούμε δημοτικό βρεφονηπιακό σταθμό, καλύπτοντας τις ανάγκες των νέων ζευγαριών.
-Εισηγούμαστε σταθερό ποσοστό πόρων για την αξιοπρεπή λειτουργία των σχολείων πέραν αυτού που διατίθεται από το υπουργείο.
-Φροντίζουμε για την ενεργειακή αναβάθμιση όλων των σχολείων με εγκατάσταση φωτοβολταϊκών τελευταίας γενιάς («Εξοικονομώ εν δήμω» της Περιφέρειας Αττικής).
-Εγκατάσταση ανελκυστήρων σε σχολικές μονάδες που δεν διαθέτουν, όπως: το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Κωφών και Βαρηκόων, το 1ο Δημοτικό Σχολείο Λυκόβρυσης, το 2ο Δημοτικό Σχολείο Πεύκης, το 3ο Δημοτικό Σχολείο Πεύκης, το 1ο Γυμνάσιο Πεύκης και το Γυμνάσιο Λυκόβρυσης, των οποίων τα κτήρια δεν διαθέτουν αίθουσες στο ισόγειο ικανές να φιλοξενήσουν μαθητές με προβλήματα κινητικότητας.
-Σε συνεργασία με τα στελέχη της εκπ/σης, τους/τις Διευθυντές/ντριες και το εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων μας (Λυκόβρυσης – Πεύκης), θα αναπτυχθούν από κοινού με το Δήμο Προγράμματα καλλιτεχνικά, αθλητικά, θεατρικές & μουσικές εκδηλώσεις κλπ, οι οποίες θα εντάσσονται στον Πολιτιστικό προγραμματισμό κάθε έτους με στόχο την ανάπτυξη αισθήματος συνύπαρξης και αμοιβαιότητα
-Η εγκαθίδρυση νέων δικτύων συνεργασιών, το ουσιαστικό άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινωνία, κυρίως, με στόχο την άρση των κοινωνικών ανισοτήτων και την ενδυνάμωση των ανθρώπων στη διεκδίκηση καλύτερων όρων ζωής, θα πρέπει να αποτελεί ένα διαρκές μέλημα για ένα σχολείο που θέλει να αποτελέσει πολιτισμικό και κοινωνικό κύτταρο.
-Ένα τέτοιο σχολείο είναι ένα σχολείο ποιότητας που στοχεύει πρωτίστως στην προσωπική καλλιέργεια, την αγάπη για τη γνώση, την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και την υιοθέτηση αρχών και πανανθρώπινων αξιών.