Μετά από αρκετά χρόνια κωλυσιεργίας και αδράνειας, η κατασκευή της πολυαναμενόμενης «Γραμμής 4» του Μετρό, η οποία θα καταλήγει σε Μαρούσι, Λυκόβρυση και Εθνική Οδό, ξεμπλοκάρει.
Ρεπορτάζ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΕΘΑΝΗΣ
Οι προ ολίγων ημερών δηλώσεις του υπουργού Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη για πιθανότατη θετική κατάληξη της διαδικασίας εξεύρεσης χρηματοδότησης (το μεγαλύτερο «αγκάθι» του έργου από την εποχή Σουφλιά ήδη), άνοιξε παράθυρο ελπίδας για όσους θεωρούν, και είναι η συντριπτική πλειοψηφία, ότι η κατασκευή του θα αλλάξει δραματικά προς το καλύτερο την εικόνα της πρωτεύουσας. Και τούτο διότι, η «Γραμμή 4», γνωστή και ως «Γραμμή U», προβλέπεται να διασχίζει σχεδόν όλο το κέντρο της Αθήνας και φτάνει σε περιοχές που σήμερα δεν έχουν κοντά σταθμούς ή είναι αποκομμένες από τα μέσα σταθερής τροχιάς, ενώ η σημασία της για το Μαρούσι, το κέντρο του, τον εμπορικό κόσμο και τους κατοίκους του είναι κάτι παραπάνω από αυτονόητη.
Την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός κ. Χρυσοχοΐδης αποκάλυψε ότι βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο οι συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία θα χρηματοδοτήσει το έργο, ενώ βρίσκεται σε καλό δρόμο και η εξεύρεση κονδυλίων μέσω ιδιωτικών κεφαλαίων.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για τη νέα στρατηγική των αστικών συγκοινωνιών των Αθηνών, ο υπουργός χαρακτήρισε τις μελέτες για τις πρώτες φάσεις της γραμμής 4 «ώριμες και επαρκείς», τόνισε ότι «σε λίγες μέρες θα υπάρχουν νεότερα» και πρόσθεσε ότι θα έχει σύντομα στα χέρια του την στρατηγική μελέτη που θα προτείνει το μοντέλο χρηματοδότησης για τις νέες επεκτάσεις των Μητροπολιτικών Σιδηροδρόμων της Αττικής.
«Το ζητούμενο είναι η χρηματοδότηση και για τον λόγο αυτό το υπουργείο Υποδομών βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την αναζήτηση μίας αποτελεσματικής λύσης», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η «Γραμμή 4» του μετρό θα εκτείνεται από το Άλσος Βεΐκου έως και τον Ευαγγελισμό, με προϋπολογισμό έργου 1 δισ. ευρώ. Το έργο προβλέπει τη δημιουργία 9 σταθμών, συνολικής έκτασης 8,9 χλμ. Θα ξεκινά από το Άλσος Βεΐκου, διασχίζοντας τους σταθμούς: Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Πανεπιστήμιο, Κολωνάκι, καταλήγοντας στον σημερινό σταθμό του Ευαγγελισμού.
Ωστόσο, η πλήρης ανάπτυξη της «Γραμμής 4» περιλαμβάνει 29 σταθμούς, συνολικής έκτασης 33 χλμ., με τη συνολική δαπάνη να ανέρχεται στα 3,3 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τους αρχικούς σχεδιασμούς της «Αττικό Μετρό Α.Ε.», οι επεκτάσεις που αναμένεται να προωθηθούν μετά την κατασκευή του τμήματος Άλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός είναι οι εξής:
– Ευαγγελισμός – Μαρούσι: Πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο τμήμα της γραμμής 4 καθώς περιλαμβάνει 10 σταθμούς και 10 χιλιόμετρα υπόγειας γραμμής. Θεωρητικά θα δημοπρατηθεί μετά το 2015.
– Άλσος Βεΐκου – Περισσός: Είναι μία σημαντική επέκταση πιθανότατα με 2 σταθμούς που θα ενώσει την Γραμμή 4 με την Γραμμή 1 του Μετρό στο σταθμό Περισσός δίνοντας πολλαπλές δυνατότητες μετακίνησης στους επιβάτες.
– Μαρούσι – Εθνική Οδός: Η επέκταση εντάσσεται μάλλον στην Γ’ φάση των επεκτάσεων καθώς για να ξεκινήσει πρέπει να έχει -έστω- ξεκινήσει η κατασκευή της γραμμής μέχρι το Μαρούσι. Η επέκταση αυτή θα περιλαμβάνει 3 σταθμούς ενώ θα φτάσει στην Εθνική Οδό περνώντας από τις περιοχές Πεύκης και Λυκόβρυσης.
Οι προθέσεις κράτους και κυβέρνησης για επέκταση του μετρό και ειδικότερα την κατασκευή της «Γραμμής 4» επιβεβαιώθηκαν δια… κοινοβουλευτικής οδού. Λίγο πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές και τις ευρωεκλογές, κατατέθηκε στη Βουλή από το υπουργείο Περιβάλλοντος το νέο χωροταξικό σχέδιο, στο οποίο προβλέπονται νέοι οδικοί άξονες και επέκταση των υφιστάμενων αυτοκινητοδρόμων, την ενίσχυση των μέσων σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ) αλλά και την υλοποίηση δικτύου ποδηλατοδρόμων με ορίζοντα το 2021.
Για το δίκτυο μετρό προβλέπονται τα εξής:
α) Πειραιάς – Κέντρο Αθήνας – Κηφισιά – Ν. Ερυθραία (Γραμμή 1).
β) Ίλιον (ανταπόκριση με γραμμή (ε) του Προαστιακού) -Ανθούπολη-Κέντρο Αθήνας – Ελληνικό – Γλυφάδα (Γραμμή 2).
γ) Πειραιάς – Νίκαια-Αιγάλεω – Κέντρο Αθήνας – Πλακεντία -Αεροδρόμιο (Γραμμή 3).
δ) Περισσός – Γαλάτσι – Κυψέλη – Κέντρο Αθήνας – Παγκράτι – Βύρωνας – Άνω Ηλιούπολη / Κέντρο Αθήνας – Ζωγράφου – Λεωφ. Κηφισίας – Μαρούσι – Λυκόβρυση / Εθνική Οδός Αθήνας – Θεσ/νίκης (Γραμμή 4).