Δεύτερος γύρος συγχωνεύσεων σχολείων αναμένεται στη χώρα, παρά τις αντιδράσεις που ήδη έχουν προκληθεί στις τοπικές κοινωνίες από το πρώτο κύμα.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι συγχωνεύσεις θα γίνουν με «παιδαγωγικά κριτήρια» στη γενική εκπαίδευση, θα είναι λιγότερες από πέρυσι (δεν θα ξεπερνούν τα 200 σχολεία), ενώ αναμένεται και νέος κύκλος συγχωνεύσεων κυρίως στην τεχνική εκπαίδευση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας σχετικά με τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα, στα Γυμνάσια και Λύκεια της Αττικής, ο μέσος όρος τους είναι 23. Στα Γυμνάσια ο μέσος όρος τμημάτων με 26-30 μαθητές είναι 16%, ενώ στα Λύκεια είναι 19%.
Πρόσφατα διαβιβάστηκε εγκύκλιος στα σχολεία της χώρας με την οποία ζητείται από τους διευθυντές εκπαίδευσης μέχρι τις 10 Φεβρουαρίου:
1) Να καταχωρήσουν στο Σύστημα Καταγραφής τις προτάσεις – εισηγήσεις τους για τις μεταβολές των σχολικών μονάδων της αρμοδιότητάς τους.
2) Να υποβάλουν τις προτάσεις αυτές στα αρμόδια Δημοτικά Συμβούλια.
Αφού γνωμοδοτήσουν έγκαιρα τα Δημοτικά Συμβούλια, θα συγκεντρώσουν τις γνωμοδοτήσεις τους και θα τις διαβιβάσουν μέχρι 24 Φεβρουαρίου στο υπουργείο Παιδείας και στις οικείες Περιφερειακές Διευθύνσεις. Μαζί με τις γνωμοδοτήσεις των Δημοτικών Συμβουλίων θα αποσταλούν βεβαιώσεις ανάληψης δαπάνης για τις λειτουργικές ανάγκες των προτεινόμενων προς ίδρυση σχολείων, που θα εκδώσουν οι οικονομικές υπηρεσίες των οικείων δήμων.
Οι περιφερειακοί διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καλούνται θα υποβάλουν την εισήγησή τους μέχρι τις 2 Μαρτίου.
Στην εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που τα προτεινόμενα προς ίδρυση σχολεία είναι ενταγμένα ή πρόκειται να ενταχθούν σε προγράμματα χρηματοδότησης, θα πρέπει να αναφέρεται στις προτάσεις – εισηγήσεις.
Τα κριτήρια των συγχωνεύσεων
Τα κριτήρια συγχώνευσης σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, είναι «οι κτιριακές υποδομές – εγκαταστάσεις και οι δυνατότητες ανάπτυξης αιθουσών διδασκαλίας, βιβλιοθήκης και λοιπών βοηθητικών χώρων και εξοπλισμού στο σχολείο μετακίνησης».
Επιπλέον, εκτιμάται ότι «η χιλιομετρική απόσταση για το νέο σχολείο, λαμβάνοντας υπόψη τη συγκοινωνιακή κάλυψη της περιοχής, το οδικό δίκτυο, τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες και τη διάρκεια κάλυψης της διαδρομής για την άφιξη στο νέο σχολείο, η οποία για τις δύσκολες και δυσπρόσιτες περιοχές δε μπορεί να υπερβαίνει τη μισή ώρα για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και τα ¾ της ώρας για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σχολικές μονάδες που λειτουργούν σε ενιαίο χώρο ως ξεχωριστές σχολικές μονάδες της ίδιας βαθμίδας ενοποιούνται σε μία σχολική μονάδα, τηρουμένων των παραπάνω κριτηρίων».
Σύμφωνα με την εγκύκλιο, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στις περιπτώσεις ιδρύσεων και συγχωνεύσεων, στις οποίες θα πρέπει να ορίζεται με σαφήνεια η ακριβής ονομασία και η έδρα λειτουργίας του νέου σχολείου. Τέλος, επισημαίνεται ότι «θα είναι καλό να εξασφαλίζεται η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων για τη διατύπωση της καλύτερης δυνατής εκπαιδευτικής πρότασης προς όφελος των μαθητών και της εκπαίδευσης και την αποφυγή των εκ των υστέρων διαμαρτυριών» καταλήγει η εγκύκλιος.
Οι πρώτες αντιδράσεις στο Μαρούσι ήρθαν με την έκδοση επιστολής του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αμαρουσίου προς την αρμόδια Διεύθυνση, αλλά και με ανακοίνωση από τον συνδυασμό ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ. Αμφότεροι καλούν τις αρμόδιες διευθύνσεις να μη προβούν σε καμία πρόταση συγχώνευσης προς το υπουργείο, ενώ καλούν σε κινητοποιήσεις τους δημάρχους και τους γονείς των Βορείων Προαστίων.
Γιάννης Μπεθάνης