Ο Μαρουσιώτης σκηνοθέτης της ταινίας «1821 – Άνεμος Ελευθερίας» μετά την επίσημη πρεμιέρα της στο Μέγαρο Μουσικής, μιλάει στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ.
Από τον ΑΓΓΕΛΟ ΠΟΛΥΔΩΡΟ
Eίδα την ταινία «1821 – Άνεμος Ελευθερίας» στην επίσημη πρεμιέρα στο Μέγαρο, η οποία ουσιαστικά είναι ένα δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ που -πολύ επιτυχημένα ομολογώ- συνδυάζει μυθοπλασία και ιστορία, κάνοντας γνωστές στον θεατή ακόμα και άγνωστες πτυχές της ιστορίας μας. Η δε πλοκή του μοιράζεται σε δύο χρόνους:
• Το Παρελθόν, όταν το 1905 ένας λιθογράφος ετοιμάζει το λαϊκό ανάγνωσμα Άνεμος Ελευθερίας που αναφέρεται στη δράση του Ιωάννη Φίλωνα και την άφιξή του στην προεπαναστατική Πελοπόννησο (που αποτελεί και το μυθοπλαστικό μέρος) και
• Το Παρόν (που αποτελεί και το μέρος τεκμηρίωσης της ταινίας) όπου το ανάγνωσμα αυτό βρίσκεται στα χέρια μιας ερευνήτριας ιστορικού τέχνης, η οποία οργανώνει έκθεση και μιλάει γι’ αυτό με τον ιστορικό Βασίλη Παναγιωτόπουλο (του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών), την ειδική στη Διασπορά και τον Φιλελληνισμό καθηγήτρια Όλγα Κατσιαρδή – Χέρινγκ και τους καθηγητές Βαγγέλη Καραμανωλάκη και Θανάση Χρήστου.

Μιλώντας με τον σκηνοθέτη (και Μαρουσιώτη) Στέλιο Χαραλαμπόπουλο, τον ρώτησα ποιος είναι ο στόχος του ντοκιμαντέρ και μου τόνισε ότι είναι η αποκατάσταση της Φιλικής Εταιρίας. «Διαποτισμένη από το πνεύμα της Γαλλικής Επανάστασης και τον Διαφωτισμό, η Φιλική Εταιρία που ξεκίνησε μετά από τα χρόνια των πολέμων του Ναπολέοντα, όταν οι ιδέες του Διαφωτισμού είχαν πια ηττηθεί, παρόλο που γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη όταν απευθύνθηκε στα κεφάλια του Γένους, στους Κοτζαμπάσηδες και στον Κλήρο, αμέσως μετά την κήρυξη της Επανάστασης, οι πρωτεργάτες της πέρασαν στην αφάνεια».
Απαντώντας στην ερώτησή μου τι τον ώθησε να κινηματογραφήσει τη συγκεκριμένη περίοδο, ο σκηνοθέτης μου ανέφερε ότι ήταν «η ανάγκη μας για ιστορίες και ήρωες» που υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει. «Οι Έλληνες είμαστε από τους λίγους λαούς στους νεότερους χρόνους που απέκτησαν την κρατική τους υπόσταση με επανάσταση. Η επανάσταση κατά των Τούρκων το 1821 έρχεται να προστεθεί δίπλα στην αμερικανική και γαλλική επανάσταση και θα έχει ως αποτέλεσμα μετά από μακροχρόνιο αγώνα τη δημιουργία της Ελλάδας. Και όλα αυτά θα γίνουν την εποχή της παντοδυναμίας της Ιερής Συμμαχίας και ενάντια στη θέληση τριών πανίσχυρων αυτοκρατοριών, της Οθωμανικής, της Τσαρικής και της Αυστροουγγρικής. Θεώρησα λοιπόν ότι ένα γεγονός παγκόσμιας ακτινοβολίας που συνεχίζει να μας εκπλήττει για το πώς έγινε κατορθωτό, είναι λογικό να κεντρίζει ακόμη και σήμερα τη φαντασία μας. Γι’ αυτό και θεώρησα ενδεδειγμένο τον συνδυασμό μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ».
Φιλμογραφία του σκηνοθέτη
• 2022: «Η κρύπτη – Στο σκοτεινό κελάρι του Γιαννούλη Χαλεπά» – Παραγωγή σε εξέλιξη
• 2021: «Άνεμος ελευθερίας»
• 2017: «Τα δάκρυα του βουνού» – Ειδική Μνεία για μεγάλου μήκους μυθοπλασία Οδυσσεύς Awards 2019, London Greek Film Festival – Βραβείο Kαλύτερης Φωτογραφίας (Δημήτρης Κορδελάς) για μεγάλου μήκους μυθοπλασία Οδυσσεύς Awards 2019, London Greek Film Festival – Βραβείο Καλύτερης Μουσικής (Πλάτων Ανδριτσάκης) για μεγάλου μήκους μυθοπλασία Οδυσσεύς Awards 2019, London Greek Film Festival
• 2016: «Της πατρίδας μου η σημαία…» – Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας 2018
• 2011: «Μαραθώνιος μιας ημιτελούς άνοιξης – Γρηγόρης Λαμπράκης» – Βραβείο Ντοκιμαντέρ Φεστιβάλ Λονδίνου 2014 – Δεύτερο Βραβείο Ταινίας Ντοκιμαντέρ Φεστιβάλ Χαλκίδας 2014 – Βραβείο Π.Ε.Κ.Κ. Φεστιβάλ Χαλκίδας 2014
• 2010: «Η υπογραφή» – Βραβείο Καλύτερης Ιδέας για Ταινία Μεγάλου Μήκους στο Οδυσσεύς Awards 2011, London Greek Film Festival – Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού στον Γιώργο Χωραφά στο Οδυσσεύς Awards 2011, London Greek Film Festival – Βραβείο Κινηματογραφικής Καινοτομίας και Ειδικών Εφέ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2011
• 2008: «Τη νύχτα που ο Φερνάντο Πεσσόα συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη» – 1ο Κρατικό Βραβείο Ποιότητας (2008, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης), Βραβείο Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών (2008, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης), Βραβείο Καλύτερης Φωτογραφίας, Μουσικής, Ήχου στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας, Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ – Οδυσσεύς Awards 2009, London Greek Film Festival
• 2006: «Με λίγο φως στους ώμους – Μιχάλης Γκανάς» – Β’ Βραβείο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας & Βραβείο Καλύτερης Φωτογραφίας – Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας 2007
• 2005: «Γιάννης Μόραλης» – Βραβείο Διεθνούς Ένωσης Κριτικών (FIPRESCI) στο 8ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
• 2001: «Ημερολόγια Καταστρώματος – Γιώργος Σεφέρης», 1ο Κρατικό Βραβείο Ποιότητας 2001
• 2000: «Είδαν τα μάτια μας γιορτές» – Βραβείο Κοινού, Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Μάρτιος 2000, 2ο Κρατικό Βραβείο Ποιότητας, Βραβείο Διεθνές Φεστιβάλ Περιβαλλοντικού Κινηματογράφου, Teramo 2000.
• 1996: «Άδης» – Βραβείο Σκηνοθεσίας Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, Ειδική Μνεία της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής, Βραβείο Αρτιότερης Τεχνικά Παραγωγής Ε.Τ.Ε.Κ.Τ., Βραβείο Μακιγιάζ, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1996, Κρατικό Βραβείο Ποιότητας 1997, Συμμετοχή σε διεθνή φεστιβάλ.