Συνεχίζεται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48 & Μεγ. Αλεξάνδρου 134-136, Μετρό Κεραμεικός) και μέχρι τις 27 Μαΐου 2015 η έκθεση «Εικόνα και Χρόνος – Εικόνες της Κρίσης» (“Time and Image – Images of Crisis”) στην οποία συμμετέχουν οι Harun Farocki, Francesco Jodice, Richard Whitlock, Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός, Απόστολος Ζερδεβάς, Τζένη Μαρκέτου, Mαρία Κριαρά
Το Β’ μέρος της έκθεσης «Εικόνα και Χρόνος – Εικόνες της Κρίσης» επικεντρώνεται σε φωτογραφικά και βίντεο-έργα τα οποία πραγματεύονται την Κρίση ως ένα φαινόμενο οικουμενικό ιδωμένο μέσα από την έννοια του Χρόνου. Οικονομική κρίση, διάβρωση των ατομικών δικαιωμάτων, κρίση των φυσικών πόρων, θρησκευτικός και εθνικός φανατισμός, κοινωνική πόλωση αλλά και μία πιο φιλοσοφική προσέγγιση της Κρίσης ως κοινωνικής έννοιας μέσα από τη ματιά πέντε σύγχρονων εικαστικών δημιουργών.
* * *
Στο έργο Arbeiter verlassen die Fabrik (1995) του Harun Farocki ο οποίος χρησιμοποιεί και τον ίδιο τίτλο με την πρώτη κινηματογραφική ταινία που παρουσιάστηκε ποτέ στο κοινό, παρακολουθούμε για 45 δευτερόλεπτα τους εργαζόμενους στο εργοστάσιο φωτογραφικών προϊόντων που ανήκε στους αδελφούς Lumière στη Λυών να βγαίνουν από τις πύλες του εργοστασίου για να επιστρέψουν σπίτι μετά τη δουλειά; να συναντήσουν κάποιον; ή ίσως να στήσουν οδοφράγματα; Σε αυτό το φιλμ που απασχόλησε ολόκληρες γενιές κινηματογραφιστών βλέπουμε για πρώτη φορά τους εργαζόμενους ως κοινωνική ομάδα.
Ο Francesco Jodice παρουσιάζει το πρόσφατο έργο του με τίτλο ‘Atlante’ (Άτλας) όπου μέσα από πολύ αργά πλάνα μας αποκαλύπτεται το γνωστό άγαλμα του Άτλαντα Farnese το οποίο στέκεται στην Sala della Meridiana στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης.
Το έργο H Οδός του Richard Whitlock το οποίο βρίσκεται στην είσοδο του φουαγέ είναι μια βιντεοεγκατάσταση η οποία παρουσιάζει μια απροσδόκητα κινούμενη εικόνα ενός δρόμου. Η απουσία προοπτικής σημαίνει ότι τα μακρινά κτήρια δείχνουν να έχουν το ίδιο μέγεθος με αυτά που βρίσκονται στο πρώτο πλάνο και ότι τα οχήματα δεν μικραίνουν ούτε στο ελάχιστο καθώς απομακρύνονται.
O Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός παρουσιάζει το φωτογραφικό έργο με τον τίτλο Feral Remnants II (Biamax) και μία εγκατάσταση στο χώρο από μεταλλικά θραύσματα και απομεινάρια από διαλυμένα οχήματα.
O Απόστολος Ζερδεβάς παρουσιάζει το βίντεο State το οποίο συντίθεται από μία ακολουθία φωτογραφιών σε μορφή slide show. Ο καλλιτέχνης φωτογραφίζει στιγμιότυπα από βίντεο τζιχαντιστών κι έπειτα τα ανασυνθέτει διασπώντας την αρχική αφηγηματική τους ροή.
Το νέο έργο της Τζένης Μαρκέτου εξετάζει τη σχέση ανάμεσα στη φύση, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη βία και τη γλώσσα και εκφράζει την επιθυμία της καλλιτέχνιδας να διερευνήσει μέσα από τη κινούμενη εικόνα τρέχουσες κοινωνικοπολιτικές συνθήκες.
Η Μαρία Κριαρά παρουσιάζει ένα άκρως ελλειπτικό και σατυρικό σχόλιο γύρω από την ελληνικότητα, την τέχνη, την ιστορία και την πολιτική που αναπτύσσεται σε τρία μέρη μέσα από τα αποκόμματα ενός περιοδικού, μία κινηματογραφική αφίσα και μία κινούμενη εικόνα.
ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΟΛΥΔΩΡΟΣ