Η πολυσυζητημένη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου
E χοντας την αρχαία τραγωδία ως έμπνευση, ο Γιώργος Λάνθιμος επανήλθε φέτος με το πολυσυζητημένο έργο του «Ο θάνατος του Ιερού Ελαφιού» (The killing of a Sacred Deer), για το οποίο όπως έγραψε και ο Guardian, είναι «ένα εξωφρενικό έπος εκδίκησης… Όπως στις καλύτερες ταινίες του, ο Λάνθιμος είναι εξαιρετικός στο να δημιουργεί έναν ολοκληρωμένο κόσμο και να μας βυθίζει σ’ αυτόν».
Το 2009, ο Γιώργος Λάνθιμος εμφανίστηκε για πρώτη φορά στις Κάννες με τον «Κυνόδοντα», μια ταινία γυρισμένη στην Ελλάδα σε σενάριο που έγραψε με τον συνεργάτη του Ευθύμη Φιλίππου, και απέσπασε το βραβείο «Ένα Κάποιο Βλέμμα», για να συνεχίσει με μια υποψηφιότητα για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας.
Στη συνέχεια, το 2015, ο Έλληνας σκηνοθέτης πήρε για πρώτη φορά μέρος στο Επίσημο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα των Καννών και βραβεύτηκε με το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής του Φεστιβάλ. «Ο Αστακός» (The Lobster) ήταν μια διεθνής παραγωγή με τους Colin Farrell, Rachel Weisz, Lea Seydoux, Ariane Labed, Angeliki Papoulia, John C. Reilly, Michael Smiley και Ben Whishaw. Η ταινία, σε σενάριο που υπέγραψε ο σκηνοθέτης με τον σταθερό συνεργάτη του, ήταν υποψήφια για Όσκαρ Πρωτότυπου Καλύτερου Σεναρίου. To The Verge αποκάλεσε τον Αστακό «μαγευτικό και παράξενο, πραγματικά τολμηρό». Το Rolling Stone «ευφυή, αλλόκοτο». Οι Los Angeles Times «πλούσιο, σουρεαλιστικό».
Δύο χρόνια μετά τον «Αστακό», ο Γιώργος Λάνθιμος συνεργάζεται -παραδοσιακά- στο σενάριο με τον Ευθύμη Φιλίππου και σκηνοθετεί τον «Θάνατο του Ιερού Ελαφιού» με τους Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan (’71), Raffey Cassidy (Tomorrowland), Sunny Suljic (The Unspoken), Bill Camp (12 Years a Slave) και την Alicia Silverstone (Clueless). Η ταινία ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα στο φετινό Φεστιβάλ Καννών και έφυγε με το Βραβείο Σεναρίου.
Χτίζοντας ένα ιδιόμορφο ψυχολογικό θρίλερ, οι δημιουργοί επιστρέφουν σε ένα κλειστοφοβικό οικογενειακό περιβάλλον, πιο σκληροπυρηνικό από τον «Κυνόδοντα» που τους έβαλε στον παγκόσμιο χάρτη, και επικαλούνται ήδη από τον τίτλο μια σχέση με τον αρχαίο μύθο της Ιφιγένειας και τον χειροπιαστό τρόμο που κλιμακώνεται σε θυσία. Οι διάλογοι είναι απολαυστικοί, διαβολικά και παγερά αστείοι, συνεπείς στο -δυσανάλογα των τραγικών περιστάσεων ανέκφραστο- ύφος της σεναριακής ομάδας. Ο σκηνοθέτης ενορχηστρώνει μεγαλειώδεις και στυλιζαρισμένες λήψεις και οι διάσημοι πρωταγωνιστές συμμορφώνονται απόλυτα στο αλλόκοτο, παγερό και βασανιστικό κλίμα της ταινίας. «Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού» διακατέχεται από μια ξεκάθαρα ανίερη διάθεση και για αυτό προσφέρει μια μοναδική κινηματογραφική εμπειρία, με διεστραμμένα σπαρταριστές σκηνές που απασχολούν κοινό και κριτικούς πολύ μετά την προβολή της ταινίας.
Σύμφωνα με την υπόθεση: Ο Steven (Colin Farrell) είναι ένας διαπρεπής καρδιοχειρουργός, παντρεμένος με την Anna (Nicole Kidman), μια καταξιωμένη οφθαλμίατρο. Είναι ευκατάστατοι και ζουν ευτυχισμένοι με τα δύο τους παιδιά, τη δεκατετράχρονη Kim (Raffey Cassidy) και τον δωδεκάχρονο Bob (Sunny Suljic). O Steven έχει αναπτύξει φιλική σχέση με τον Martin (Barry Keoghan), ένα δεκαεξάχρονο αγόρι, ορφανό από πατέρα, το οποίο μοιάζει να έχει υπό την προστασία του. Τα πράγματα παίρνουν ολέθρια τροπή όταν ο γιατρός συστήνει τον Martin στην οικογένειά του, αναστατώνοντας τον κόσμο τους, ενώ ο ίδιος καλείται να επιλέξει ανάμεσα σε μια ασύλληπτη θυσία και τον κίνδυνο να χάσει τα πάντα.
Μιλώντας για το Ιερό Ελάφι και την αρχαιοελληνική έννοια της θυσίας ο Γιώργος Λάνθιμος στις Κάννες, είπε χαρακτηριστικά: «Δεν έχω σαφή εικόνα για τη θυσία. Ήθελα να εξετάσω κάποια θέματα. Τη δικαιοσύνη, την επιλογή, την ανθρώπινη φύση και συμπεριφορά, τι συμβαίνει όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με διλήμματα. Φυσικά, στην ελληνική μυθολογία και στη θρησκεία συναντάμε τα θέματα αυτά. Δεν είναι δικές μου ιδέες, είναι πανανθρώπινες. Ο τίτλος προέκυψε όταν αρχίσαμε να γράφουμε το σενάριο. Σκεφτόμασταν την ιστορία και ανακαλύψαμε ότι έχει παραλληλισμούς με την τραγωδία του Ευριπίδη, την Ιφιγένεια. Σκεφτήκαμε ότι θα έχει ενδιαφέρον να ανοίξουμε έναν διάλογο με κάτι τόσο βαθιά ριζωμένο στην κουλτούρα μας, κάτι αιώνιο και υπαρκτό από την αρχή του πολιτισμού».
(Η ταινία παίζεται από 2 Νοεμβρίου στους κινηματογράφους σε διανομή Feelgood Entertainment).